חוק משאל עם בכנסת; ויתור על שטחים בארץ - רק במשאל

גלי צה"ל: החוק שיזם ח"כ יריב לוין יובא היום להצבעה - כל ויתור על שטח, לרבות רמה"ג ומזרח ירושלים יחויב באישור משאל עם, או ברוב של 80 חברי כנסת לפחות

מליאת הכנסת צפויה לאשר הערב (ב') באופן סופי את חוק משאל העם. החוק, אחד המשמעותיים שהכנסת ה-18 נדרשת להכריע בעניינו, קובע כי בכל הסדר מדיני שבמסגרתו יועברו שטחים לריבונות זרה, ניתן יהיה לעשות זאת רק ברוב של 80 חברי כנסת ומעלה. אם לא יימצא הרוב הזה, יובא ההסדר למשאל עם.

גלי צה"ל מדווח, כי מוביל החוק, חבר הכנסת יריב לוין (הליכוד), משוכנע שהצעת החוק תעבור ברוב גדול. "דחיתי כמה פעמים את ההצבעה על החוק על מנת לגבש רוב רחב. לחוק כזה, שתכליתו אחדות העם, חשוב שתהיה תמיכה רחבה מאוד בכנסת". לדברי לוין, גם חברי כנסת מהשמאל יתמכו בהצעת החוק: "זה לא חוק של שמאל וימין או של צד כזה או אחר במפה הפוליטית. צריך לזכור שאת החוק הזה עוד יזמו בכנסת הקודמת למעלה מ-60 חברי כנסת בהובלה של חבר כנסת מסיעת קדימה".

לוין סבור כי דרך ההחלטה הזו תבטיח שהציבור כולו יידרש להכריע אם ממשלה תבקש להביא הסכם להכרעת העם. "השאלה שתישאל תהיה נייטרלית לגמרי", הוא מסביר, "בפני הציבור תונח אותה החלטת ממשלה כפי שהכנסת תאשר אותה, אם תאשר, ועל כך יצביעו. לא תופיע שאלה כמו 'האם אתה בעד שלום?' או 'האם אתה בעד מסירת שטחים?' וגם לא להיפך כמובן".

בנוסף, ישנו חוק משאל עם אחר, שיוזם חבר הכנסת אופיר אקוניס והוא מצוי בראשית הליך החקיקה שלו. חוק זה הוא גורף יותר, וקובע כי בכל הסדר מדיני, גם עם הפלסטינים, יצטרכו מקבלי ההחלטות להשתמש במשאל עם.