לאומי: קנו דירה בחולון ושלמו 5,500 שקל משכנתא; בפריפריה - 1,800 שקל בחודש ויישאר לכם עודף

תומר קדמי מיחידת המשכנתאות בבנק לאומי: שאלת המיליון - לקנות דירה במרכז או בפריפריה? ■ מציע לזוגות צעירים לרכוש דירות בפריפריה ולהשכיר אותן ■ היתרונות בפריפריה: מחירים נמוכים שעשויים לעלות, תשואות גבוהות וסיכון נמוך לעומת הסיכוי

מחירי הדירות, בממוצע ארצי, לא מפסיקים לעלות. על רקע ההכרזה הדרמטית של ראש הממשלה אתמול על "טיפול שורש במצוקת מחירי הדירות", פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את סקר מחירי הדירות בבעלות הדיירים לרבעון השלישי, ולפיו מחירי הדירות בישראל עלו בכ-4% מהרבעון השני לרמה של 1.05 מיליון שקל בממוצע.

תומר קדמי מיחידת המשכנתאות בבנק לאומי העלה היום בבלוג של לאומי פוסט במסגרתו הוא מציע משהו שונה, מעט הרפתקני, אבל "על הנייר" הוא נכון כלכלית וגם יכול לחסוך לרוכש סכום לא מבוטל, לדעתו. "מה שצריך זה קצת תעוזה ואמונה, ומחשבה פתוחה".

קדמי מציע לרכוש דירה בפריפריות (דרום/צפון): "במקום לקנות דירה במרכז במחיר שאתם לא יכול להרשות לעצמכם. אתם לא חייבים לעבור לשם - פשוט תשכירו את הדירה שתרכשו. את הכסף תנתבו לתשלום המשכנתא ובמקביל שכרו דירה באזור המרכז".

קדמי לוקח זוג לדוגמא, שמעוניין לרכוש דירה בחולון. דירת 4 חדרים תעלה לו כ-1.2 מיליון שקל. בהנחה שיש לו 300 אלף אלף שקל הון עצמי, הוא יצטרך 900 אלף שקל משכנתא - הווה אומר, תשלום חודשי מינימלי בסך 5,500 שקל ל-20 השנים הבאות.

במקום זאת, הזוג יכול לרכוש דירת 3 חדרים בפריפריה (נהריה לדוגמא) בסכום של 500 אלף שקל לדוגמא. במקרה כזה, המשכנתא תעמוד על 200 אלף שקל וגובה התשלום החודשי יעמוד על 1,800 שקל בחודש. עבור שכירת דירת שלושה חדרים באזורים אלה משלמים כיום 2,500 שקל בחודש. משמע: לזוג יישאר גם עודף של 700 שקל בחודש (אחרי קיזוז תשלומי המשכנתא).

בל נשכח, אומר קדמי, שאותם בני זוג צריכים לשכור דירת 4 חדרים באזור מגוריהם (לדוגמא בחולון). השכירות בחולון לדירה בסדר גודל כזה תעלה 4,000 שקל בקירוב. כלומר, במקום לשלם משכנתא של 5,500 שקל הם ישלמו 4,000 שקל שכר דירה.

כלומר, זוג א' שרכש דירה בחולון ב-1.2 מיליון שקל, משלם כל חודש משכנתא בגובה 5,500 שקל ואילו זוג ב' שרכש דירה בנהריה, משלם בסך הכל כ-3,300 שקל (דמי שכירות ומשכנתא בניכוי תקבולי השכירות).

יתרונות וחסרונות

הזוג שרכש הזוג שרכש דירה בנהריה משלם 2,200 שקלים פחות מהזוג שרכש דירה בחולון ועדיין שני הזוגות גרים בדירות זהות בחולון (הרי הזוג שרכש בנהריה ממשיך לגור בשכירות בחולון). נכון שבני הזוג שרכשו בחולון יהיו בעלי נכס של כ-1.2 מיליון שקל (ללא שערוך עתידי) ואילו בני הזוג שרכשו בנהריה יהיו בעלי נכס של בשווי של 500 אלף שקל בלבד, אך מצד שני, עם עודף של 2,200 שקלים בחודש קדמי מאמין שבני הזוג שרכשו בנהריה ידעו מהר מאוד להשלים את פער ואף לעקוף אותו תוך מספר שנים.

היתרונות ברכישה בפריפריה: עלות מכר זולה ותשואה גבוהה על השכירות. המשכנתא אינה גבוהה ויכולת התמרון רחבה יותר (אם הריבית תעלה, ההחזר שלהם יעלה בעשרות שקלים ולא במאות שקלים). הסיכון נמוך לעומת הסיכוי שעליות המחירים במרכז מיצו את פוטנציאל העלייה שלהן, קיים סיכוי מקביל שבאיזורי הפריפריה עליות המחירים עוד רחוקות ממיצוי.

ויש כמובן גם חסרונות גדולים. למשל, התעסקות בירוקרטית לא מועטה. וגם, האפשרות ששוכרי הדירה לא יעבירו את התשלומים בזמן. "מבחינה פסיכולוגית זה הרבה יותר קשה לגור בדירה שלא בבעלותכם. במקרה של ירידות מחירים בשוק, ייתכן שהפריפריה כן תיפגע ראשונה ובאזור המרכז המחירים יהיו יותר קשיחים. וכל זאת רק על קצה המזלג", אומר קדמי.