אישה משכילה לא מתלוננת

האם אינס עיכבה תלונתה נגד בר-לב דווקא בשל השכלתה, ביודעה את המחיר שתשלם?

לומר שלאישה משכילה ומבוגרת קל יותר להתלונן על הטרדה מינית זו אמירה קלה מדי, גורפת מדי. לעתים, דווקא לאישה בעלת קריירה ומשפחה יש הרבה יותר מה להפסיד.

תלונה על הטרדה מינית זו חשיפה ואפילו הפשטה, גם אם קוראים לך בטלוויזיה א' ולא בשמך המלא. קורבן ההטרדה הופכת לקורבן חברתי: היא שיחת היום בסלון של השכנים, במקום העבודה, אפילו במכולת השכונתית. מחיר התלונה במקרים רבים מדי גבוה ממחיר השתיקה.

לא במקרה, רוב רובן של המוטרדות אינו מעיז להתלונן. זה לא בהכרח הפחד מהמטריד, אלא הפחד מהבורות של הסביבה. הפחד מאנשים עם עולם מושגים שמשווה אישה לפרגית, הפחד מאנשים שתמיד - אבל תמיד - ישאלו את עצמם האם המתלוננת לא הביאה על עצמה את עצם ההטרדה.

אולי היא מתגרה סדרתית, אולי היא מתלבשת באופן מסוים, אולי היא "סקסית מדי". אלה שאלות שכל מעסיק ישאל את עצמו לפני שיקלוט אליו את המתלוננת, בין אם היא חיילת משוחררת שהתלוננה נגד שר, או דוקטור שהתלוננה נגד ניצב במשטרה.

אין שום קשר, אפילו לא קלוש, בין מעמדה הכלכלי או השכלתה של אישה לבין יכולתה להגיד "לא" בסיטואציה מאיימת. ובאשר לאיחור בהגשת התלונה, כדאי לזכור שגם חיילים הסובלים מפוסט-טראומה (ואירוע של תקיפה או הטרדה מינית בהחלט נכלל בקטגוריה הזאת) פונים לטיפול בממוצע רק כעבור 7 שנים.

הנתונים הללו מסתדרים עם נתוני איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, ולפיהם רק 10% מהמקרים מדווחים בכלל.

טוענים נגד ד"ר אורלי אינס כי התלוננה נגד ניצב אורי בר-לב, שהיא לא התלוננה בזמן, אבל חשוב לזכור - רוב הנפגעות לא מתלוננות כלל.

מחיר כלכלי

הטרדה מינית, כדאי גם לזכור, היא לא רק פגיעה פיזית ונפשית, היא גם פגיעה כלכלית. לפי ממצאי סקר שפרסם משרד התמ"ת ביולי האחרון, 64% מהנשים שהוטרדו דיווחו כי המטריד נמצא בעמדה בכירה משלהן, וזאת כנראה הסיבה שרק 9.5% מהן התלוננו בפני גורם כלשהו.

כמו כן נמצא כי 17% מהנשים שהוטרדו בשנה האחרונה עזבו את מקום עבודתן בגלל הטרדות, ו-7.3% נעדרו ממנה עד חודש ימים. 5% מהמוטרדות קיצרו את ימי העבודה בעקבות הטרדות.

אינס גם לא הסתירה את העובדה שבחרה להתלונן כשהבינה כי בר-לב מתמודד על המפכ"לות. כמו רוב המוטרדות היא בחרה בשתיקה, אבל התחרטה כשהבינה שהמטריד לכאורה עשוי לזכות בקרוב בפרס.

לכל המלינים עליה שמשכילה שכמוה לא התלוננה ולא שימשה דוגמה לנשים אחרות, כדאי אולי לתהות - יכול להיות שדווקא בגלל השכלתה, בידיעתה את המחיר, היא לא מיהרה כל-כך?