גידול של 54% בשווי עסקאות הפרייבט אקוויטי ברבעון השלישי

חברת המחקר IVC: שמונה עסקאות נסגרו בישראל בשווי כולל של 277 מיליון דולר; הקלינטק הוביל ■ "רואים התעניינות גוברת של גופי השקעות זרים שלא נראו בישראל"

שמונה עסקאות פרייבט אקוויטי נסגרו בישראל ברבעון השלישי של 2010 בשווי כולל של 277 מיליון דולר. כך עולה מהמחקר הרבעוני הראשון בנושא השקעות הפרייבט אקוויטי בישראל, שערכה חברת המחקר IVC בשיתוף משרד עו"ד גרוס, קליינהדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' (GKH). המחקר, המבוסס על פעילות של 33 קרנות בישראל (מקומיות וזרות), מעלה כי הסקטור שהוביל את עסקאות הפרייבט אקוויטי היה הקלינטק - 43% מסך העסקאות ברבעון השלישי.

בשנת 2010 גברה פעילות קרנות הפרייבט אקוויטי בישראל. כלומר קרנות המנהלות כסף פרטי משקיעות באופן שמרני יחסית, ומצפות להחזרים של פי 2-3 על הכסף שהשקיעו במשך חיי הקרן. עד כה השקיעו הקרנות סך של 790 מיליון דולר. האינדיקציה להתגברות בפעילות הקרנות עולה מהשוואה לרבעונים הקודמים, ולפיה השווי הכולל של עסקאות ברבעון השלישי היה גבוה ב-54% לעומת שווי העסקאות ברבעון השלישי אשתקד.

העסקה הגדולה שהתבצעה השנה היא רכישת השליטה ביצרנית התרמוסטטים פישמן הנדסה תרמיות ב-85 מיליון דולר, כאשר קרן טנא מחזיקה בכ-59% ממנה. סך הכול, מציינים ב-IVC, חמש העסקאות הגדולות שנעשו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2010 היוו 40% מסך שווי העסקאות בתקופה.

עד כה התבצעו השנה 34 עסקאות, רובן על-ידי גופים ישראלים. אולם לדברי ריק מאן, שותף מנהל ב-GKH, הסטטיסטיקה עשויה להשתנות בקרוב. "אפשר לראות התעניינות גוברת של גופי השקעות זרים, שעד לפני כמה חודשים לא נראו בישראל", הוא אומר, "מאחר שקרנות זרות נוטות להשקיע סכומים גדולים יחסית, זה עשוי להביא לגידול בשווי העסקאות ברבעונים הבאים".