קרן הון סיכון שגייסה 50-30 מ' ד' ומשקיעה רק בישראליות

בעוד הקרנות הישראליות מתקשות בגיוסים ומגוונות את ההשקעות גם עם חברות מעבר לים, הוקמה השנה קרן חדשה בשיקגו, המשקיעה רק בחברות ישראליות

קרן ההון סיכון האמריקנית Amiti Ventures היא קרן חדשה משיקגו ארה"ב, המנהלת 30-50 מיליון דולר. לכאורה, אין בה דבר מיוחד, אלא שהאג'נדה שלה שונה: הקרן החליטה לבצע השקעות רק בחברות ישראליות.

אפילו קרנות ההון סיכון הישראליות משקיעות בחברות מעבר לים, אך Amiti מאמינה שכך תגיע לתשואות גבוהות. כאשר קרנות מקומיות מתקשות לגייס הון לקרנות המשך, מגיעה הקרן עם צ'ק ממשקיעים מוסדיים, רובם מארה"ב, כדי להשקיע.

"נוכל להשקיע בשש חברות"

בן רבינוביץ', מייסד ומנהל הקרן, הוא זה שגייס את ההון והוא מגיע כל חודש לישראל לביקור בן שבוע. רבינוביץ' היה בעבר בכיר באודיוקודס ושימש בתפקידי סגן נשיא ומנהל כללי בתחומי המכירות, שיווק מוצרים, קשרי משקיעים, פיתוח ותמיכה במיזוגים וברכישות בארה"ב.

רבינוביץ' אף שימש בעבר כיועץ בעניינים אסטרטגיים ובנושאי שיווק בתחומים של סלולר, מחשוב ענן, ומיקור חוץ.

הקרן השקיעה בינתיים בשלוש חברות - Safend התל אביבית; Flash נטוורקס מהרצליה ו-Valens מהוד השרון (ראו מסגרת). "אנחנו עובדים על השקעות נוספות", אומר רבינוביץ' בראיון בלעדי ל"גלובס", "נוכל להשקיע בסך הכול בשש חברות, וללוות אותן בגיוסי ההמשך - אם יזדקקו להם".

למה דווקא חברות ישראליות? מה הרעיון מאחורי האג'נדה הזו?

"יש לי רשת של קשרים בישראל ויש כאן חברות מצוינות בחזית הטכנולוגיה. אם הייתי בוחר להשקיע בארה"ב, המשמעות היא שהייתי צריך לכסות את כל ארה"ב - מעמק הסיליקון ועד לבוסטון ולניו-יורק. בישראל אני יכול להיות ממוקד יותר, הכול קרוב והרשת קלה יותר לחדירה. אני מגיע לישראל בכל חודש כדי לשבת עם החברות שהשקענו בהן וכן לבחון השקעות חדשות".

מי עוד פועל בקרן?

"הקרן היא אני. יש ועדת השקעות שמלווה את העבודה שלי, אבל עוד לא חשפנו את שמות החברים בה".

באקלים הכלכלי הנוכחי כמעט בלתי אפשרי לגייס קרן חדשה לגמרי, וודאי לא כזאת שייעודה הוא השקעות בישראל. המשקיעים נוטים לשמור על מערכות היחסים שלהם עם קרנות שכבר ייצרו עבורם תשואות משביעות רצון - פחות או יותר - ומהססים להשקיע במי שאין לו עדיין קבלות.

"היה קשה לגייס, אבל הצלחתי", אומר רבינוביץ'. "עזבתי את אודיוקודס בסוף 2008. חשבתי שיהיה אסון ושהמיתון יעצור הכול, אבל בתוך פחות משנה הצלחתי לגבש קבוצת משקיעים לקרן שכוללת מוסדיים שמשקיעים בתחום ההון סיכון - כמעט כולם מארה"ב.

"עכשיו זה הזמן הטוב ביותר לייסד קרן, כי יש חברות מעולות עם הערכות שווי נמוכות. עשינו את ההשקעה הראשונה בישראל השנה, והתזמון היה מצוין".

דרך הפעולה של הקרן היא השקעה בחברות בשלבי ביניים (סיבוב גיוס שלישי ורביעי), ורק בשילוב קרנות מקומיות שכבר השקיעו בחברה.

"אנחנו לא מובילים את הסבב", אומר רבינוביץ'. "זה טוב לחברות ולמשקיעים בקרן שלי, שיודעים שלצדי יש משקיעים מכובדים ובעלי הישגים. הפרמטרים שאנחנו מחפשים הם חברות שמגייסות הון; שאפשר לראות אצלן אירוע נזילות בתוך ארבע שנים; ושזקוקות להון רק כדי להאיץ את הצמיחה".

ארה"ב - עדיין שוק ראשוני לטכנולוגיה

מה גרם לך לעבור להון סיכון?

" ניהלתי באודיוקודס את תחום המיזוגים והרכישות והרגשתי שאני טוב בזה - להסתכל על חברות ולעזור להן, מהפיתוח העסקי ועד השלבים המאוחרים. ארה"ב היא עדיין שוק ראשוני לטכנולוגיה, ואני יכול לסייע בחיבור לשם באמצעות רשת הקשרים שלי".

באילו תחומים תשקיעו?

"שוק המובייל לוהט, ואנחנו מחפשים חברות שמפתחות תשתית ויישומים. התחום הזה נמצא בשלב שבו המסחר המקוון היה בסוף שנות ה-90, כל העסקים עומדים לאמץ את הטכנולוגיות בתחום. אנחנו מחפשים חברות שמציעות פתרונות לעולם הווידיאו, כל מה שעושה אופטימיזציה משמעותית. בתחום ה-IT נשקיע רק אם נמצא הזדמנות".

איך הקרנות המקומיות מתייחסות אליך?

"ביצענו עד כה שלוש השקעות משותפות, ואני רוצה להאמין שאביא תועלת לחברות כך שהן ירצו להמשיך לעבוד איתי. הקרנות יודעות שאני לא מתחרה בהם, אני קטן מדי".

ואיך אתה נחשף לדיל פלואו, להצעות השקעה?

"יש בשוק המקומי לא מעט אנשים שעבדו בבנקי השקעות או בקרנות הון סיכון, ורוצים לחשוף משקיעים לחברות. יש לי גם את רשת הקשרים שבניתי במשך השנים - בוגרי היחידות הצבאיות המוכרות שבמשך הזמן הפכו למנכ"לים של חברות רבות".

יש לך אמונה בהיי-טק הישראלי?

"אני חושב שהמשבר יעבור ושהשוק יחזור לתסוס. יש בישראל חברות שפותרות בעיות אמיתיות, השווקים מתפתחים, ואני בהחלט אופטימי".

אבטחה, אודיו ואופטימיזציה - החברות הישראליות של Amiti

קרן Amiti השקיעה במהלך 2010, השנה הראשונה להקמתה, בשלוש חברות. האחת היא Safend, שגייסה בינואר 3 מיליון דולר לפי מנכ"ל החברה, גיל סבר.

סייפנד נזקקה להון כדי להגיע לאיזון ולהגביר את הצמיחה. החברה מפתחת ומספקת מוצרים להגנה ולשמירה מפני אובדן מידע ממכשירי הקצה השונים, וכן אבטחה היקפית כוללת לרשת הארגונית. מאז הקמתה היא גייסה 24 מיליון דולר.

החברה השנייה בה השקיעה הקרם היא Valens, שגייסה עד היום 14 מיליון דולר מקרנות ההון סיכון ג'נסיס, מגמה ואמיתי. את החברה הקים דרור ירושלמי, המשמש כמנכ"ל, שכיהן בעבר כמנהל פיתוח עסקי בסייפן וכסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי באמבלייז ובטיוגה.

צוות המייסדים כולל גם את אייל מסד ועירן לידא, ממייסדי מיסטיקום; את גבי גור-כהן, אלון בנזראי ונדב בנט - עובדי מיסטיקום וטרנסוויץ' לשעבר.

ולנס מפתחת שבבים להעברת וידיאו ואודיו לבתים באיכות שידור דיגיטלית גבוהה. השבבים שהחברה מפתחת מאפשרים העברת תוכני וידיאו ואודיו לא דחוסים ברזולוציה גבוהה למסך הטלוויזיה, והעברת נתונים ופקודות בקרה בין מרכיבי הרשת השונים.

החברה השלישית בה השקיה הקרן, Flash Networks, היא הוותיקה והגדולה בפורטפוליו. היא הוקמה בשנת 1996, גייסה כ-46 מיליון דולר והתמזגה עם חברת יונפייר. פלאש נטוורקס, שאותה מנהל ליעם גלין, מפתחת פתרונות לאופטימיזציה של העברת נתונים ברשתות אלחוטיות.