הסוס של סלקום מת

למה אפשר לצפות ממי שמתייעלת ומתייעלת רק כדי להשביע את רעב המשקיע לדיבידנד?

תקלה החמורה בתולדות סלקום" - כך הזדרז להגדיר עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום, את הקריסה שהתרחשה שלשום (ד') ובמקרה אירעה במשמרת שלו. במסיבת העיתונאים ההיסטרית שכינס שלשום דיבר שפירא על האירוע במונחים השמורים בדרך-כלל לאסונות טבע.

עד לדבריו של שפירא, התקלה היתה אמנם חמורה אבל לא בגדר אסון לאומי. הרי לכל אורך היום אחוז ניכר מהלקוחות הצליח לקבל ולהוציא שיחות, גם אם לסירוגין.

בדיעבד, אחרי שהרוחות נרגעו וסלקום הצליחה לתקן את התקלה, בתשע וחצי בערב, ניתן לומר כי הבחירה לצאת לציבור בצורה דרמטית כל-כך, עם הכרזות מפוצצות כאלה, לא עשתה טוב לסלקום.

התקלה של סלקום היתה טכנית - באג בתוכנה חשובה בליבת המערכת, שלא ניתן היה לצפות אותו. לכאורה, לסלקום היה פשוט מזל רע - הרי תקלה כזאת היא עניין נדיר.

עמוס שפירא /צלם:: גיל ג'יבלי
 עמוס שפירא /צלם:: גיל ג'יבלי

האמנם? כולנו מכירים את הבדיחה על הסוס שבהתחלה קצת מרעיבים אותו, אחר-כך מקצצים עוד במנת האוכל שלו, מקצצים לו במים, עד שהוא קורס - ואז שואלים למה זה קרה.

במילים אחרות, סלקום - אבל לא רק היא אלא כל חברות התקשורת - עסוקות בקיצוצים. הן מכנות אותם "התייעלות", אבל בעברית פירושם פיטורי עובדים. חברות התקשורת חיות תחת מכבש לחצים תמידי שנקרא שוק ההון, תשואה להון, דיבידנדים ואופציות למנהלים.

כאילו מישהו קבע רף רווחיות, וחברה שאינה עומדת בו היא לא מספיק טובה. עוד לא קם מנכ"ל בישראל שאמר לבעלים שלו כי צעדי ההתייעלות המטורפים והלחץ המתמיד למשוך דיבידנדים יפגעו בחברה, או לפחות יגבירו את הסיכוי לתקלה.

לפיטורי מהנדסים יש מחיר, להרעבת ספקים יש מחיר, להסתפקות במוצרים ובפתרונות זולים יש מחיר. בדרך-כלל הסיכון שמנכ"לים נדרשים לקחת מסתכם בתקלות נקודתיות, אבל לפעמים - כמו במקרה של סלקום - התקלה חמורה בהרבה מעוד נפילה של אתר סלולרי.

נכון, אי-אפשר לתלות את האשמה בתקלה השבוע רק בקיצוצים של שפירא; קשה לקשור בין עובד שפוטר לבין באג בתוכנה שקורה אחת לעשור, אבל גם אי-אפשר לומר שלגמרי אין קשר בין הדברים.

צריך לצפות לתקלות

בחברות הסלולר, וגם הלקוחות, צריכים לזכור דבר נוסף: ככל שהמערכות ישתכללו ויילכו - הסיכוי לתקלות יגדל. הטכנולוגיות עוברות בהדרגה למבוססות תוכנה ואפליקציות, ורשתות הסלולר הופכות שטוחות יותר ויותר. ובעולם שבו התוכנה מנהלת את חיינו, צריך לצפות לתקלות. ראו למשל את מכשירי הסלולר שמשתכללים מיום ליום - אחוז התקלות בהם גבוה יותר מאשר בישנים.

תמיד השמיכה תהיה קצרה מדי ויהיו חייבים לוותר על משהו, ולוויתור הזה יהיה מחיר. למשל, ויתור על התקנת אנטנות נוספות יוביל לכיסוי בעייתי שיוביל לניתוקים.

מדובר בפיזיקה, לא בקסמים, אם כי במקרה זה הקושי נובע גם מהלקוחות עצמם - הם כועסים כאשר יש תקלה ברשת, אבל מתנגדים להתקנת אנטנות.

ויש גם לקוחות אחרים, שדווקא בירכו שלשום על השקט היחסי שזכו לו, אבל זו נחמה פורתא.

gad-p@globes.co.il