גאווה לאומית: הסדרה "רמזור" זכתה בפרס האמי הבינלאומי

יוצרי הסדרה, אדיר מילר ואלעד קופרמן, קטפו את פרס האמי על הקומדיה הטובה ביותר ■ הגירסה האמריקנית של "רמזור" תעלה בקרוב ברשת FOX ■ מילר: "אני מאושר עד גג העולם"

הישג ענק לזכיינית ערוץ 2 קשת: "רמזור", הסיטקום מבית היוצר של הזכיינית, זכתה בפרס הקומדיה הטובה ביותר בטקס האמי הבינלאומי ה-38 שנערך הלילה במלון הילטון בניו-יורק. "רמזור" גברה על מתחרות שנחשבו מבעוד מועד כפייבוריטיות, ובראשן הסדרה הבריטית "פיפ שואו".

טקס האמי הבינלאומי נחשב לאחד הפרסים היוקרתיים, אם לא היוקרתי ביותר, בתעשיית הטלוויזיה העולמית. יש להניח כי המומנטום של הזכייה יביא מדינות רבות נוספות לרכוש את הזכויות לעיבוד הסדרה. הראשונה שגילתה בה עניין ב"רמזור" ורכשה את זכויות העיבוד לפורמט היא רשת FOX האמריקנית, ששקדה בחודשים האחרונים על פיתוחה, ונכון לעכשיו העבודה על הפרקים הראשונים על סף סיום.

"מאושר עד גג העולם"

יוצר וכוכב הסדרה אדיר מילר, מלווה במפיק אלעד קופרמן, עלו לבמה לקבל את הפרס. מילר הנרגש לא היה צריך יותר ממשפט אחד כדי לשבות את קהל הכוכבים והסלבריטאים שבקהל, כשחתם את נאום התודות הארוך שלו במילים הבאות: "אני רוצה להודות לאשתי על ההבנה, התמיכה והסקס המעולה", אמר כשהפסל בידו.

"אני מאושר עד גג העולם", הכריז מילר שעות אחדות לאחר הזכייה. "לא להאמין שהסדרה הקטנה על 3 חברים מגבעתיים זכתה בתואר הסדרה הטובה ביותר בעולם. הסדרה הזו נכתבה בישראל ובשביל ישראל, וכל השאר זה בונוס. כרגע בראש סולם החשיבות לסיים את העונה השלישית של 'רמזור', כי קודם כל חשוב לי הקהל הישראלי בארץ".

מילר יחזור הערב (ג') ארצה להמשך צילומי העונה השלישית של הסדרה.

אלעד קופרמן היה מאושר לא פחות ממילר. "לא חלמתי בחיי להיות באמי ולא חלמתי שסדרה שאנחנו מפיקים תזכה בו", אמר קופרמן. "אני מאושר וגאה להיות שותף לסדרה כל-כך מוצלחת. זוהי זכות גדולה לשמח אנשים".

זוכים בולטים אחרים בטקס: השחקנים בוב הוסקינס והלנה בונהם קרטר, על משחקם סדרת הדרמה הבריטית "The Street", וסיימון קאוול, מנחה "אמריקן איידול". בסך-הכול חולקו פרסים ב-14 קטגוריות.

פתיחת אפשרויות

השאלה המסקרנת ביותר כרגע הינה לגבי ההשלכות הכלכליות של הזכייה. האם מעבר לחיזוק מעמדה הבינלאומי של קשת כיוצרת פורמטים ולמיצובה לקראת מעבר מזכיינות לרשיונות, מדובר בעוד קפיצת מדרגה במעמד השוק הישראלי בענף הבינלאומי? בקשת סירבו להתייחס לסוגיה.

לדידו של אבי ארמוזה, הבעלים של ארמוזה פורמטס, היצואן הישראלי הבכיר של פורמטים טלוויזיונים לחו"ל, האפקט של הזכייה הוא חותמת איכות נוספת למה שכבר ידוע: ענף הטלוויזיה הישראלי פורח מבחינה יצירתית.

בשיחה עם "גלובס" הבוקר אומר ארמוזה: "בשורה התחתונה, הפרס הוא ממד נוסף לחשיבה ולהכרה ביצירתיות הישראלית. זוהי עוד הכרה בפוטנציאל ביכולת ההצלחה שלנו.

"אם יש לנו יכולת לייצר טלוויזיה טובה, ויש לנו, אין סיבה שהעולם לא יהיה השוק שלנו. הזכייה פותחת בפני השוק הישראלי המון אפשרויות.

"המקום הכי משמעותי מבחינת מכירה הוא ארצות-הברית. יכול להיות שהמכירה עזרה לפרס ולא להיפך. השלכות יהיו בשוליים - לנו, כישראלים, מבחינת חשיפה. זה כיף כשזה קורה.

"כל שלב חדש שאתה משיג הוא צומת - אתה יכול ללכת קדימה או אחורה. שתי סדרות ישראליות יצרו במקביל פיילוט לטלוויזיה האמריקנית. האחת היא 'רמזור', שנמכרה, והשנייה היא 'רביעיית רן', שנדחתה. המבחן הגדול הוא מבחן השידור. זה תחום עתיר סיכונים.

"העובדה שקומדיה ישראלית זכתה היא משמעותית. אני די מנוסה בתחרויות בינלאומיות. שפטתי 3-4 פעמים באמי הבינלאומי. בדרך-כלל שופטים בוחרים סדרת דוברות אנגלית, לכן לרוב זוכות סדרות אוסטרליות, בריטיות ואמריקניות.

אבי ניר, מנכ"ל קשת, מסכם: "מבחינתנו הזכייה היא אור ירוק גדול כמובן ליכולות של יוצרי 'רמזור' - אך גם ליכולות של טלוויזיה ישראלית להגיע רחוק".

מי שמטעמיו האישיים העדיף שלא להתייחס לזכייה הוא רן שריג, אחד מיוצרי הסדרה, שבאופן תמוה סירב להגיב. מאיר קוטלר, סוכנו של שריג, סירב לפרט מדוע לקוחו - אחד האחראים להצלחת הסדרה ולזכייה בפרס היוקרתי - נמנע מלהתבטא בנושא. קוטלר: "תרשום ששריג העדיף שלא להגיב".

הולכים לאיבוד בעיבוד

רק בשבוע שעבר זכתה "רמזור" להישג לא צפוי נוסף, כשערוץ הטלוויזיה הרוסי CTC רכש את הזכויות לעיבוד הסדרה, על 3 עונותיה. הערוץ, אחד מ-3 ערוצי הטלוויזיה המובילים ברוסיה, משדר ביותר מ-15 מדינות דוברות רוסית נוספות.

להבדיל מהגירסה האמריקנית, שבה הוכנסו שינויים מהותיים, "רמזור" הרוסית תיצמד לתסריטים המקוריים. זאת ככל הנראה לאחר שיוצרי "רמזור" הביעו הסתייגות מסוימת מהתוצר האמריקני, השונה באופן ניכר מגירסת המקור.

בראיון ל"גלובס" שהתקיים לאחרונה הביע מילר את אכזבתו נוכח העיבוד האמריקני שלו זכתה הסדרה שיצר. "אם להיות כן", אמר מילר, "אני לא כל-כך מרוצה. אני הייתי עושה את זה אחרת. אבל יכול להיות שזה טבעי שהיוצר המקורי לא אוהב שמשנים לו. הם עשו החלטות קצת שגויות".

באותו ראיון השיב מילר לשאלת מיליון הדולר, תרתי-משמע: "זה בעיקר כבוד. כסף פחות רואים מזה, זה לא העניין. זאת זכות מאוד גדולה. הכסף יתחיל, אם בכלל, ברגע שימכרו את הסדרה לכל העולם. כרגע זה לא מכניס כסף, אלא מביא כבוד ויוקרה".

בשבוע השני של פברואר הקרוב יקבעו הצופים ברחבי ארצות-הברית אם מילר יישאר עם כבוד ויוקרה - או עם רייטינג גבוה, מה שיבטיח עונה אחת נוספת לפחות, וגם די הרבה כסף.

על-פי המיקום של "רמזור" בלוח השידורים של רשת FOX האמריקנית, בצמידות לסדרת הלהיט " GLEE", התנאים להצלחה הם אופטימליים. יש רק לקוות שהשינויים שעליהם הלין מילר יזכו לאהדת הצופים.

לפי ארמוזה, יש מקום לאופטימיות: "כל אלה שדיברתי איתם ושראו את הגירסה האמריקנית של 'רמזור', צחקו מאוד ונהנו".