מש' הבריאות לקופה"ח: פרסמו את זמני המתנה לרופאים

זאת כתנאי להטלת קנס על מבוטחים שלא יודיעו מראש על ביטול תור ■ כמו כן, ידרוש ליידע את המבוטחים ב-SMS על עיכובים בתור ולפרסם את זמני ההמתנה הממוצעים לביקור אצל מומחה

הסמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות, יואל ליפשיץ, עומד להגיש לוועדת העבודה והבריאות של הכנסת הצעה שצפויה להביך את קופות החולים - זאת על רקע הסעיף בחוק ההסדרים שאושר שלשום (ג') בקריאה ראשונה, שעל פיו הקופות יוכלו להטיל קנס בגובה עשרה שקלים על מבוטחים שלא יודיעו מראש על ביטול תור לרופא מומחה.

על פי ההצעה, כל קופה תחויב לפרסם את זמני ההמתנה הממוצעים לביקור אצל רופא מומחה בכל אחד מהתחומים, וזאת כתנאי להעברתו הסופית של הסעיף המדובר בדבר הקנסות.

משרד הבריאות, כך מסתבר, מקבל את הנתונים הללו מקופות החולים, אולם הקופות התנגדו עד היום לכך שהמשרד יפרסם דו"חות מפורטים בעניין. "אין מנוס מפרסום הנתונים בצורה אחראית, כי השקיפות בסופו של דבר תשפר את המערכת", טוען ליפשיץ בשיחה עם "גלובס". ברגע שהלקוחות יידעו באיזו קופה מחכים יותר זמן לתור לרופא מומחה, הם יוכלו לקבל החלטה מושכלת באיזו קופת חולים לבחור.

"קנס על ביטולים - נמהר מדי"

תנאי נוסף שמציע ליפשיץ בעניין הקנסות הוא לחייב גם את קופות החולים ליידע את המבוטחים בזמן אמת על עיכובים בתור. "לפעמים אתה נאלץ לחכות שעה בתור למרפאה, ואם מדובר במרפאות חוץ של בתי החולים, אזי התור יכול להתארך בשעות אם הרופא הובהל פתאום למיון. כך שגם לקופות צריכה להיות אחריות והן יכולות למשל לעדכן ב-SMS על עיכובים צפויים".

ליפשיץ סבור כי ההצעה להטיל קנס על המבוטחים, שנולדה באחת מקופות החולים הקטנות ואומצה בחום על ידי משרד האוצר, היא הצעה נמהרת מדי. "אני בכלל לא בטוח שמיצו את כל הפתרונות לגיבוש מערכת תורים יעילה. אם מרפאת שיניים יודעת להתקשר אלי באמצעות הודעה מוקלטת ולדרוש ממני לאשר הגעה לתור יום לפני, אז גם קופות החולים יכולות לעשות את זה. נוצר מצג שלפיו המערכת אינה יעילה בגלל אנשים שלא טורחים לבטל את התור, אבל לפני שקובעים כזה דבר ולפני שממהרים להטיל קנסות, צריך למפות קודם איפה באמת ישנן בעיות".

ליפשיץ אינו שולל הטלת קנס במקרים שבהם התורים הם לפיזיותרפיה או לבדיקות שאורכות זמן רב. "אם רופא נאלץ לשבת מובטל חצי שעה עד שעה בגלל מישהו שלא דאג לבטל את התור ובסוף הקופה צריכה לשלם לאותו רופא על הזמן הזה, אני יכול להבין הטלה של קנס במקרה כזה", הוא מבהיר. "אם מדובר למשל בבדיקת CT או MRI , גם אז אפשר לשקול הטלת קנס כי אנשים מחכים המון זמן לבדיקות האלה וברגע שמישהו מתקשר לבטל אפשר מיד להתקשר לאדם אחר שממתין בתור", מוסיף ליפשיץ.