הצעת חוק: לאסור מכירת דירות לאזרחים זרים

זאת בעקבות "פרצה שעלולה להיות מנוצלת על-ידי גורמים זרים, ובכללם גורמים עוינים, להשתלטות על קרקעות המדינה", בעקבות הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל

מכירת דירות או מקרקעין או השכרתם לתקופה של יותר מ-5 שנים למי שאינם אזרחי המדינה, תיאסר - כך עולה מהצעת חוק פרטית שנידונה היום (ג') בוועדת החוקה בכנסת, בהכנה לקריאה ראשונה במליאה.

את הצעת החוק הגישו חברי הכנסת נחמן שי, שלי יחימוביץ, אורי אורבך, יריב לוין ורונית תירוש.

על-פי הצעת החוק, מי שיוסמך לאשר מכירת מקרקעין פרטיים למי שאיננו אזרח המדינה, עולה חדש או תושב קבע, הוא שר השיכון בלבד, לאחר שיתייעץ עם שר הביטחון ושר החוץ.

על-פי דברי ההסבר להצעת החוק, בעקבות הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, "יופרטו קרקעות רבות ויועברו לבעלות פרטית מלאה, וקיים חשש כי קרקעות המדינה יועברו לגורמים זרים ובכללם לגורמים עוינים".

בעקבות הרפורמה, טוענים מציעי החוק, "נוצרת פרצה שעלולה להיות מנוצלת על-ידי גורמים זרים, ובכללם גורמים עוינים, להשתלטות על קרקעות המדינה, ללא כל יכולת של המדינה או של גוף מטעמה למנוע זאת".

במסמך מטעם מחלקת המחקר והמידע בכנסת, שהוכן אשתקד לפני הגשת הצעת החוק, צוין כי שיעור הקרקעות הפרטיות בישראל, העומד על 7%, נחשב לנמוך ביחס למדינות אחרות בעולם, ואולם שיעור זה צפוי לגדול בעקבות הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל שאישרה הכנסת. עוד נטען כי הגבלות על מכירת מקרקעין לזרים מקובלות במספר רב של מדינות בעולם.