סיום המשבר? נתניהו שלח נציג לפגישה עם בכיר טורקי

ראש הממשלה, נתניהו שיגר את הנציג הישראלי לוועדת החקירה של האו"ם סביב אירועי המשט ■ הנציג הישראלי והנציג הטורקי ינסו לגבש טיוטת הסכם לסיום משבר ה"מרמרה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לשלוח נציג מטעמו לפגישה עם בכיר טורקי על מנת לסיים את המשבר בין המדינות, כך מדווח היום (א') אתר החדשות של ערוץ 2. החלטת נתניהו מגיעה בעקבות הסיוע שהגישה טורקיה לישראל במסגרת המאמצים להשתלט על השריפה בכרמל.

ראש הממשלה נתניהו שיגר את הנציג הישראלי לוועדת החקירה של האו"ם סביב אירועי המשט, יוסף צ'חאנובר, לפגישה בז'נווה עם מנכ"ל משרד החוץ הטורקי פרידון סינירלולו, שם ינסו השניים

הטורקים מצידם ממשיכים לדרוש את התנצלותה של ישראל על אירועי המשט וכן פיצוי למשפחות ההרוגים והפצועים, וככל הנראה הפגישה בין הנציג הישראלי והטורקי תעסוק בכך.

בלשכת ראש הממשלה ציינו כי מתקיימים מגעים עם טורקיה בנושא סיום המשבר, אך סירבו למסור פרטים נוספים. בשבועות האחרונים התקיימו כמה שיחות בין דיפלומטים ישראלים וטורקים המתוסכלים ומודאגים מהמשבר ביחסים בין המדינות.

בסוף השבוע האחרון, במסגרת הפניות הרבות של משרד החוץ לבקשת סיוע בכיבוי השריפות, ביקש היועץ לביטחון לאומי עוזי ארד מעמיתו הגרמני להעביר מסר לטורקיה לפיו ישראל זקוקה לסיוע. סינירלולו התקשר לעוזי ארד וציין בפניו כי טורקיה אינה שוכחת את הסיוע הישראלי ברעידת האדמה בטורקיה בשנת 1999, וציין בפניו כי הסיוע הטורקי לישראל כבר בדרך וארדואן אישר מיידית העברת הסיוע.

אתמול ניסה ארדואן להדגיש כי הסיוע הטורקי אין משמעותו נרמול היחסים עם ישראל והבהיר כי הקשרים בין שתי המדינות לא ישתפרו עד שתגיע התנצלות רשמית מישראל.

בתוך כך, נודע היום כי חשיפת המסמכים המודלפים בוויקיליקס מייצרת רעידת אדמה נוספת ארדואן מאשים את ישראל כאחראית על דליפת המסמכים בוויקיליקס. בעקבות מסמכים שפרסם האתר, ראש הממשלה הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן הודיע כי הוא מתכוון לתבוע את הדיפלומטים האמריקנים שהאשימו אותו בשחיתות ובכך שהוא מחזיק 8 חשבונות בנק בשוויץ, קיבל חופשות וטובות הנאה נוספות.

התנצלות לדברי ארדואן, לא מספיקה. "חבריי עובדים לפעול נגד הדיפלומטים באמצעים משפטיים לאומיים ובינלאומיים", כך אמר ארדואן על-פי העיתון הטורקי Hurriyet. ארדואן הוסיף כי הוא יתפטר אם טענות אלו יתגלו כנכונות. "זו הבעיה של ארה"ב, לא שלנו. אלה שהאשימו אותנו יימחצו וייעלמו בעקבות הטענות האלה", אמר ארדואן.

בנוסף, טענו בכירים במפלגתו כי ייתכן שכל עניין דליפת המסמכים בוויקיליקס, זה קונספירציה של ישראל כדי להזיק למפלגה השלטת בטורקיה לקראת הבחירות בשנה הבאה. "צריך לראות אילו מדינות מרוצות מהמצב - ישראל מרוצה מאוד", אמר חוסיין קליק, סגן ראש מפלגת AKP, מפלגתו של ארדואן.

שר החוץ הטורקי, אחמד דווטגלו, שהיה ביום שפורסמו המסמכים בפגישות בוושינגטון הכיר בהתנצלותה של מזכירת המדינה, הילרי קלינטון, על המקרה המבייש. אך לארדואן זה לא היה מספיק, הוא הגיב בזעם לטענות שהעלו המסמכים ואמר כי הדיפלומטים האמריקנים צריכים להיענש על דבריהם שלטענתו הם בגדר שקרים ורכילות.

על-פי המסמכים, הדיפלומטים האמריקנים ידעו שטורקיה רוצה להיות בעלת הבית באזור המזה"ת אך האמינו כי המדינה נמצאת במצב של ביטחון יתר. "עם שאיפות של רולייס-רויס אבל משאבים של רובר", כתב שגריר ארה"ב בטורקיה, ג'יימס ג'פרי בינואר השנה.