ביניש: יש לפעול למניעת ההקצנה בחברה הישראלית

נשיאת העליון בכנס לרגל חשיפת מדד הדמוקרטיה: "אנו זקוקים לתפיסה מאוחדת" ■ שר המשפטים יעקב נאמן: "התקשורת תורמת במידה רבה להקצנה וליצירת שסעים בחברה"

‎‎‏"יש לפעול למניעת ההקצנה בחברה הישראלית. שורש הבעיה הוא הפיצול והשסע בחברה שלנו" - כך אמרה הבוקר (ג') נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, במסגרת דיון על מצב הדמוקרטיה שהתקיים במשכן נשיאי ישראל, לרגל חשיפת מדד הדמוקרטיה של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

לדברי ביניש, "אנו זקוקים לתפיסה מאוחדת, מאחר שאין לנו כל תפיסה של הבסיס ולאן אנו חותרים. אנו צריכים את הגשר שעליו נוכל לבנות. היעד הוא לטפל בחינוך, שיוביל למכנה משותף, שיחזיק את המדינה כחברה אחת".

‏שר המשפטים, יעקב נאמן, הפנה אצבע מאשימה כלפי התקשורת, וטען כי זו "תורמת במידה רבה להקצנה וליצירת שסעים בחברה. איש לא יודע על הדברים הטובים שנעשים", אמר.

יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין, קרא לכונן חוקה, אף שלדעתו לא ניתן להגיע להסכמה מלאה על חוקה, שתכלול 120 חברי כנסת. "הגיעה השעה לחוקה", אמר ריבלין. "צריך לראות איך אנחנו מגיעים ליצירת חוקה ברוב מסיבי של 90 חברי כנסת".

נשיא המדינה, שמעון פרס, קרא להעלות את אחוז החסימה, ולדבריו המצב הנוכחי מקשה על ניהול ענייני המדינה.

‏במסגרת מדד הדמוקרטיה הישראלית, שמפרסם המכון לדמוקרטיה מדי שנה מאז 2003, התברר כי 60% מהציבור בישראל סבורים כי מספר מנהיגים חזקים יכולים להועיל לישראל יותר מכל הדיונים והחוקים; 76% מהציבור סבורים כי צריך רוב יהודי לקבלת החלטות גורליות למדינה; ו-70% בציבור סבורים כי בשום מצב אין להצדיק שימוש באלימות כדי להשיג מטרות פוליטיות.