ליכט על התקלה בסלקום: רק ההתחלה של כותרות שליליות

מנהל מחלקת המחקר ב-IBI מתייחס לנפילת הקוים הארצית של סלקום ואומר כי היא "מהווה בעיקר פגיעה במותג" ■ גלעד אלפר ממיטב: "היקף התקלה הוא שישפיע על החברה"

אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר ב-IBI מתייחס לנפילת הקוים הארצית של הרשת של חברת סלקום ואומר כי היא "מהווה בעיקר פגיעה במותג של סלקום ותביא לתקופה של עוד כותרות שליליות שעלולות להפריע לה במאבק ברגולציה. בכל מקרה, חוות הדעת הציבורית כיום ביחס לחברות הסלולר אינה טובה וארוע כשזה עלול לפגוע עוד יותר במותג.

לדעת ליכט "עוד מוקדם לכמת את ההשלכות הכלכליות כתוצאה מנפילת המערכת. אם בכל זאת מנסים לחפש נקודות אור באירוע, נציין כי בתקופה בה צפויים להצטרף מתחרים חדשים לשוק הסלולר, אפשר להבין את החשיבות הגדולה בהשקעה ברשת וביציבותה. המשמעות היא כי לא כל כך פשוט להיות חברת סלולר והארוע הנוכחי מדגיש את הקושי הקיים בהקמת ובתפעול רשת ארצית.

ליכט מדגיש כי רמת השירות של חברות הסלולר בארץ נחשבת לרמה גבוהה מאד גם ביחס לעולם. לדבריו "מדובר במקרה מצער מאד אבל הוא עדיין בטווח הזמן הסביר. ככל שנוקפות השעות כך גם גדל היקף הפגיעה בחברה ובשמה הטוב".

גלעד אלפר, אנליסט התקשורת במיטב ברוקראז', שרק לפני כשבועיים הוריד לסלקום את ההמלצה ל"תשואת חסר", אמר היום ל"גלובס": "אין לנו עדיין מושג מה קרה היום בסלקום, אבל אם זה יהיה ארוע חד פעמי שיחלוף - לא תהיה לאירוע הנקודתי שום השפעה על המותג".

לדבריו, "היקף התקלה הוא שישפיע על החברה. אם מדובר בתקלה שבאמת משתקת את כל הרשת בכל המדינה למשך כל היום הרי שהחברה מפסידה כ-4% מסך ימי העבודה בחודש בו ישנם כ-22 ימי עבודה, לכך שמדובר על יום עבודה באמצע השבוע השפעה גדולה אף יותר. אך כדי שלאירוע תהיה השפעה מהותית יותר אותה יבחנו האנליסטים יותר לעומק, התקלה צריכה להיות ארוכה יותר לפחות ביום נוסף".

כאמור ב-16 בנובמבר הוריד אלפר את ההמלצה לסלקום ל"תשואת חסר" על רקע העלייה במחיר המניה והתחרות הקרבה. מחיר היעד נותר על 100 ש' למניה, המשקף פוטנציאל לירידה של 18% במניה. בשורה התחתונה ציין אלפר כי צריך להתייחס בספקנות רבה להצהרות לגבי תהליך התייעלות, לאור התחרות הגוברת. למעשה מצפים במיטב לעלייה בהוצאות שיווק ומכירה החל מהחצי השני של 2011 בתוך סקטור התקשורת, שעדיין משלם דיבידנדים גבוהים, ומעדיפים את בזק (תשואת יתר) כהשקעה הגנתית יותר, כל עוד האיום של חברת החשמל איננו מתממש.

מה היקף הפגיעה בסלקום?

ניסיון פשטני לסכם את היקף הפגיעה עד כה בסלקום מצביע על כך שלחברה אשר לה כ-3 מיליון מנויים אשר מדברים בממוצע 350 דקות בחודש שהם כ-12 דקות ביום, הרי שבמידה והתקלה ברשת סלקום תימשך במשך יום שלם תפסיד החברה כ-36 מיליון דקות שיחה.

פשטני לא פחות הוא הניסיון לגזור את הפגיעה הכספית בחברה אשר רווחיה הרבעוניים מסתכמים בכ-300 מיליון שקל, כך שבכל יום ברבעון מרוויחה סלקום כ-3.3 מיליון שקל.

נציין כי בבורסה לא מתרגשים ממש מהאירוע והמניה רושמת עלייה של כ-1% תוך שהיא מרכזת מחזור של כ-16 מיליון שקל כשעתיים לפני סיום המסחר.