בסיס ההשוואה של יועץ ו.ששינסקי: לוב ופקיסטן

ועדת ששינסקי הוסמכה לבדוק את המדיניות הפיסקלית של משאבי נפט וגז "בהשוואה לעולם המערבי-דמוקרטי" ■ בדיקת "גלובס" מגלה: רק 3 מ-16 המדינות - מערביות

שיעור המיסוי שעליו ממליצה ועדת ששינסקי נקבע לפי השיעור המקובל בקבוצת מדינות שכמעט כולן דיקטטורות מהעולם השלישי, כך עולה מבדיקת "גלובס". עובדה זו עומדת, על פניה, בניגוד להצהרות שר האוצר, ואינה עולה בקנה אחד עם כתב המינוי של הוועדה.

ועדת ששינסקי הוסמכה לבדוק את המדיניות הפיסקלית של משאבי נפט וגז בישראל "בהשוואה למערכות פיסקליות במדינות שונות בעולם המערבי-דמוקרטי". מאז פרסום מסקנות הביניים של הוועדה, שב ומדגיש שר האוצר, יובל שטייניץ, כי מדינות ה-OECD כמו קנדה, אוסטרליה, ארה"ב וניו זילנד - הן אלה ששימשו בסיס להשוואה.

ואולם, ניתוח מאגר המדינות ששימש בפועל את ועדת ששינסקי כקבוצת התייחסות מעלה תמונה שונה: רק שלוש מבין 16 המדינות בקבוצה עומדות בקריטריונים עליהם הכריז שר האוצר: קנדה, בריטניה ואוסטרליה. לעומתן נמצאות בקבוצת ההתייחסות 12 דיקטטורות, שחלקן שייכות לקבוצת הכלכלות הנחשלות ביותר בעולם (ראו טבלה).

בין היתר, הושפע שיעור הכנסות המדינה הרצוי לישראל שקבעה הוועדה מהמקובל במשטרים כמו סוריה, לוב, בנגלדש, ניגריה וטורקמניסטן. קבוצת ההתייחסות מופיעה בדו"ח המומחה האמריקני דניאל ג'ונסטון, הנחשב לאורים והתומים בתחום מודל המיסוי שעליו ממליצה הוועדה.

הוא ממליץ להעלות את חלק המדינה המרבי ל-67% בעוד שנתון ההשוואה - חלק המדינה המרבי בקבוצת ההתייחסות - עומד על 67.1%. גובה חלק המדינה הממוצע שעליו ממליץ ג'ונסטון לישראל עומד על 64%, לעומת 66.5% בקבוצת ההתייחסות. הנתונים הממוצעים של ג'ונסטון מושפעים ממדינות כמו לוב (הגובה חלק מדינה ממוצע של 80%), מצרים (75.5%) ופקיסטן (77%). לעומתן, הגובה של חלק המדינה הממוצע בשתיים מתוך שלוש המדינות המערביות בקבוצה נמוך משמעותית: בריטניה (50%) ואוסטרליה (54.5%).

גובה חלק המדינה בנורבגיה עומד על 77%, אלא ששם נהוגה שיטת חלוקת סיכונים שונה בין המדינה ליזמים. מהאוצר נמסר בתגובה כי הטבלה מופיעה רק בדו"ח היועץ, ואינה זוכה להתייחסות בדו"ח הוועדה. גורמים באוצר אמרו כי "היועץ בחר את הטבלה על-פי שיקולים שלו, בין היתר לפי הימצאות אוצרות טבע במדינות שנבחרו. גם אנחנו לא מאושרים מכל המדינות שבחר היועץ אך לא ייחסנו לטבלה חשיבות רבה".

11
 11