שעת המבחן: למפקח החדש על הבנקים אין תקופת הסתגלות

לדוד זקן מחכים הרבה אתגרים - מהתמודדות עם בנקים ללא גרעין שליטה ועד לפעילות בנדל"ן ■ האם האיש שהיה שותף למאבק מול אריסון בפרשת דנקנר יוכיח שהחליפה תפורה למידותיו?

לפני עשר שנים, כשיואב להמן כיהן כסגן המפקח על הבנקים, הוא פגש את דודו (דוד) זקן באירוע משפחתי של אחד העובדים האחרים במחלקה. בין הקוקטיילים ושיחות החולין הוא הציג את זקן בפני אשתו ובפני מכרים אחרים ככלכלן מוכשר ביחידת המחקר, אך כשזקן הלך, לחש להמן לאשתו באוזן: "יום אחד הוא יהיה המפקח על הבנקים".

השבוע הנבואה הזו הגשימה את עצמה. נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הודיע כי זקן, סגן המפקח על הבנקים נכון להיום, יהיה המפקח הבא.

"אצלי הוא סומן בשלב מאוד מוקדם", אומר להמן, שכיהן כמפקח בעצמו. "דודו זקן התבלט תמיד, תרם ועשה הרבה מעבר לתפקיד ולמעמד הפורמלי שלו. היה לי ברור שהוא יגדל להיות מפקח, ואני חושב שזה יופי של מינוי".

גם גורמים במערכת הבנקאית אומרים היום שזה "מינוי צפוי מזמן וברור", ועם פרסום ההודעה על מינויו הוא הוצף בטלפונים ובמיילים מפרגנים. בין טלפון לטפיחה על השכם במסדרונות הפיקוח, ניסה זקן גם לעבוד קצת.

"למרות שהוא רצה את התפקיד וציפה למינוי, הוא היה קצת בהלם", אומר קולגה של זקן. "כמות הטלפונים של האנשים שצלצלו לברך ועומס האירועים שהיו לו השבוע התישו אותו, אבל הוא הוא התעשת מהר, קיבל את המחמאות והטלפונים, וחזר לעבודה כרגיל".

מפקח טוב ירושלים

זקן, 44, נשוי ואב לארבעה, הצטרף לבנק ישראל לפני כ-20 שנה כעוזר מחקר בפיקוח על הבנקים, ומאז מילא שורה של תפקידים, בהם כלכלן ביחידת המחקר, עוזר למפקח על הבנקים וממונה על סיכוני שוק, מנהל יחידה בהערכה מוסדית, ממונה על איסור הלבנת הון ואחראי על צוותי באזל 2, שמציבים סטנדרטים לניהול סיכונים. זה כשלוש שנים משמש זקן סגן המפקח על הבנקים וממונה על הערכה מוסדית ורישוי.

20 שנה של עשייה כלכלית-בנקאית-פיננסית-רגולטורית, ובכל זאת הוא נותר אלמוני יחסית לציבור הרחב. לא התראיין, לא הודיע הודעות דרמטיות לציבור ולא יצא בהצהרות לתקשורת. גם בשנים האחרונות, כשעמד צמוד-צמוד לצדו של רוני חזקיהו, שכיכב בכותרות על בסיס יומי כמעט, זקן נותר מאחורי הקלעים או "נשאר בצל", כמו שאומרים חלק מהגורמים במערכת הבנקאית.

גורם בכיר בתחום הבנקאות פחות פוליטיקלי קורקט. "הוא נשמר בצלו של חזקיהו בכוונה, אבל מעבר לזה הוא היה מין 'נער השליחויות' של רוני. הוא שלח אותו כדי להיות נחמד עם אנשים, הוא שלח אותו כדי להגיד 'לא בא בחשבון' ושלח אותו כדי להזהיר אנשים. הוא היה דוברו ושופרו, המוציא לפועל והרשות המבצעת של רוני".

לא כולם מסכימים עם התיאור הזה. בכיר לשעבר במערכת הבנקאית ממהר להבהיר ש"זה ממש חוטא לאמת. זה טיפוסי שהסגן עושה המון עבודה, אבל פחות יחסי חוץ ויחסי ציבור, אלא אם כן יש לו תפקיד מסוים מוגדר באיזה פרויקט שבמסגרתו הוא נחשף באופן ישיר. ובמקרה של דודו הוא מאוד פעיל".

"לבנקים", אומר אותו בכיר, "הוא נחשף בצורה ברורה ולא בצל. הבנקאים הרגישו אותו באופן אישי וכדמות דומיננטית מאוד". בנקאית בכירה אחרת מבהירה ש"אולי הציבור הרחב לא מכיר את דודו, אבל במערכת הבנקאית, הפיננסית והממשלתית מכירים אותו היטב, ויש קונצנזוס לא רק על מקצועיותו אלא גם על אישיותו".

אז מיהו אותו דודו זקן שהציבור לא מכיר, אך עומד להפוך לאחד הגורמים שישפיעו משמעותית על החיים של כולנו? עו"ד פיני רובין מתאר אותו כ"איש כלבבי: ידען, מבין עניין, נעים הליכות, איש שיחה נוח וקשוב, שגם אם יש לו עמדה לגבי עניין מסוים הוא מוכן להרהר עליה ולשנותה אם משכנעים אותו שיהיה יותר נכון לסטות ממנה. מנגד, הוא יודע לעמוד על דעתו. הוא מבין היטב את המערכת ואין בו שום ארוגנטיות של רגולטור (בינתיים?)".

התיאור הזה חוזר על עצמו פעם אחר פעם. "נחמד", "איש שיחה", "ענייני", "מקצועי", "מבין ומקשיב לרחשי השוק הפרטי" - כך זקן נתפס בעיני הבנקאים. "הוא מביא איתו לתפקיד יכולת אישית שמשלבת בתוכה מצד אחד כושר הקשבה, האזנה, נעימות, ומצד שני יכולת הבנה טובה מאוד של הנושאים שעומדים על סדר היום", אומר בנקאי בכיר.

יש גם מי שמכנה את זקן "ילד טוב ירושלים" או בפרפרזה "מפקח טוב ירושלים". אין לו מקורבים, ניגודי עניינים או קליקות ו"הוא מסתכל לכולם בגובה העיניים".

"הוא לא חנון"

עם כניסת השנה האזרחית החדשה יתיישב זקן חגיגית בכיסא המפקח ויתמודד עם האתגרים הלא מעטים ולא פשוטים שטומן בחובו התפקיד. המעבר הזה מכיסא הסגן, המבצע, למושב הקברניט שמוביל את הספינה, לא טריוויאלי. "זה לעבור מלטפל בנושא מסוים מאחורי הקלעים, מלבצע החלטות שאתה מעורב בהן אך לא הדמות המשמעותית ביותר, להיות בבת אחת מרכז תשומת הלב, זה שמקבל את ההחלטות ונמצא במרכז הבמה - זה צריך להיעשות בזהירות וחוכמה", אומר רגולטור שמכיר את המעמד.

הקפיצה הדרמטית הזו הופכת להרבה יותר משמעותית כשרואים מה ממתין לזקן על שולחנו החדש. מעבר לתפקידים המסורתיים של המפקח וקידום הפרויקטים הקיימים - בהם טיוטת הוראה 301, שעוסקת בדרך עבודת הדירקטוריון, הטמעת כללי באזל 2, תוך ניווט המעבר הצפוי לכללי באזל 3, המעבר למודל חדש של פיקוח (פיקוח בשתי רמות - המיקרו יציבותי, מוכוון הסיכון, והמאקרו יציבותי, שיאפשר התמודדות המערכת עם משברים) - ניצבים בפניו אתגרים מסוג חדש, שחלקם מהווים מהפכות של ממש בתפיסת תפקידו של המפקח.

האתגר המורכב והמיידי מכולם הוא שאלת הבעלות והשליטה בבנקים, לאור הפרטת בנק לאומי. לצד ההבנה שמודל גרעין השליטה פשט את הרגל, ייכנס השנה הבנק הגדול בישראל, בנק לאומי, לניסוי חדשני - בנק בלי בעלים, כשבהמשך ייתכן שגם בנק דיסקונט יצטרף. בנק בלי כתובת, בנק בלי גרעין שליטה, כשבעלי המניות בוחרים את הדירקטוריון עוד לא היה בישראל, והמפקח החדש יצטרך לנסוע בכביש הלא סלול והמשובש הזה.

"זה המבחן המיידי של דודו זקן ושל כל המערכת הפיקוחית. כדבר הזה עוד לא היה במדינת ישראל. ביזור השליטה בבנק כל כך מרכזי עוד לא היה", אומר גורם המעורב במערכת הבנקאית.

"יש בזה מידה מסוימת של מהפכה. דודו יצטרך לעמוד בפרץ. אבל הוא יהיה בסדר. רגולטור לא צריך להיות חנון, ודודו הוא לא חנון", אומר גורם בכיר הסמוך אל אוזנם של בכירי עולם הבנקאות.

"זו משימה של מחר בבוקר, אבל דודו זקן מכיר את זה. כמי שהיה אחראי על תחום הרישוי והפיקוח המוסדי, הוא מכיר את זה לפני ולפנים", מוסיף גורם אחר שעובד רבות מול זקן.

שעת המבחן בעניין מודל השליטה בבנקים קרבה, אבל זה ממש לא כל מה שעומד על הפרק. הפיקוח על הבנקים עומד לחדור לעוד שטח זר שלא היה בו קודם: צינון שוק הנדל"ן באמצעות מתן הוראות לבנקים. איך שלא מסתכלים על זה, הזירה של הפיקוח רחבה הרבה יותר מבעבר.

"יש לפני דודו זקן אתגרים גדולים מאוד. העובדה שהפיקוח על הבנקים היום הרחיב את שולי פעילותו והמגרש הוא הרבה מעבר למה שהיה בעבר, ובעצם יש לו מעורבות בכל מה שקורה במערכת הפיננסית ובמשק, מהווה בשביל דודו אתגר, כי יש פה ממשקים רבים מאוד שהפיקוח שדרג את מעמדו לגורם דומיננטי בכל קבלת החלטות במשק שהיא קשורה", אומר בנקאי בכיר.

הנדל"ן ונושאים קשורים בתוך בנק ישראל בצד המוניטרי הם רק דוגמה לכך.

"מעבר לזה שדודו צריך להסתגל לעבודתו החדשה ולמעמדו החדש, אף פרויקט גם לא יחכה לו. הוא נכנס למצב שבו הפיקוח פעיל בזירות רבות מאוד. הוא נכנס לרכבת שנוסעת במהירות מרבית והוא צריך לקפוץ פנימה במהלך הנסיעה. הוא צריך לקבל החלטות ולהיות מעורב בכל הדברים מהיום הראשון. אין לו ימי חסד ואין תקופת הסתגלות. אין את הזמן להגיד, 'רגע, תנו לי לאט-לאט להיכנס'", מסביר אותו בנקאי.

"אי אפשר לעבוד עליו"

בניגוד לרוני חזקיהו, שאותו יחליף זקן בקרוב, אף אחד לא מצפה מזקן לבנות משהו חדש או לייצב ולחזק מערכת שתש כוחה. את זה עשה קודמו. ממנו מצפים לקפוץ לרכבת תוך כדי תנועה ולהגביר עוד את המהירות. וכאן בא לידי ביטוי היתרון שבמינוי איש מתוך המערכת, שהיה מעורב בתהליכים ולא צריך ללמוד את הא'-ב'.

אך האם יצליח ה"ילד טוב ירושלים" להשתלט על כל הנושאים שעומדים על הפרק? לצאת אל קדמת הבמה ולעמוד מול מתקפות תקשורתיות שאליהן לא הורגל? להתמודד עם מנהלי הבנקים בגובה העיניים ובכל זאת להיות אוטוריטה מספקת כדי להניע אותם לכיוון הרצוי? לעצור אותם מלקחת סיכונים מיותרים ומהיסחפות ברצון להרוויח עוד שקל? לעמוד איתן מול תמרונים פוליטיים ומגעים עם רשויות אחרות בהובלה של אדם דומיננטי?

"אין שום ספק", אומר קולגה של זקן במערכת. "הוא כבר עושה את זה שנים".

זקן כבר פגש את האוצר והפוליטיקאים כחבר בוועדה להטלת קנסות לפי חוק איסור הלבנת הון, כחבר בוועדה לבחינת כשלי שוק במערך סליקת כרטיסי אשראי בתקופתו של החשכ"ל לשעבר ירון זליכה וכן כחבר בוועדה בין-משרדית למלחמה בהלבנת הון.

* הוא מסוגל להתעמת עם האוצר? ללכת מכות אם צריך? לקום ולהעמיד אנשים במקום כשצריך?

קולגה: "אנשים שנמצאים מאחורי הקלעים, ברגע שהם עולים על הבמה הם מוכיחים שיש להם את היכולת. בארבע השנים האחרונות הוא היה ברקע הדברים ומעודכן תמיד, כך שהוא למד את הדרך שבה נעשו הדברים ויש להניח שהוא יישם את הדברים בהצלחה".

את המנכ"לים פגש זקן במהלך חיכוכים מתוקשרים ופחות מתוקשרים בינם לבין הפיקוח על הבנקים בשנים האחרונות. בין היתר, היה מעורב בהדחתו המתוקשרת של דני דנקנר מתפקידו כיו"ר בנק הפועלים, על פי דרישת הנגיד פישר וחזקיהו, ולמורת רוחה של המיליארדרית שרי אריסון.

חרף תיאוריו כאיש נעים הליכות ורגוע, מי שמכיר את זקן לא מתקשה לדמיין אותו מנצח את אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי-טפחות, בתחרות כיפוף ידיים או עומד איתן בדעתו מול גליה מאור, מנכ"לית בנק לאומי. "במשך שלוש השנים האחרונות הוא עמד מול הבנקים לא פחות מאשר חזקיהו, כי ברמה השוטפת היומיומית הדברים היו עוברים דרכו. הוא היה שותף למהלכים של הבנקים שנותנים לו בסיס טוב ואין ספק לגבי יכולת העמידה שלו מולם", אומר קולגה.

"הוא יד ימינו והזרוע הארוכה של חזקיהו", אומר גורם במשק שעובד מולו. "במשך שלוש-ארבע השנים האחרונות, הוא עבד בצמוד אל חזקיהו והיה שותף למהלכים שקרו בפיקוח כחלק מהצוות הבכיר ביותר. בשנים האלה הוא ראה כל מה שהוא צריך לראות".

בכיר לשעבר בפיקוח על הבנקים מוסיף שזקן "היה אמנם מספר 2 ויד ימינו של חזקיהו, אבל הוא היה האיש המוביל בעניינים רבים של הפיקוח ומעבר לו. בנושא איסור הלבנת הון למשל, ששם יש המון פוילעשטיקים, הוא היה ספץ והוביל את הטון של היישום בישראל. היינו ברשימה שחורה והוא באופן אישי נטל תפקיד משמעותי בהוצאתנו משם. הניסיון שלו שם ובפיקוח בכלל מעיד שאי אפשר לעבוד עליו".

בלי א', ב' או מ'

עם ניסיון של 20 שנה בפיקוח על הבנקים, תוך ניהול יחידת הערכה מוסדית של בנק לאומי, ריכוז וטיפול בנושא הלבנת הון ובבעיות המיוחדות של הבנקים הפלשתיניים - קשה לטעון שדודו זקן לא מתאים לתפקיד החדש שלו. להיפך. נדמה שזו חליפה שתפורה בדיוק למידותיו. "הוא נתפס כאוטוריטה כלפי הגופים המפוקחים, לא כמנהל אפור או מינוי אוטומטי של המשכיות, אלא מישהו שיש לו את כל הכישורים למלא את התפקיד הזה", אומר גורם מוכר במשק.

תפקידו האחרון של זקן, האחראי על יחידת ההערכה המוסדית והרישוי הקנה לו ידע ויכולות מהותיות לתפקיד המפקח. מדובר ביחידה החשובה ביותר בפיקוח. זוהי הכתובת של הבנקים לפיקוח על הבנקים והאגף שמנטר את המתרחש בבנקים.

יחידת ההערכה המוסדית עוברת על כל מה שקורה בבנק, החל מהפרוטוקולים של ישיבות הדירקטוריון, דרך אירועים וכלה בעסקאות. היחידה מחולקת ליחידות משנה שבראש כל אחת מהן רפרנט האחראי על בנק ספציפי, ובראש כולן עומד זקן, תפקיד שנותן לו ידע בלתי אמצעי ומיידי לגבי המתרחש במערכת הבנקאית. בנוסף, היה זקן אחראי על הרישוי. כולל תהליך הפיט אנד פרופר, כלומר אישורי נושאי משרה. בתפקידו זה היה מעורב במינויים ואף בשלילת מינויים מאנשים, למשל בפרשת דני דנקנר.

"ורק כדי להסיר ספק", אומר אדם שהכיר מקרוב בהליך קבלת ההחלטה בעניין המינוי, "אין לו קרבה לשולה זקן וגם אין לו א', ב', ג' או מ' וש'. הגורמים שהמליצו עליו עברו על כל הא'-ב' ובדקו שהמינוי הזה לא יהיה כמו המינויים האחרים של בכירים במערכות ציבוריות עם כל השערוריות (הדבר נאמר עם קריצה לפרשת א' וניצב אורי בר-לב, א.ל.ו). לא בדקו את ה-A-B-C האנגלי, אבל לכולם ברור שצפוי לנו מינוי שקט. וגם זה חשוב בימים טרופים כאלה".

נראה שיש קונצנזוס על המינוי. הבנקאים והקולגות רוחשים לזקן אמון מלא - עכשיו חובת ההוכחה עליו.

"זה מינוי סופר-מצוין"

"דודו איש חכם, יסודי ומקצועי", אומר ל"גלובס" בכיר באוצר אשר נמצא במגע עם זקן זה יותר מעשור. "אבל הכי חשוב. דודו לא יתווכח איתך אף פעם ממקום של אגו, שזה באמת נדיר וזו אחת מהבעיות הקשות היום של המנהלים הישראלים. הוא נטו מקצועי וענייני. זה מינוי פשוט מצוין", הוא מסכם.

"זה לא מינוי מצוין, אלא סופר-מצוין", אומר בכיר לשעבר באוצר מאגף אחר אשר גם הוא עבד עם זקן הרבה שנים. "צריכים להוריד את הכובע בפני פישר, כי עד תחילת השבוע כולם חשבו שהוא ילך על מיכל (עבאדי בויאנג'ו) ובסוף הלך על דודו, שהוא ברמה המקצועי משכמו ומעלה וברמה האישית פשוט אין מילים לתארו".

אחת מהשאלות שעלולות להטריד את האוצר היא האם זקן צפוי להציב באג'נדה שלו את פירוק אגף שוק ההון במשרד האוצר, וינסה להעביר את סמכויות האגף לבנק ישראל בכלל ולפיקוח על הבנקים בפרט. "אני יודע שדודו חושב שהאגף צריך להיות מחוץ לאוצר, אבל אני לא חושב שהוא ישים את העניין הזה בראש סדר העדיפויות שלו וילחם על זה בשיניים. זה לא האיש. אם מיכל הייתה מתמנה אולי היא כן הייתה לוחמת על זה כדי להראות ולהפגין כוח. אבל דודו הוא לא טיפוס כזה", מסכם אחד מהבכירים.

האיש מבפנים

מינויו של זקן לא היה טריוויאלי, לא צפוי ובטח שלא נצפה מראש. בתחילת הדרך העדיף פישר מועמד חיצוני. מקורביו הסבירו כי הנגיד מעוניין "לשכפל את ההצלחה של רוני", ולהביא מועמד חיצוני "בעל שיעור קומה" שייכנס לנעליו הגדולות של חזקיהו. "זקן אינו בשל ועליו לצבור עוד ניסיון", אמרו מקורבי פישר "הוא יצטרך להמתין לסיבוב הבא". אולם ככל שהתקדם התהליך לבחירת מפקח חדש והתברר הקושי במציאת מועמד חיצוני מתאים, החל פישר לשנות את טעמו.

התברר כי יש קושי ניכר להביא לתפקיד מועמדים מתוך המערכת הבנקאית. מי שרצה לא בהכרח התאים, ומי שהתאים לא רצה. אם מסיבות של תגמול כספי או מסיבות אחרות, שורה ארוכה של מנהלים סירבה להצעה להתמודד. הבולטים בהם היו המשנה למנכ"ל לאומי זאב נהרי ומנכ"ל כלל ביטוח שי טלמון. לקו הגמר הגיעו שלושה מנהלים מהמערכת הבנקאית, כאשר שניים מהם, זאב גוטמן בכיר בבנק הבינלאומי ואבי בזורה לשעבר מנכ"ל בנק ירושלים, לא נתפסו כמתאימים.

המועמדת השלישית הייתה ה-CFO של הבינלאומי, מיכל עבאדי בויאנג'ו, שלה רקע רגולטורי מתפקידים שמילאה בעבר במשרדי האוצר והבריאות. אולם מועמדותה הייתה שנויה במחלוקת. בעוכריה עמדו קשריה הפוליטיים עם הליכוד בכלל ועם נתניהו בפרט, קשרי בעלה ד"ר אנדי בויאנג'ו עם אביגדור ליברמן, וגם אופייה הסוער והאגרסיבי.

במקביל החלו נשמעים מבנק ישראל קולות לטובת מינוי מועמד פנימי. עלה החשש כי הבאת מועמד חיצוני פעם שנייה ברציפות תפגע באנשי הפיקוח ותציג אותם כלא ראויים. גם חזקיהו עצמו היה בעד זקן לאורך כל הדרך ודחף את סגנו. "כשמערכת לא עובדת טוב, צריך להביא מישהו מבחוץ שיוכל לעשות את הזעזוע המתאים. אבל אחרי ארבע שנים של רוני, כשהפיקוח יציב ומתפקד, נדרשת המשכיות ומינוי חיצוני עשוי היה לזעזע את המערכת", אומר אדם הבקי בתהליך קבלת ההחלטות בבנק ישראל.

בסופו של דבר גם פישר השתכנע. "לא צריך לחפש את התאום של האיש היוצא. בפעם הראשונה חשוב להביא מישהו מבחוץ, אבל אנחנו לא במצב שהיה לפני ארבע שנים - ויש יתרון לאדם שמגיע מבפנים", אמר פישר ל"גלובס" בראיון שנערך לפני שבועיים, וכמה ימים לאחר מכן אכן הודיע על בחירתו של זקן לתפקיד.

מבחן המנהיגות

דודו זקן נכנס לאחד מתפקידי הרגולטור הקשים בישראל. בנקים הם ליבת המערכת הפיננסית, וכשל בהם עשוי למוטט כלכלה של מדינה ולמצער לפגוע בה באופן אנוש, עיין ערך איסלנד, אירלנד וארצות-הברית. ברמה המקצועית האתגרים של זקן ידועים ונלעסו לעייפה. ברמה האישית עומדים לפניו שלושה אתגרים מהותיים, שרק עמידה בהם תאפשר לו להצליח בתפקיד.

הראשון הוא מבחן המנהיגות - כמו הסמלים בפלוגה מבצעית בגולני, כשמגיע מ"פ חדש, כך גם הבנקאים יעשו לזקן מבחן מנהיגות. הם יבדקו את גבולותיו, ירצו לראות מה סגנונו, מה גישתו, מה מרגיז אותו, על מה הוא מבליג, ויבחנו עד כמה אפשר למתוח איתו את החבל. אצל חזקיהו קו פרשת המים היה פיטורי אמיר ברנע מדירקטוריון הפועלים, אירוע שתפס אותו לא מוכן ועליו הגיב ברפיסות מה. זקן היה שם ליד חזקיהו וראה את הבנקאים מפרשים לא נכונה את קולו הרך וגישתו המתונה של המפקח. את הלקחים של חזקיהו מהאירוע, הצורך להגיב בנחרצות על מהלכים בתחום האפור, ראתה כל המערכת הבנקאית בשנתיים שלאחר מכן. עכשיו זקן ליד ההגה, כשכולם מביטים בו וממתינים לתגובתו.

השני הוא מבחן התקשורת - תפקיד המפקח על הבנקים מעמיד את המכהן בו באור הזרקורים. זקן לא רגיל בכך, עד עתה הוא נמנע לגמרי מהתקשורת, מעולם לא התראיין אלא הסתפק בשיחות מזדמנות עם עיתונאים. המצב הזה ישתנה בן-לילה. תמונתו של זקן תופיע בעיתונים על בסיס יומי, טוקבקים באינטרנט יתקפו אותו, אמירות שלו יהיו כותרות וכן מעשיו, ופליטות פה שלו יכו גלים. זקן יגלה שפגישותיו דולפות, כמו מסמכים שהוא מוציא, שהוא נתון לביקורת קשה ולפרשנות לא תמיד אוהדת. תקשורת היא כלי רב-עוצמה, כלי שבשימוש לא נכון יכול לגרום נזק, אך במקביל להביא תועלת רבה; כלי שמאפשר למנף מסרים ולהעביר אותם בצורה ברורה, כלי שמשפיע על תדמיות ותפיסות של מקבלי החלטות. אם ירצה או לא ירצה, לא תהיה לזקן ברירה אלא להתמודד וללמוד איך לשחק את המשחק התקשורתי. זקן יגלה שהחשיפה משכרת אך מסוכנת. הצלחתו בהתמודדות במגרש התקשורתי תשפיע על תדמיתו ועל האופן שבו ייתפס בציבור ואצל מפוקחיו.

האתגר השלישי הוא היציאה מצלו של פישר - לזקן יש קלף סודי בשרוול, סטנלי פישר, שובר שוויון אולטימטיבי שיסייע לזקן במידת הצורך מול רגולטורים עמיתים, ובמאבקים מול משרד האוצר ובכנסת. פישר הוא אוטוריטה ומעמדו החזק מקרין על העובדים איתו ומעצים אותם. אבל לא מן הנמנע שפישר לא יסיים את הקדנציה השנייה כנגיד ויעזוב לפני תום כהונתו בשנת 2015. במקרה זה זקן יישאר לבד, יצטרך לצאת מתחת לצל של הנגיד ולהתמודד עצמאית.