אירופה: ספרד נפלה השבוע ב-7.1%, אירלנד צנחה ב-4.8%

בסיכום יומי: הפוטסי איבד 0.5%, הקאק 0.8% והדאקס 0.5% ■ אירלנד וספרד התחזקו ב-0.4% וב-1.8% ■ דיווח בגרמניה: האיחוד האירופי וה-ECB לוחצים על פורטוגל לבקש סיוע

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בירידות שערים בהובלת מניות הבנקים, כשברקע המשיך לרחף משבר החוב האירופי וירידות השערים בוול סטריט. המדדים המובילים איבדו היום 0.5%-0.8%, כשהבורסות באירלנד וספרד דווקא התחזקו בסיכום יומי ב-0.4% וב-1.8% בהתאמה. במקביל, האירו נחלש 0.9% מול הדולר ל-1.3237 דולרים, לאחר שרק בתחילת השבוע הוא נסחר מעל 1.37 ד'.

בסיכום שבועי הבורסות צנחו, למעט גרמניה שהצליחה להוסיף השבוע 0.2%. בורסת ספרד הובילה את הירידות השבועיות עם צניחה של 7.1%, אחריה בורסות אירלנד ופורטוגל שננחלשו השבוע ב-4.8% ו-4% בהתאמה. בריטניה איבדה 1.1% השבוע וצרפת 3.4%. ברקע למסחר, באיחוד האירופי החלו לדחוק בפורטוגל לבקש סיוע, כפי שעשתה אירלנד.

העיתון "פייננשל טיימס" בגרמניה דיווח היום כי האיחוד האירופי והבנק המרכזי של אירופה לוחצים על פורטוגל לבקש סיוע מהקרן המיוחדת המיועדת לתמוך בכלכלות הפריפריה, כפי שעשו יוון ואירלנד. פורטוגל מתעקשת כי אינה זקוקה לסיוע וכי תעמוד בתוכנית הקיצוצים שלה, אך העלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות של פורטוגל וספרד מדירים שינה מעיניהם של בכירים באיחוד.

בתוך כך, נגיד הבנק המרכזי של גרמניה, אקסל וובר, אמר אתמול כי ישנה אפשרות להגדיל את היקף קרן הסיוע מעבר ל-750 מיליארד אירו, אם יהיה צורך בכך. גם אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, שיגרה אתמול מסרי הרגעה ואמרה שאירופה יותר "סולידרית" מכפי שהייתה לפני שנה, וכי שום מדינה באיחוד האירופי לא תגיע למצב של הסדר חובות.

"החשש בשווקים הוא מפני התפשטות משבר החובות, אך באופן כללי הנתונים הכלכליים באירופה די טובים", אמר לסוכנות בלומברג מרקוס שטיינביס, מנהל השקעות בבית ההשקעות הגרמני Pioneer Investments KGmbH. "אין שום סיבה לחשוש מתיקון גדול בשווקים. יש הרבה משקיעים שממתינים על הגדר".

מבין המניות שבלטו היום באירופה נציין את Capital Shopping Centres שמזנקת בעקבות פנייה שקיבלה מחברת הנדל"ן Simon Property , שמעוניינת לרכוש את Capital Shopping. מצד שני, הבנקים באירלנד ממשיכים להיחבט, כאשר מניית בנק אוף אירלנד ירדה גם היום והשלימה נפילה של 47% השבוע - הצניחה החדה מזה כשנתיים. אלייד אייריש בנק ירדה גם היא בחדות. גם מניות הבנקים בספרד, דוגמת בנק סנטנדר , רשמו ירידות.

הדובים הכניעו את אסיה גם השבוע

בורסות אסיה והמטבע הלאומי של קוריאה (וון) סגרו שבוע שלישי ברציפות של ירידות על רקע פעולות ההידוק המוניטארי של סין שנועדו לרסן את האינפלציה במדינה, משבר החוב באירופה וההתקפה הארטילרית שאירעה מוקדם יותר השבוע בגבול דרום קוריאה עם הצפון.

מדד ה-MSCI אסיה, המהווה בנצ'מרק לבורסות במזרח הרחוק, איבד 0.2% וסגר את השבוע בירידה של כ-1%. על כל 4 מניות במדד שרושמות עליות, 5 נסחרות בירידות. הוון הקוריאני נחלש ב-0.9% ונסחר בשפל של כחודשיים מול הדולר. אמש (ה') לא התקיים מסחר בוול סטריט לרגל חופשת חג ההודיה והיום יתקיים מסחר מקוצר (עד 20:00, שעון ישראל); החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט יורדים בכ-0.2%.

בסין ממשיך הממשל להיאבק באינפלציה, תוך כדי האטת הצמיחה. לאחר שהעלה 5 פעמים השנה את יחס רזרבות המזומנים שהבנקים נאלצים לרתק כנגד הקצאת אשראי (וזאת על מנת לרסן את מתן האשראי במשק), העיתון "Shanghai Securities News" מדווח היום כי הממשל הסיני עלול להוריד את יעד מתן האשראי לשנת 2011. השליטה של הממשל הסיני בבנקים היא הדוקה למדי ואם הוא יחליט על הקטנת האשראי למשק, הרי שהדבר יפגע בצמיחה הכלכלית של הכלכלה המאופיינת בשיעור הצמיחה הגבוה בעולם.

בקוריאה, שר ההגנה הכריז אתמול על התפטרותו בעקבות תקרית הירי השבוע, אז שיגרה צפון קוריאה עשרות פגזי ארטילריה לעבר הדרום, תוך שהיא הורגת 2 חיילים ו-2 אזרחים קוריאנים. גם באירופה לא חסרות בעיות, שכן לאחר חילוץ אירלנד ממשיכות תשואות האג"ח הממשלתיות של ספרד ופורטוגל לעלות, מה שמפנה את אור הזרקורים אליהן. אקסל וובר, נגיד הבנק המרכזי של גרמניה, אמר אתמול כי קרן הסיוע האירופית בהיקף 750 מיליארד אירו תורחב, אם יהיה צורך בכך.

"יש פה שילוב של אירועים כלכליים וגיאו-פוליטיים שליליים שהקטינו את תיאבון המשקיעים לסיכון", אמר לסוכנות בלומברג וון מורנזי מוחמד, אנליסט בבית ההשקעות Malaysian Rating שבמלזיה. "המשקיעים פשוט בורחים לנכסים בטוחים יותר".

מבין המניות הבולטות היום באסיה, מניות הבנקים בסין ירדו בעקבות הדיווח על ריסון האשראי האפשרי בסין, כדוגמת מניית ICBC, הבנק הגדול בסין. גם מניות הנדל"ן בהונג קונג איבדו גובה, דוגמת Sung Hung Kai (סימול בבורסת הונג קונג: 16).