חגיגה בשותפויות הגז: "המשקיעים שכחו מששינסקי"

כך אומר ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון ■ שבוע לאחר פרסום ההמלצות למיסוי תגליות הגז, שהוביל לנפילות חדות במניות הסקטור, הן מתקנות לקראת פרסום תוצאות "לוויתן"

"מחכים לנו ימים סוערים, ולאחר מכן רגיעה עד ההמלצות הסופיות של ועדת ששינסקי והתוצאות הסופיות של קידוח '"לוויתן"'", כך תיאר היום באוזני "גלובס" ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, את הצפוי במגזר החיפושים בעתיד הקרוב.

נכון להיום, נראה כי פרסומן הקרב של תוצאות קידוח ""לוויתן"" מצליח להשכיח את המלצותיה המאיימות של ועדת ששינסקי למיסוי תגליות הגז, לפחות על פי מחירי יחידות ההשתתפות בבורסה. נזכיר, כי במסגרת ההמלצות המתגבשות, אשר יחולו גם על תגליות הגז הקיימות, מסתמן כי התמלוגים מההכנסות שמשלמות היום שותפויות החיפושים, בשיעור של 12.5%, לא ישתנו.

אולם, אליהם יתווסף מיסוי נוסף אשר ייקבע באופן ספציפי לכל פרויקט, ויהיה בטווח של 20%-60%. המס ישולם בפועל למדינה, רק לאחר שהרווח שנצבר בפרויקט הגיע להיקף עלויות הפיתוח, בתוספת שולי רווח מסוימים. נקודה נוספת אותה בוחנת ועדת ששינסקי, היא ביטול מס האזילה המושת על משקיעים בשותפויות החיפושים.

רציו , המחזיקה ב-15% מהזכויות במבנה "לוויתן", עלתה היום ב-2.4% לשווי של 3.28 מיליארד שקל, והיא במרחק של 4% ממחיר השיא אליו הגיעה בשבוע שעבר. התאוששות חלקית נרשמה גם בשותפויות של קבוצת דלק , המחזיקות מלבד רישיונות מבנה "לוויתן" - 22.67% כל אחת - גם במאגר "תמר". אבנר טיפסה היום ב-6.1% ודלק קידוחים זינקה ב-7.3%, תוך שהן משלימות עלייה של 13.6% ו-12.4% בארבעת ימי המסחר האחרונים. כעת רחוקות השתיים משיאן - אבנר 11% ודלק קידוחים 17.3%. חברת האם של השותפויות, דלק אנרגיה , רשמה היום את העלייה הגדולה ביותר במדד ת"א 100 - 8.4%.

גם מניית חברת כהן פיתוח , אשר ענייני ועדת ששינסקי אינם נוגעים לה, כיוון שהכנסותיה מגיעות מתמלוג על אותו מעבירה לה שותפות אבנר מהכנסותיה מהפקת גז ונפט, זינקה היום ב-12.9% והגיעה לשיא חדש. בעקבות העלייה החדה במניה, 181% מתחילת השנה, צפויה החברה, שנסחרת כעת במדד יתר ת"א, להתמודד בעדכון המדדים הקרוב על הכניסה למדד היתר 50, וזאת לאחר שהגיעה לשווי של 393 מיליון שקל.

יחידות ההשתתפות של ישראמקו , המחזיקה רק במאגר "תמר", לא הצליחו להתאושש מפרסום המלצות ששינסקי, והיום טיפסו ב-1.9%, אחרי שבארבעת הימים האחרונים ירדה ישראמקו ב-0.9%, והשלימה ירידה של 22.4% מהשיא.

תוצאות הקידוח - בשבוע הבא

על-פי ההערכות, ייתכן כי כבר בשבוע הבא יגיע המקדח של אסדת הקידוח Sedco Express אל שכבת המטרה ב"לוויתן", בעומק של 5 קילומטר. עם ההגעה לשכבת המטרה ידווחו השותפויות האם יש או אין גז במאגר, אולם לא בהכרח יקבלו המשקיעים דיווח על היקף הגז שנמצא. את האומדן המדויק של כמות הגז ימסרו השותפויות לאחר שיבצעו מבחני הפקה וקידוחי אימות, וזאת בשלב מאוחר יותר.

הקידוח, שעל תחילתו הוכרז לפני כחודש, היה צפוי להגיע אל שכבת המטרה רק לאחר חודשיים, אבל בוצע בלוח זמנים מהיר מהצפוי. על פי הסקרים הסייסמיים שפרסמה נובל בחודש יוני, קיימת הסתברות של 50% להימצאות עתודות גז טבעי הניתן להפקה בהיקף כולל של 453 BCM)מיליארד מ"ק) - פי 2 מהיקף העתודות המוכחות ברזרבות "תמר".

לאחר שיגיעו לשכבת המטרה, צפויים השותפים בקידוח להחליט על פי הממצאים האם להמשיך ולקדוח אל עבר המטרה השנייה, הנמצאת בעומק של 5,800 מטר. על פי הסקרים הסייסמיים, קיימת הסתברות של 17% להימצאות עתודות נפט בר הפקה בהיקף של 3 מיליארד חביות. בהתאם לממצאים יוחלט האם להמשיך למטרה השלישית, הנמצאת בעומק של 7,200 מטר, שם על פי ההערכות יש הסתברות של 8% להימצאות מאגר נפט בהיקף של 1.2מיליארד חביות. אם יוחלט לקדוח למטרה זו, את הקידוח תבצע אסדה אחרת שתובא לאזור, Pride North America.

גז ישראלי בדרך ליוון?

שותפות החיפושים הישראליות קיבלו אתמול חיזוק לנושא ייצוא הגז, לאחר שמיכאל תומאדאקיס, סגן יו"ר סוכנות האנרגיה ביוון, אמר כי "מכל מקורות הגז שאנחנו בוחנים, הפרויקט הישראלי הוא המתקדם ביותר", וזאת על רקע מגעים שנערכו בין ממשלות ישראל ויוון. תומאדאקיס הוסיף כי "תוכנית להעברת גז נוזלי מישראל ליוון לא תיתקל באף מכשול פוליטי או כלכלי".

העברת הגז מישראל ליוון אפשרית באמצעות בניית צינור תת ימי שיתחבר לחוף כרתים, או באמצעות בניית טרמינל שיוביל את הגז הנוזלי ממאגר "לוויתן" לנמל הצפוני של יוון.