לחץ הסטודנטים עבד: נדחה ביטול הפטור ממס למלגות מחקר

יו"ר ועדת הכספים משה גפני: "לא נאשר בחוק ההסדרים את החוק לביטול הפטור. אין כל דחיפות לאשר את בקשת רשות המסים עד סוף השנה - נקיים דיון בהמשך"

הלחץ הציבורי של הסטודנטים עבד. יו"ר ועדת הכספים משה גפני הודיע היום (ג') כי ביטול הפטור ממס על מלגות מחקר יידחה וייגרע מחוק ההסדרים. "אין כל דחיפות לאשר את בקשת רשות המסים לבטל את הפטור ממס, עד סוף השנה. אנחנו מקיימים דיונים אינטנסיביים בתקציב ואין דחיפות בנושא הזה - יש לפצל אותו מחוק ההסדרים", אמר גפני בתום דיון בוועדת הכספים בחוק שהוגש לבקשת רשות המסים.

גפני ציין כי מדובר בתיקון חוק שהוא עצמו הגיש לפני כשנתיים שמטרתו סיוע לסטודנטים, "הגשתי הצעת חוק ולצערי ממשלת קדימה סירבה לכך. כאשר הממשלה התחלפה, אישרנו את החוק בוועדת הכספים. הייתה הסתייגות של רשות המסים שטענה כי יש אפשרות לבצע מרמה במתכונת מסוימת, כאשר מוסדות שאינם אקדמאיים יטענו שהעובד שלהם הוא סטודנט, ויתנו לו מלגה במקום שכר ויהיה פטור ממס", אמר גפני.

מיכל דויטש, היועצת המשפטית ברשות המסים אמרה אין בתיקון החוק כל כוונה לשנות את ההסכמות עם המוסדות האקדמאיים לגבי המלגות, אלא במקרים מסוימים שהייתה לגביהם בעיה, "התיקון בא לתקן את החוק לגבי קבוצה ספציפית שהייתה בתחום האפור של החוק".

כזכור, בתחילת נובמבר נודע על סעיף מקומם במיוחד בחוק ההסדרים, לפיו סטודנט שיקבל מלגה - ייאלץ לשלם עליה מס למדינה. הפרסום עורר קיתונות של ביקורת בציבור הסטודנטים ולא רק. בסעיף מדובר על מלגות פרטיות, לא כאלה שהסטודנטים מקבלים ממוסדות הלימוד עצמם, אלא מקרנות וגורמים פרטיים - כלומר, רוב המלגות. הסעיף הזה, אגב, אמור היה להכניס לקופת האוצר 100 מיליון שקל ישירות מהכיס של הסטודנטים.

רשות המסים הבהירה, כי מלגה אשר ניתנה לסטודנט בתקופת לימודיו במוסד להשכלה גבוהה תהיה פטורה ממס, זאת ללא הגבלת סכום. לעומת זאת, מלגה שניתנה לחוקר במהלך לימודיו במכון מחקר תהיה פטורה ממס עד לסך של 90 אלף שקל לשנה.