הטווח הוא הכול

ניתוח טכני לטווח קצר עשוי להוביל להחלטה הפוכה מאשר ניתוח לטווח ארוך; מה עדיף?

בעקבות הסקירה של השבוע שעבר, קיבלתי תגובות רבות המביאות אותי להרחיב כאן על נושא מאוד חשוב, והוא טווח הניתוח (והמסחר) שבו לוקחים החלטות. תחילה אדגיש שוב שדעתי נשארה כתמיד בעניין עקרוני אחד: למשקיע הלא-מוסדי אין כלי טוב מן הניתוח הטכני לתזמון הכניסה והיציאה מפוזיציה בנכסים פיננסיים. מחלקות מחקר, כוח אדם מקצועי, טכנולוגיה וכו' הינם משאבים הקיימים בצורה בלעדית בידי הגופים הגדולים. הדבר היחיד המשותף לכולם, בצורה האובייקטיבית ביותר, הינה תנועת המחיר.

כמו כן, גרף המחיר הינו הדבר היחידי האומר לנו את מה שעשו אלו שרצו לקבוע עמדה בנכס. עשו ולא אמרו, או ניתחו, או חשבו לעשות. עצם העשייה היא הגושפנקא האולטימטיבית לדעה המובעת באותו נכס. לכן תנועת המחיר, המצביעה לנו על האיזון או חוסר האיזון שבין ההיצע והביקוש, היא המדד הטוב ביותר להבנה של מה שקורה ומה שסביר שיקרה בעתיד באותו נכס פיננסי.

סקירה זו מנסה להראות שטווח הניתוח יכול לשנות מקצה לקצה את ההחלטה שלנו כאשר אנחנו מיישמים את כללי הניתוח הטכני. טעות נפוצה מאוד מתקיימת כאשר מנתחים על פי טווח אחד, וסוחרים על פי טווח אחר לגמרי. לצורך הדגמת חשיבות פרמטר זה בתהליך קבלת החלטות, אביא בפניכם את מצבו הטכני של הזהב.

בין היומי לשבועי

תחילה את הגרף השבועי של הזהבו:

משה שלום זהב שבועי
 משה שלום זהב שבועי

ואחריו הגרף היומי שלו:

משה שלום זהב יומי
 משה שלום זהב יומי

בגרף השבועי, הסיכוי להמשך המגמה העולה רב מן הסיכוי של שינוי בה כי:

- המחיר נמצא באמצע תעלה עולה מאוד יציבה מאז סוף 2008 (קווים שחורים).

- בכל תחתית מאז תחילת המגמה העולה, המחיר נתמך על ידי השילוב של הגבול התחתון של התעלה (בשחור) עם הממוצע הנע 200 (בחום) (חצים ירוקים).

- כל עוד מתנדי המומנטום נמצאים מעל אזור ה-50, הנחת העבודה תומכת בצד העולה.

- גלי אליוט 1 ו-3 הסתיימו בתנועה מאוד אגרסיבית מעלה, אשר נעצרה בגבול העליון של התעלה. אין סיבה לחשוב שגל 5 יהיה שונה. זאת במיוחד כשנזכור שהגל החמישי הינו בדרך כלל הגל החשוב מבין חמשת הגלים בתנועה מגמתית כאשר מדובר בסחורות.

- במידה וגל 5 יתנהג כמצופה, יעדה של תנועה כזו תביא את הזהב לאזור שבין 1,550 ו-1,650 דולר לאונקיה.

- על מנת לבצע תנועה אחרונה זו, יהיה על הזהב לעבור בשלום את קו המגמה הפנימי (הכחול) החוסם אותו כרגע. את זה הוא הצליח לעשות פעמיים. חשיבותו של קו מגמה זה מוצגת לנו היטב על ידי מספר הפעמים אשר המחיר הגיב אליו (חצים אדומים).

- יש לזכור שתיקון של שליש עד שני שליש מהתנועה הקודמת, הינו תיקון לגיטימי מאוד בכול מגמה, וירידה של המחיר לגבול התחתון של התעלה תעמוד בתנאי תיקון כזה.

בגרף היומי, לעומת זאת, מסתמנת תבנית טכנית ברורה המבשרת לנו סיכוי סביר יותר לירידות:

- נבנית בצורה די ברורה תבנית הראש וכתפיים בפסגה, אשר תהפוך להיות מאושרת עם חציית מטה של בסיס התבנית (1,324).

- היעד הברור כלפי מטה, לאחר אישור התבנית, יהיה 1,224. גובה הראש מהבסיס הוא הסכום שצריך להוריד מאותו בסיס לחישוב יעד כזה.

- גורם מאשר לצפי היורד הוא מצב המתנדים היומיים: כאשר ה-STOC (חום) המהיר יותר חוזר ממצב של קניות יתר, ביחד עם RSI הנמצא עדיין רק באזור ה-50, זהו שילוב מאיים לשוורים.

אז איזה מסר משקיע-סוחר צריך לקחת משני הגרפים האלו? הזהב יעלה או יירד?

למרות שהתשובה אמורה להיות ברורה, זה אינו המצב. קיבלתי די הרבה שאלות מסוג זה בעבר הקרוב, והרחוק. ובכן התשובה היא כמובן: שניהם!

בטווח הקצר, הזהב מייצר את התנאים לירידה קרובה (גרף יומי), אבל זו מהווה רק תיקון של הטווח הארוך יותר (גרף שבועי). לכן, כל סוחר חייב לבחור את הטווח המתאים לו ולהכין את תוכנית המסחר שלו בהתאם לכך:

בטווח הקצר נחפש אישור לתבנית ולתחילת המסע לקראת 1,224. לעומת זאת הסוחר של הטווח הארוך, לא אמור להתרגש כלל מירידה קרובה אפשרית זו, אלא להיפך. זו יכולה להיות עבורו הזדמנות להגדלה של עמדתו השורית בנכס.

בסקירות אלו אני בדרך כלל נמנע מלהראות את הטווח הקצר מדיי. היותן הסקירות שבועיות, אינו מאפשר משהן אחר. אבל מדי פעם, כמו באירו בשבוע שעבר, אני מנסה לתת תמונה הכוללת אותו כדי שהקוראים יתרשמו ממנו גם כן. אני מקווה שזה תורם לעיתים להבנה טובה יותר התמונה הטכנית הרחבה יותר.

■ משה שלום הוא מנתח שווקים פיננסיים וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" המספק שירותים למשקיעים וסוחרים בשיטת הניתוח הטכני.

■ כל המעוניין להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת תזכורות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכול לשלוח אימייל.

■ ל-Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב בשורת הנושא, או בגוף המייל, את המשפט "אני מעוניין להצטרף".

■ משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה.

■ הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.