"חייבים לפוצץ את בועת המע''מ על קבוצות הרכישה"

כך אמר ארז כהן, ראש לשכת שמאי המקרקעין בדיון שנערך היום בכנסת בנוגע להטלת מע"מ על קבוצות רכישה ■ משרד השיכון: "ספק גדול אם הפסקת קבוצות הרכישה ציננה שוק הנדל"ן"

"ספק גדול אם הפסקת קבוצות הרכישה ציננה את שוק הנדל"ן או להיפך", כך אמר נציג משרד השיכון בדיון שנערך היום (ג') בעניין הטלת מע''מ על קבוצות רכישה - מהלך הנכלל בחוק ההסדרים לשנים 2012-2011 וצפוי להניב כ-200 מיליון שקלים לשנה.

לדבריו, שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, אמר במפורש שהוא "חרד מכך שאין פיקוח על תופעה זו וכי יש לאזן בין מחירי הדירות לבין הגנה על הרוכשים. יש כל מיני דעות לגבי מה קרה בדיוק למחירי הקרקעות באזורים בהם פעלו קבוצות הרכישה. השר בהחלט ביקש מאיתנו לבדוק לגבי אפשרות להגביר רגולציה בנושא מתוך חשש, שיש כאן חוסר איזון בין תמחור לבין הגנה על רוכשי הדירות. אנו לא רואים רק את נושא המחיר לנגד עיניינו. מחיר זה לא חזות הכול".

על מנת להבהיר את הבעיתיות בשטח כיום אמר ח''כ מוזס (יהדות התורה) בדיון: "המכרז האחרון שיצא מ"מנהל מספסרי ישראל" היה באלעד ב-20 מיליון שקלים. רק הקרקע לבד, לא כולל פיתוח, עלתה כ-120 אלף שקל ליחידת דיור. ומי זכה? קבלן שנתן 60 מיליון. זאת אומרת כל זוג צעיר קיבל עונש של 400 אלף שקלים רק על הקרקע! בלי כלום. עכשיו מגיע המיסוי על כל הסיפור הזה. הקבוצות הללו לפחות מאפשרות להתארגן ולחסוך קצת לפחות במע''מ. יש לתת פטור לקבוצות מסויימות".

פרופ' יצחק אדרי מלשכת עורכי הדין טען מצידו: "יש גם אלמנט של מיסוי: במע''מ, כאשר מדובר בקנייה מגורם פרטי. לחייב פרטים במע''מ כפי שמוצע - יסבך מאוד את הנושא. ההצעה הקיימת איננה טובה והיא רווית ליקויים. זה ייקר את הדירות ויסבך את הגבייה. אני מציע לפצל את הנושא מחוק ההסדרים והממשלה תסדר את הנושא באופן כוללני, גם מבחינת המיסוי אבל גם מבחינת הרגולציה".

עו"ד זיו שרון מלשכת עורכי הדין הוסיף: "אם יש יוזמה להפחית את מס שבח ולהטיל מע''מ על קבוצות רכישה זו הוכחה שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. כאשר בעל קרקע לא יודע אם מי שעומד מולו הוא כן קבוצה או לא קבוצת רכישה, שכן הטלת המע''מ לפי החוק המוצע תיפול על המוכר - הוא לא ימכור. אז מה הפשר של ההכרזות של הממשלה משבוע הקודם על הפחתת מס שבח על מכירת קרקעות. הדבר רק ייקר את מחירי הדירות. חייבים להוציא את הנושא מחוק ההסדרים".

"חייבים לפוצץ את הבועה"

ארז כהן, המכהן כראש לשכת שמאי המקרקעין, היה נשמע נחרץ עוד יותר כשאמר: "חייבים לפוצץ את הבועה של מע''מ לגבי קבוצות רכישה. אני מלווה קבוצות רכישה שנים רבות. חשוב לזכור כי כל הקבוצות הגדולות אכן משלמות מע''מ. אנו מדברים רק על קבוצות רכישה של חצי דונם. אתם מבזבזים את הזמן של הועדה. התוצאה של החוק היא העלאת מחירי הדירות. העשירים כבר ימצאו את הדרך איך לקצץ את המע''מ הם תמיד מסתדרים. המוכר לא ישנה את מחיר הקרקע. הזוגות הצעירים - הם שיפגעו", דברי כהן.

למזהירים הצטרף גם עופר מנירב, יו"ר לשכת רואי חשבון, שאמר: "המהלך ייקר את מחירי הקרקע ומי שאומר אחרת טועה ומטעה. לוקחים ציבור שלם כבני ערובה, כאשר הם לא ידעו אף פעם אם הם חייבים במע''מ או לא. איך אני אוכל לדעת אם מדובר בקבוצה או לא. יכול להיות שהקונה הוא נאמן. המוכר הוא בן ערובה כי לא יודע מי עומד מולו. יש היום עיוות כי אני לא משלם מס על שום ערך מוסף".

איציק אמסלם, סגן נשיא התאחדות התעשיינים אמר: "אני מברך על החלטת של רשות המסים. יש סוף סוף משהו שפוי שעושה שוויון. משווים בין קבוצות רכישה לבין קבלנים. יש כאן אחיזת עיניים. ניתנה לקבוצות פריבילגיה של מיסוי. המחיר שהם משלמים על הקרקע הוא מינימאלי אבל הקבוצות הללו לא יבקשו פחות ממה שהקבלנים מבקשים, לכן זו פיקציה שקבוצות רכישה מורידות מחיר - כי הקבלנים בונים 80% מדירות."