"כך הפכנו בטעות לבעלים של פורטסמות'"

הישראלי לוי קושניר ושותפו בלרם צ'יינראי מודים בראיון משותף איך שוב התגלגלו לקבוצה האנגלית. "נהייה ברי-מזל אם נצא מההרפתקה הזאת ללא הפסד"

"הבעלים שהגיעו בטעות" לפורטסמות', לוי קושניר ובלרם צ'יינראי, מודים שיהיו ברי מזל אם יצליחו לצאת ללא הפסד מההרפתקה הזאת. איש העסקים הישראלי ושותפו ההונג-קונגי הפכו בחודש שעבר לבעלים של הקבוצה מליגת המשנה באנגליה בפעם השנייה תוך מספר חודשים. בראיון משותף הם מתארים איך נאלצו לקחת שליטה על המועדון שיושב בעיר הנמל הדרומית באנגליה, אחרי שהעניקו לו הלוואה בסך 16.5 מיליון ליש"ט כדי שיוכל לשרוד ולא להיכנס להליך של פשיטת רגל. מהלך שכמעט והביא אותם לאבד את כל הכסף שהשקיעו, כשפורטסמות' נכנסה להליכים של כינוס נכסים כתוצאה מחובות שכבר הגיעו ל-100 מיליון ליש"ט.

גם עכשיו, אחרי שלקחו את המועדון שוב, הם מודים שהם מעוניינים למכור אותו.

"שנינו נתקענו לתוך הסיטואציה הזאת, ושנינו הפכנו לבעלים של המועדון בעל-כורחנו", אומר צ'יינראי. "אם נצא מכל הסיפור הזה מבלי להינזק כלכלית, נחשיב את עצמנו ברי מזל".

לוי קושניר
 לוי קושניר
 בלרם צ'יינראי / צילום: רויטרס
  בלרם צ'יינראי / צילום: רויטרס

קושניר (מימין) וצ'יינראי (צילומים: אבשלום ששוני, רויטרס)

***

צ'יינראי וקושניר נכנסו לתמונה באמצע העונה שעברה, כשהפכו להיות קבוצת הבעלים הרביעית של המועדון תוך פחות משנה. הכניסה של השניים היתה מאולצת: הם הפכו לבעלים אחרי שקבוצה בראשות איש העסקים הסעודי עלי אל-פראג' לא יכלה להחזיר להם את ההלוואה שנתנו כדי להשאיר את המועדון בחיים. אחר כך נכנס המועדון להליך של פירוק, עד שלפני כשלושה שבועות ניאותו קושניר וצ'יינראי לקחת את הקבוצה מידיו של כונס הנכסים, בתמורה להסכמתם לשלם לנושים כ-20% מהחוב של המועדון.

המהלך האחרון התאפשר אחרי שאלכסנדר גאידמק, מי שהיה הבעלים של המועדון לפני כשנה וחצי ואחד הנושים העיקריים שלו, הסכים לחתום בבית המשפט על ויתור של חלק מהחוב ופריסת תשלומים. החוב לגאידמק עמד על 30 מיליון ליש"ט.

"היינו קרובים מאוד להפסיד את הכל", אומר קושניר. גם אחרי שהקבוצה ניסתה לייצר מהלך הבראה ומכרה שחקנים בהיקף של 80 מיליון ליש"ט, עדיין עמדו היקף החובות על 100 מיליון ליש"ט. קושניר, אומרים גורמים בסביבתו, עדיין מחפש ברישומים של המועדון לא נעלם הכסף הזה.

קושניר מדבר על הליך העברת הבעלות בפרמיירליג ככזה שהוביל למצב של הקבוצה. עלי אל-פארג' הסעודי לקח חסות על המועדון מבלי שנאלץ לעבור שום בדיקה של הפרמיירליג. משהו שלא יכול להתרחש יותר היום. "באופן אישי, הייתי בהלם איך לחברה כל כך גדולה אין שום הליכי בקרה או פיקוח", אומר קושניר. "היום הפרמיירליג כבר לא תיתן למישהו לבוא ולהפוך לבעלים של קבוצת כדורגל, עם כמה מסמכים שמישהו יפקסס להם".

במסגרת הקשחת הרגולציה בפרמיירליג, בעלים פוטנציאליים מחויבים לעבור מבחן נאותות, שכולל ראיון קפדני עם נציגי הליגה שבו הם נדרשים להציג נתונים כלכליים, ולהסביר איך הם מתכוונים להפעיל את הקבוצה. אגב, פורטסמות' היום עדיין נדרשת את אישור הליגה כדי להחתים שחקנים חדשים.

***

צ'יינראי וקושניר, שמעולם לא הפעילו קבוצת ספורט בחייהם, נעזרו בייעוץ מסוכן השחקנים פיני זהבי ומאיש העסקים הבריטי-איראני קיא ג'ורבצ'יאן. עכשיו הם מודים שלא יקנו את הדרך שלהם כדי להגיע לפרמיירליג. "מה שהיה לפני כן בפורטסמות' לא יהיה בעתיד כל עוד אנחנו הבעלים", אומר קושניר. "לא יהיה עוד רכש של שחקנים יקרים, או לקיחת התחייבויות שאי אפשר יהיה לעמוד בהן". פורטסמות' של קושניר וצ'יינראי מדורגת כרגע במקום ה-14 בליגת המשנה.