כפור אירלנדי

הדאגות בנוגע למצבה של אירלנד והשפעתה על גוש האירו, הורידו את מדד אמון הצרכנים לרמתו הנמוכה ביותר מאז יולי 2009 / אבי טמקין

מדד אמון הצרכנים של "גלובס", בשיתוף PwC Israel, ירד בנובמבר ב-5.5 נקודות ל-87.7 נקודות (1996 - 100). זאת, לאחר שירד ב-0.6 נקודות באוקטובר, ועלה ב-0.3 נקודות בספטמבר. המדד נמצא עתה ברמתו הנמוכה ביותר מאז יולי 2009.

השחיקה החדה בביטחון הצרכנים בנובמבר באה לאחר חודשיים בהם נרשמו תנודות קלות בלבד של המדד, ודווקא כאשר היה נראה כי הערכות וציפיות ציבור הצרכנים הולכות ומתייצבות סביב רמת ביטחון גבוהה יחסית.

נתוני מדד נובמבר מרמזים על חזרה אפשרית לתנודתיות החריפה שנרשמה במהלך החודשים אפריל-יולי 2010, בעת ה"משבר היווני", ולא במקרה. נראה כי ברקע הירידה במדד החודש נמצא החשש לגבי מצב המשק הגלובלי בצל הבעיה האירלנדית והדאגה מהידבקות של כלכלות ספרד ופורטוגל. זאת, כשהנגזרת הישראלית האפשרית של המצב היא כניסה למיתון נוסף.

התבוננות בהיסטוריה הקרובה של המדד מגלה כי אפשר לדבר, במידה מסוימת, על דפוס בו הציבור מגיב להתפתחויות בחו"ל במהירות ובעוצמה רבה יחסית, אך בהמשך מתקן את ההערכות והציפיות בהתאם להתפתחויות במשק הישראלי. אם הדבר נכון, הרי שבחודשים הבאים צפוי תיקון ברכיב זה, במידה שהמשק המקומי לא יראה סימנים של חולשה.

תפקוד המשק: הפסימיות כבר כאן

מדד אמון הצרכנים מתבסס על שלושה רכיבים אשר מיוצגים באמצעות שלוש שאלות המופיעות בסקר השוטף של המדד, אותו עורך מכון סמית עבור "גלובס מחקרים".

השאלה הראשונה היא "מה מצב המשק?"; השאלה השנייה היא "מה יהיה מצב המשק בעוד חצי שנה?"; והשאלה השלישית היא "מה יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה?"

לשם ניתוח הנתונים אנו מחשבים לגבי כל שאלה את "המאזן נטו של הערכה חיובית", כלומר משיבים שענו שהמצב טוב/יהיה טוב בעוד חצי שנה, פחות משיבים שענו שהמצב רע/יהיה רע יותר בעוד חצי שנה.

ברכיב המתייחס למצב הכלכלי השוטף נרשמה בנובמבר ירידה גדולה בשיעור המשיבים אשר סבורים שמצב המשק "טוב": 16.5% מהמשיבים לעומת 21.4% באוקטובר. מדובר בשיעור דומה לזה שנרשם במאי-יולי 2010. באפריל שיעור האופטימיים לגבי מצב המשק העפיל לשיא של 26.7% מכלל המשיבים, בכ-10 נקודות אחוז (נ"א) יותר מאשר בנובמבר.

המאזן נטו של רכיב זה ירד בנובמבר ב-6.4 נ"א למינוס 23.6 נ"א, כלומר עודף ניכר של פסימיים על אופטימיים, לאחר עלייה של 1.9 נ"א באוקטובר וירידה של 3.3 נ"א בספטמבר.

הנתון השוטף של המאזן נטו של הרכיב השני של המדד - "המצב הכלכלי של המשק בעוד חצי שנה" - רשם בנובמבר ירידה של 6.3 נ"א למינוס 13.5 נ"א. ראוי להדגיש כי בחודשיים האחרונים הירידה המצטברת ברכיב זה מסתכמת ב-11.9 נ"א.

מאמצע הרבעון השני של 2010 ועד לסוף אוגוסט שמר הנתון השוטף על יציבות יחסית לאחר ירידות חדות בתחילת הרבעון בעקבות משבר החוב הממשלתי באירופה. מעניין לציין שפרט לחודש ספטמבר - אז נרשמה עלייה של 5.6 נ"א - בכל יתר החודשים מאז מאי נרשמת ירידה. למעשה, הרמה שנרשמה בנובמבר חורגת אפילו מהרמות שנרשמו בעת "המשבר היווני", שעמדו אז על בין מינוס 6.5 נ"א למינוס 7.2 נ"א.

הכיס הפרטי: אופטימיות יחסית

מאזן הנטו של ציפיות הצרכנים לגבי מצבם הכלכלי האישי בעוד חצי שנה ממשיך להיות חיובי, אך גם הוא, כמו יתר רכיבי המדד, ירד בנובמבר. הנתון השוטף של רכיב זה ירד בחודש החולף ב-3.6 נ"א, לאחר עלייה של 2 נ"א באוקטובר וירידה של 1.3 נ"א בספטמבר. כזכור, בחודשים יולי-אוגוסט נרשמו עליות יחסית מהירות ברכיב זה: 4.7 נ"א באוגוסט ו-5.4 נ"א ביולי.

המשמעות היא שבנובמבר התחדשה התנועה כלפי מטה ברמת האופטימיות של הצרכנים, בדומה למצב בשני הרכיבים הקודמים - הערכות וציפיות הצרכנים לגבי מצב המשק בהווה, ובעוד חצי שנה, בהתאמה. למעשה, אפשר שבחודשים האחרונים הצרכן הישראלי נערך לאפשרות של האטה בצמיחה מבית בעקבות האירועים בחו"ל, אך הוא עדיין אופטימי בהרבה כאשר הוא בוחן את עתידו הכלכלי במרוצת החודשים הקרובים, בהשוואה לצרכנים במדינות מתועשות אחרות.

כדי להשלים את תמונת המדד מבחינה מקצועית, עוקב מדד אמון הצרכנים מאז יולי 2003 אחרי ההתפתחות בהערכות לגבי שוק העבודה בישראל והצפוי בו בעוד חצי שנה שכן ציפיות אלה משפיעות על אמון הצרכנים.

המאזן נטו של רכיב הציפיות לגבי שוק העבודה בעוד חצי שנה רשם בנובמבר ירידה של 1.7 נ"א לאחר ירידה של 9.4 נ"א באוקטובר ועלייה של 9.8 נ"א בספטמבר. נכון לסוף נובמבר גבוה אחוז הפסימיים ב-1.8 נ"א מאחוז האופטימיים בכל הקשור לציפיות לגבי שוק העבודה.

בנוסף לארבע השאלות של המדד המורחב, מאז יולי 2003 עוקב הסקר גם אחרי תשובות לשלוש שאלות לגבי רכישות לא שוטפות - דירות, מכוניות ומוצרים בני-קיימא - בחצי השנה הקרובה. שיעור הנכונות לרכישת מוצרים בני-קיימא ירד בנובמבר ב-1.7 נ"א לאחר עליות באוקטובר בספטמבר. שיעור הנכונות הגיע בנובמבר לרמה של 27.3% מכלל המשיבים.

בכך מתרחק שיעור הנכונות לרכישת מוצרים אלה מרף של 30% הנכונות אשר הוצב לאחרונה בסוף 2009 ותחילת 2010.

מדד אמון הצרכנים של ישראל

מדד אמון הצרכנים של ישראל - מבית "גלובס מחקרים" בשיתוף PwC קסלמן וקסלמן - הינו אינדיקטור כלכלי מוביל (Leading Indicator) לחיזוי מגמות בפעילות הכלכלית במשק. המדד מבוסס על סקר שמבוצע מזה 14 שנה עבור "גלובס" על ידי מכון סמית.

מחקר של בנק ישראל העלה, כי מדד אמון הצרכנים של "גלובס" יכול לחזות רבעון אחד עד שני רבעונים קדימה את ההתפתחויות בצריכה הפרטית, תוך הוספת מידע על הצפוי בעתיד הקרוב, מעבר למה שניתן ללמוד ממשתנים אחרים במשק. על פי המחקר, יכולת החיזוי של המדד אף גבוהה מיכולתם של מדדים מקבילים בעולם.

פרסום מדד דצמבר: 5.1.2011