סקר אדריכלות, עיצוב ותכנון: לא כולם פיבקו

מחירי הדירות בשיא? שוק הנדל"ן רותח? שכרם של הישראלים המתפרנסים מהמעגל המקצועי הכי קרוב והכי חשוב בענף - אדריכלים, מהנדסים ומעצבי פנים, מלמד שלא כולם משתתפים בחגיגה

לרוב, כשחושבים על אדריכלות, חושבים על אמנות שימושית אך נעלה, על עבודה קשה אך יצירתית, וכן, למונח הלועזי ארכיטקט יש גם קונוטציות אליטיסטיות שמשקפות את מסלול הלימודים וההתמחות הארוך. בביצה המקומית ניתן גם לזהות אבק כוכבים, שמתבוססים בו "סטארקיטקטים" עולמיים ומקומיים, כמו אילן פיבקו ומעטים נוספים.

אבל תוצאות סקר מקיף שערך הפורטל הישראלי לאדריכלות, עיצוב ותכנון ארכיג'וב (www.archijob.co.il) במשך שנה וחצי בקרב כ-700 אנשי מקצוע - אדריכלים, מעצבי פנים, מעצבים תעשייתיים, מעצבים גרפיים, הנדסאי בניין, מהנדסים אזרחיים ומהנדסי בניין - משקפות את מצבם הרחוק מלהיות זוהר של העוסקים בתחום, בעיקר אדריכלים.

עומדים בפני פשיטת רגל

מתוצאות המשאל עולה כי, אדריכלים ללא ניסיון - אלה שמסיימים את המסלול האקדמי הארוך בבתי הספר לארכיטקטורה ולאחריו משלימים התמחות - מקבלים שכר של 6,400 שקל לחודש. אחרי שלוש עד ארבע שנים של ניסיון, ישתכר הארכיטקט 8,150 שקל בחודש - פחות מהשכר הממוצע במשק. אחרי שש שנות ניסיון יעלה שכרו ל-10,400 שקל בחודש בממוצע; בשנה ה-15 יגדל השכר ל-13,200 שקל בחודש; ואחרי 25 שנה - שנות אור במושגים של קריירה - מרוויחים אדריכלים 14,600 שקל לחודש.

"מי שאינו מכיר את הענף בוודאי חוטף שוק כשהוא רואה את הממצאים, אבל אנחנו יודעים שהשכר בארץ נמוך ביחס למדינות אחרות והוא הולך ומתדרדר עם השנים. רמת השכר לתכנון אדריכלי בארץ ירודה בצורה משמעותית ביחס לעולם", אומר ל"גלובס" האדריכל צדוק שרמן, מ"מ יו"ר ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים בישראל ושותף בכיר בשרמן אדריכלות ואפיון.

הוא נזכר בכנס בינלאומי במהלכו ניגש אליו קולגה ממשרד בן 500 אדריכלים בארה"ב ואמר לו, "עם פרויקטים בסדר גודל כמו שאתה תכננת, אתה בוודאי איש עשיר". אלא שבמציאות, אומר שרמן בעצב, "לא מעט אדריכלים חשובים במדינה עמדו בפני פשיטת רגל. אני לא מכיר מישהו שהתעשר מלהיות אדריכל; אני כן מכיר מי שקיבל ירושה של 100 מיליון שקל ואחרי שעסק באדריכלות נשאר לו מיליון שקל. יש אדריכלים בודדים בענף שיש להם חוש מסחרי ושהתעשרו מעסקים שליד אדריכלות, כמו רכישת מגרשים ומכירתם, אבל לא משכר התכנון".

שרמן מסביר כי השכר הוא פועל יוצא של התשלום הנמוך אותו מקבלים בארץ משרדי אדריכלות, הן על פרויקטים שהם מתכננים עבור המגזר הציבורי והן הפרטי. זאת, למרות ועדת זיילר שחקרה את אסון ורסאי והסיקה שמחיר וחסכון בהוצאות לא צריך להיות הקריטריון היחיד במכרזי בנייה. "השכר שאני משלם לאדריכלים שאני מעסיק אינו ראוי לאקדמאים שעושים עבודה יצירתית עם כל הלב והנשמה", מודה שרמן, "אבל אני פשוט לא יכול לשלם יותר".

"כשיש כבר פרויקט גדול בארץ, מביאים כוכב בינלאומי, כמו למשל ריצ'ארד מאייר, שמשתמשים בו כאייקון אדריכלי. יש לו זוהר בינלאומי, ומשלמים לו בהתאם. אבל אין סיבה להביא אדריכלים מחו"ל, יש לנו כוחות מקצועיים מהשורה הראשונה", אומר שרמן.

בעיני שרמן זה עגום שמקצוע שכל כך מפארים אותו, ומקצוע שבו שגיאה קטנה בתכנון עלולה לעלות בחיי אדם (ולהבדיל, במבנה מכוער שיעמוד לבטח עשרות שנים) - זוכה למעט תגמול. "תמיד אומרים לי, 'איזה יופי של מקצוע, אתה בורא יש מאין'. אבל גם מי שבורא יש מאין צריך לרדת למכולת בסוף החודש".

ואגב, כמה שהמצב עגום בתחום הארכיטקטורה, הוא אף עגום יותר בתחומי עיצוב אחרים. מתוצאות הסקר של פורטל Archijob, עולה כי בעוד בעלי תואר ראשון באדריכלות משתכרים 8,600 שקל לחודש בממוצע, מעצבים גרפיים בעלי תואר ראשון משתכרים 8,400 שקל לחודש, מעצבים תעשייתיים 8,300 שקל לחודש, ומעצבי פנים 6,300 שקל לחודש בלבד.

פערי שכר על רקע מגדרי

ואם לא מספיק שהשכר כל כך נמוך, בתחומי התכנון והעיצוב קיימים גם פערי שכר על רקע מגדרי, אומר אדריכל איתי אלמוג-בר, מנהל ומקים אתר Archijob. מתוצאות הסקר עולה כי בעוד שאדריכליות משתכרות 7,700 שקל בחודש, שכר האדריכלים גבוה בכ-21% ועומד על 9,300 שקל לחודש בממוצע. פער אדיר קיים גם בתחום העיצוב התעשייתי - בעוד נשים משתכרות 8,000 שקל לחודש, גברים משתכרים 9,800 שקל בחודש בממוצע. ובעיצוב פנים? נשים משתכרות 6,000 שקל בחודש, לעומת 6,800 שקל לחודש שמקבלים הגברים במקצוע.

רק בתחום אדריכלות הנוף נהנות הנשים משכר מעט גבוה יותר - 8,300 שקל לחודש, לעומת 8,100 שקל לחודש שמשתכרים עמיתיהן הגברים.

לדברי אלמוג-בר, גם למיקום הגיאוגרפי השפעה ניכרת על שכרם של האדריכלים בישראל, בין השאר כנגזרת של מחירי הנכסים המתוכננים (ומחירי הקרקעות) באותו אזור. בדרום הארץ ובצפונה, השכר הממוצע עומד על 7,500 שקל בחודש, בעוד ששכרם הממוצע של אדריכלים באזור המרכז עומד על 8,700 בחודש. עוד עולה מהסקר כי אדריכלים בתל אביב נהנים משכר ממוצע של 9,100 שקל בחודש, 20% יותר מעמיתיהם במקומות אחרים בארץ.

אז מה מציע שרמן למוד הניסיון למי ששואל אותו האם להיכנס למקצוע? "רק אם אתה מרגיש שאתה מוכרח, למד אדריכלות. אי אפשר לקיים משפחה בכבוד כאדריכל בארץ".

11
 11