הוחמרו כללי הדיווח על חשבונות בבנק הדואר למניעת הלבנת הון

ועדת החוקה אישרה צו איסור הלבנת הון, המחייב את הדואר בכללים מחמירים יותר לאימות זהות פותח החשבון, בקרה על הפעילות בחשבון וחובת בדיקה מול רשימה של גורמי טרור מוכרזים

‎‎ועדת החוקה של הכנסת אישרה ביום חמישי את צו איסור הלבנת הון, המחייב זיהוי, דיווח וניהול רישומים של בנק הדואר למניעת הלבנת הון ומימון טרור. הצו יחליף את הצו מ-2002, והוא כולל בין היתר הוראות בנוגע לדיווחי הדואר לרשות לאיסור הלבנת הון בנוגע לחשבונות של אזרחים זרים.

הצו מחייב את דואר ישראל בכללים מחמירים יותר לאימות זהות פותח החשבון, בקרה על הפעילות בחשבון וחובת בדיקה אל מול רשימה של גורמי טרור מוכרזים ופעולות בחשבון שנחשבות לבלתי רגילות.

אישור הצו נעשה בעקבות הערות של ארגון הבינלאומי לפיקוח על כספי מימון טרור ולהבנת הון, בו חברה ישראל כמשקיפה פעילה.

‏השבוע יובא לאישור הוועדה תיקון נוסף של חוק איסור הלבנת הון, שעיקרו הטלת חובה על גורמים, כגון רשות ניירות ערך ומח"ש, להעביר מידע על אזרחים לרשות המסים ולרשות לאיסור הלבנת הון. בהצעה צוין במפורש כי על חברי הוועדה לשקול היטב בטרם יאשרו סעיפים המאפשרים פגיעה בפרטיות.

‏בנוסף, הומלץ לחברי הוועדה שלא לאשר את הסעיף המאפשר לרשויות לשמור מידע עודף שהגיע אליהן ושאינו מסייע להן בחקירת עבירות שלשמן התבקש המידע. כמו כן, מוצע לקבוע כי הרשויות החוקרות לא יוכלו להקים מאגרי מידע משל עצמן, בהן ירוכז המידע המועבר אליהן מהרשות לאיסור הלבנת הון.

‎‎גוף פסיבי

‏היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד סיגל קוגוט, המליצה גם לתקן את ניסוח הצעת החוק, כך שיהיה ברור כי האחריות להבטיח שרשות זרה המקבלת מידע על אזרחים ישראלים לא תעשה בו שימוש‎ ‎חורג, תחול על הרשות הישראלית שהעבירה לה אותו.

קוגוט גם העבירה חוות-דעת לוועדה, שממליצה לשקול היטב בטרם יאשרו לרשות איסור הלבנת הון סמכויות נרחבות לדרוש מידע מרשימה ארוכה של גופים במדינת ישראל.

לדבריה, אישור כזה יהפוך את הרשות מגוף מודיעני פסיבי לרשות מודיעינית חוקרת, ויש צורך להפריד בין הגוף החוקר לבין מאגר המידע, בשל החשש לשימוש לא ראוי במידע.