מנכ"ל משרד התקשורת הנחה לקבוע מחיר השימוש ל-MVNO

עדן בר טל הנחה את אגף הכלכלה להיערך לאפשרות שבחודש הבא המפעילים הווירטואליים לא יגיעו לסיכומים עם חברות הסלולר, והמשרד יידרש להתערב במחיר

מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, הנחה את אגף הכלכלה להיערך לאפשרות שבחודש הבא בעלי רישיונות למפעילים הווירטואליים (MVNO) לא יגיעו לסיכומים עם חברות הסלולר, והמשרד יידרש להתערב במחירי השימוש. בעקבות דיון שנערך במשרד החליט בר טל שלא לחכות לסיום תקופת המו"מ שבין חברות הסלולר לבין בעלי הרישיונות החדשים שתסתיים ב-16 בדצמבר, והורה להיערך לקראת האפשרות שהמפעילים הווירטואליים ידרשו את התערבות המשרד.

במשרד התקשורת הדעות חלוקות. יש סבורים שאין לגלות מעורבות פעילה בשלב הזה, שכן הדבר יכול לשמש כזרז שלילי לחברות הסלולר שלא ירצו לנהל מו"מ רציני עם בעלי הרישיונות, מתוך הנחה שממילא המשרד צפוי להתערב ולקבוע את המחיר בעצמו.

המפעילים הווירטואליים מנהלים מו"מ עם חברות הסלולר בלי שמשרד התקשורת מעורב במו"מ. תקופת החסד שניתנה לצדדים היא עד דצמבר, ואז אם לא יושג הסכם לגבי המחיר, המשרד עשוי להתערב כדי לאפשר את כניסתם של מפעילים אלה.

על פי מדיניות המשרד, הצורך בהתערבות הוא רק אם המשרד מגיע למסקנה שהצדדים ניהלו מו"מ שלא בתום לב, כלומר אם המפעילים הסלולריים דרשו מחירים גבוהים מדי, או שהמפעילים הווירטואליים ביקשו מחירים לא ריאליים לשימוש ברשת. התערבות במחיר היא צעד אגרסיבי ובעייתי מצידו של משרד מפקח, והנטייה היא שלא להתערב במו"מ. קיים גם קושי להוכיח משפטית שאכן מישהו מהצדדים ניהל מו"מ שלא בתום לב, ולכן הסוגיה שעומדת לפתחו של המשרד מאוד מסובכת ומורכבת.

עם זאת, יש למשרד בסיס כלכלי ראשוני לקביעת דמי השימוש והוא תעריפי קישור הגומלין שנקבעו לחברות הסלולר, אשר עומד על 6.8 אגורות. למחיר הזה יש להוסיף תעריפי דמי תחזוקה וחיבור לרשת, ועוד העמסות שונות שחברות הסלולר ירצו לכלול בתחשיב. למשרד התקשורת אין מושג בכמה אמורות להסתכם עלויות אלה, ומכאן חוסר הרצון שלו להיכנס לסוגיה.