עידן חדש? הוגשה הצעת חוק להקמת רשות מזון מרכזית

חברי ועדת הבריאות חתמו פה-אחד על הצעת החוק שהגיש יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ ■ גלית אבישי, מנכ"לית "אמון הציבור": "מדובר בצעד היסטורי שיביא סוף-סוף לשינוי המיוחל"

פרשת רמדיה, הסיליקון בחלב, דג הסלמונלה ופרשיות רבות נוספות מסרבות לתת מנוח וחושפות שוב ושוב שורה של בעיות בתעשיית המזון והפיקוח עליה. על רקע זה, ולאחר מאמצים רבים, הונחה השבוע בוועדת הבריאות הצעת חוק להקמת רשות מזון מרכזית.

ההצעה הוגשה על-ידי יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, ובאופן תקדימי הצטרפו וחתמו עליה כל חברי ועדת הבריאות של הכנסת.

"ועדת הבריאות של הכנסת רואה חשיבות עליונה בהקמת רשות מזון שתעשה סדר בכאוס ותמנע את מחדלי העתיד", אומר ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת הבריאות. "הוועדה בראשותי תגייס את כל כוחה לטובת קידום הצעת החוק".

לבקשת הוועדה, נוסחה הצעת החוק על-ידי ארגון "אמון הציבור", והיא מתבססת על מחקר מקיף שערך הארגון במשך שנה וחצי. צוות הארגון, בראשותה המנכ"לית גלית אבישי ובליווי מומחי מזון, מיפה את הליקויים החמורים בתחום וגיבש מתווה להקמת הרשות, בהסתמך על מנגנון ה-FDA האמריקאי ורגולטורים מקבילים במדינות העולם המערבי.

רשות המזון, על-פי ההצעה, תרכז את הפיקוח על כלל הגורמים הפועלים בתחום, תוודא את בטיחות המזון והגנה על זכויות הציבור ותיהנה מעצמאות מינהלית ומקצועית. הרשות תקים מערכת שתשמור את המידע הנאסף מכלל גורמי הפיקוח והמעבדות, תפעל בשקיפות מלאה, תפרסם מיידית את ממצאי הבדיקות ואף תוסמך להטיל סנקציות מינהליות ופעולות אכיפה שונות כדי ליצור הרתעה משמעותית מול הגורמים המפוקחים בכל שלב - החל מיייצור, עיבוד והחסנה וכלה באריזה, פרסום ושיווק. בנוסף, תפתח הרשות תוכניות חירום להתמודדות עם מצבי משבר, לרבות ריקול של מוצרים, תוך הקצאת משאבים וכוח אדם ליישום תוכניות אלה.

עוד מפורטות בהצעת החוק דרכי המינוי של חברי הרשות: ראש הרשות ימונה על-ידי שר הבריאות ובאישור הממשלה לכהונה בת 5 שנים, ואילו הממשלה תמנה את מועצה הרשות שתורכב מ-11 חברים - בהם נציגי משרדי האוצר, החקלאות, המשפטים, הבריאות, הגנת הסביבה, הפנים והתמ"ת לצד נציג יצרני ויבואני המזון ונציג ציבור.

"עשרות שנים של מחדלים, דו"חות חמורים מאין כמותם ואפילו טרגדיות מחרידות כדוגמת רמדיה לא הביאו לכינון רשות מזון עצמאית וחזקה בישראל", מזכירה גלית אבישי. "פגיעות עקב צריכת מוצרי מזון הם עניין של יום ביומו ולראשונה בישראל ועדה של הכנסת אומרת פה אחד: עד כאן. מדובר בצעד היסטורי שיביא סוף סוף לשינוי המיוחל".