לידה, מילואים או מחלה של עו"ד יצדיקו דחיית דיון בביה"ד הרבני

לבקשת לשכת עוה"ד - נשיא ביה"ד הרבני הגדול, הרב שלמה עמאר, תיקן את ההנחיות שהעביר לבתיה"ד הרבניים בנוגע לאי-דחיית דיונים, כך שיכללו הקלות מסוימות לנוהל שפירסמה ביניש

ביקורת עורכי הדין על נוהל דחיות הדיונים של נשיאת העליון דורית ביניש זוכה לאוזן קשבת? הרב הראשי הספרדי, שלמה עמאר, נשיא בית הדין הרבני הגדול, תיקן את ההנחיות שהעביר לבתי הדין הרבניים בנוגע לאי-דחיית דיונים, כך שיכללו הקלות מסוימות לנוהל שפירסמה בראשית השנה ביניש, אשר הוחל ממארס השנה בכל בתי המשפט ובתי הדין הרבניים בארץ.

בכך קיבל עמאר את עמדת ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון, שסבר כי "אין מקום להחלטה גורפת בענייני דחיות", וכי הנוהל של ביניש נוקשה מדי ומצמצם את שיקול-הדעת של השופטים יתר על המידה.

לפי הנוהל החדש של בתי הדין הרבניים, עליו חתם עמאר ביום חמישי האחרון, חופשת לידה, שמירת הריון, מילואים ומחלה של עורך/ת הדין המייצג/ת - ייחשבו סיבות מוצדקות להיעתר לבקשת דחיית דיון.

עוד נקבע כי בקשה מוסכמת על הצדדים לדחיית דיון תתקבל, אלא אם יש נסיבות המצדיקות את דחייתה, אותן יש לרשום בהחלטה.

הנחיות אלה התקבלו בניגוד לנוהל שפירסמה ביניש, הקובע מפורשות כי אפילו נסיבות יוצאות דופן וחריגות, כגון לידה, חופשת לידה, צו מילואים, מחלה קשה או הלוויה עשויות שלא להספיק לצורך דחיית דיון. זאת, אם ימצא השופט כי היתה אפשרות להיערך לכך מראש ולמצוא פתרון סביר שיאפשר את קיום הדיון באמצעות עורך דין אחר.

עוד קבעה ביניש כי גם הסכמה של שני הצדדים לדחיית הדיון אינה מהווה סיבה מספקת להיעתר לבקשה. עם זאת, בדומה לנוהל של ביניש, עמאר ציין בהנחיות החדשות כי גודלו של משרד עורכי הדין אינו מצדיק סירוב לבקשת הדחייה.

הנוהל של ביניש צימצם במידה ניכרת את האפשרות העומדת בפני שופטים ודיינים להיענות לבקשות דחייה מטעם עורכי דין בהליכים משפטיים. על-פיו, ככלל, השופטים אינם מורשים לאפשר דחיית דיונים, ובפרט דיוני הוכחות, למעט במקרים חריגים שלא ניתן היה לצפותם מראש.

כצפוי, הנוהל עורר ביקורת רבה בקרב ציבור עורכי הדין. מהנוהל, שגובש במקור באופן חד-צדדי מבלי לשתף את לשכת עורכי הדין, השתמע בעיני רבים כאילו עורכי הדין הם אחראים לסחבת בבתי המשפט ולא השופטים.

על הרקע הזה פנתה לשכת עורכי הדין, בהובלת גיא-רון, לביניש בבקשה כי תמתן את ההנחיות ותותיר שיקול-דעת רחב יותר בידי השופטים. ואולם, עד כה הנשיאה לא נעתרה לבקשות מצד הלשכה.

מנגד, התקבלה פנייתו של גיא-רון לרב עמאר בספטמבר האחרון לתקן את ההנחיות.

בנוהל החדש, שהועבר לבתי הדין הרבניים, ציין עמאר: "הנני מודיע כי הנני מסכים עקרונית להצעת לשכת עורכי הדין... בכפוף להפעלת שיקול-דעת על-ידי הדיינים".

גיא-רון בירך על ההחחלטה.