מניות הגז אינן מניות העם

עם כל הכבוד לנחום מחיפה, רבקה מחדרה ואלי מבאר-שבע המיוצגים בתביעה הייצוגית

יותר מכל הרתיח אותי הטיעון של עו"ד יוחי גבע, התובע הייצוגי בשמם של מחזיקי מניות שותפויות הגז והנפט כנגד המדינה ומסקנות ועדת ששינסקי. מר גבע טוען כי מניות הגז והנפט הפכו להיות מה שהיתה פעם טבע - מניית העם.

טיעון זה הוא עלבון הן לאינטליגנציה, הן לטבע והן לעם. מניות שותפויות הגז והנפט לא היו ולא יהיו מניות העם. עם כל הכבוד לנחום מחיפה, רבקה מחדרה ואלי מבאר-שבע המיוצגים בכתב התביעה, הם מהווים רק חלק קטן בעם - קומץ של כמה מאות מהמרים שהטילו את יהבם על מניות אלה. אני נדהם לקרוא שאנשים אלה השקיעו לטענתם את מיטב חסכונותיהם במניות הגז והנפט.

זו אינה השקעה - זה הימור לכל דבר ועניין. הימור אינו מלה גסה, וגם אני נוהג להמר באופן קבוע בלוטו ומידי פעם בקזינו. גם אני בעברי הרחוק הימרתי על אחת או שתיים משותפויות הנפט - הימרתי, לא השקעתי!

להשוות זאת להשקעה בטבע או בכל חברה אחרת זה פשוט לא ענייני. לשים את מיטב חסכונותיך במניות גז או נפט זה במקרה הטוב טמטום לשמו, במקרה הרע זה חוסר אחריות הגובל בפשע.

רוב העם משקיע באמצעות הגופים המוסדיים. מרבית הגופים המוסדיים נמנעים מהשקעה בשותפויות הגז והנפט, שהינן הימור לכל דבר, ולכל היותר משקיעים בהן בשולי השוליים. רוב הציבור נמנע מהשקעה בחברות אלה בדיוק מאותה הסיבה.

לבוא ולטעון עכשיו כי אותם משקיעים פרטיים עשו חישובים כלכליים שלקחו בחשבון טרם ההשקעה את שיעור התמלוגים ו/או שיעור המס שעל החברות היה להעביר למדינה בגין מכירת הגז כפי שהופיע בתשקיף?

נו נו... האם מר גבע יודע כי הרוב המכריע של תושבי ישראל איננו יודע בכלל מהו תשקיף, ורבים מאלה שכן יודעים מעולם לא פתחו תשקיף לפני שהשקיעו בחברה, קל וחומר בשותפות נפט או גז?

גם אני יכול לטעון כי השקעתי הקבועה בלוטו מזה שנים רבות נעשתה על בסיס חישובי תוחלת השקעה והחזר השקעה, וכי הטלת המס על זכיות בהגרלות שיבשה לחלוטין את חישובי תוחלת החזר ההשקעה עליהן ביססתי את השקעותי בלוטו. אולי נתתי למר גבע רעיון נוסף לתביעה ייצוגית נגד המדינה?

אני לא מייצג כאן אף אחד. אין לי ספק כי ועדת ששינסקי, שעבדה תחת לחץ רב והכפשות מהיום הראשון להקמתה, ביצעה עבודה יוצאת דופן, ומסקנותיה הן שביל הזהב בין שאיפותיה של המדינה, שאיפותיהם של בעלי ההון ושאיפותיהם של מחזיקי המניות.

אני רק מקווה שנתניהו ושטייניץ יעמדו איתן מאחורי המסקנות ולא יתקפלו לנוכח ה"לחץ הפיזי המתון" אותם מפעילים בעלי ההון.

אני מקווה שמערכת המשפט, באם תיקרא לדון בעניין, תראה לנגד עיניה את טובת המדינה ואת טובת הציבור הרחב.