"מרכז פיתוח של פייסבוק בישראל? לא בזמן הקרוב"

בלייק צ'נדלי, סגן נשיא ברשת החברתית, שיגיע לוועידת ישראל של "גלובס": "אנחנו לא מקדישים יותר מדי זמן בהשוואות לגוגל" ■ על מערכת ההודעות החדשה: "נתחרה בג'ימייל ובהוטמייל"

"אין לנו כעת תוכניות לפתוח מרכז פיתוח בישראל, אבל זה לא אומר שזה לא יקרה. ישראל היא שוק חשוב עבור פייסבוק - הן מבחינת הפיתוח והן מבחינה מסחרית", כך אומר ל"גלובס" בלייק צ'נדלי, מנהל מסחרי וסגן נשיא פייסבוק, הממונה בין השאר על אירופה, המזרח התיכון ואפריקה. "זה ברור שיש הרבה מאוד כישרון בישראל, ואנחנו בהחלט מודעים לזה".

צ'נדלי יגיע לישראל בשבוע הקרוב וישתתף בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס". "הכישרון בישראל הוא כמובן הסיבה שחברות כמו גוגל כבר פתחו מרכזי פיתוח בישראל, אבל חשוב לזכור שאנחנו לא כמו גוגל - בגוגל עובדים מעל ל-20 אלף איש, ואילו בפייסבוק יש כ-2,000 עובדים. כל המפתחים שלנו נמצאים בפאלו אלטו (בקליפורניה, נ' פ'). אנחנו כמובן רוצים להעתיק את המודל הזה למדינות נוספות, אבל לא בזמן הקרוב".

צ'נדלי החל את דרכו כיזם, ולאחר מכן כיהן כאחראי פיתוח במשרדי יאהו בארה"ב וכסגן נשיא במשרדי החברה באנגליה. לפייסבוק הוא הצטרף לפני כ-3 שנים והיה הראשון שפתח את משרדי החברה מחוץ לארה"ב.

בעת הראיון עימו צ'נדלי ביקר בסינגפור ונשמע מרוצה מההתקדמות שם. "פייסבוק מצליחה מאוד בשווקים האסייתיים", הוא מספר. "בסינגפור, לדוגמה, 65% מהאוכלוסייה כבר נמצאת בפייסבוק, ואפילו הממשלה החלה להיעזר בכלי זה כדי לתקשר עם האזרחים שלהם. גם ביפן ובדרום קוריאה יש לפייסבוק שיעורי חדירה גבוהים".

עם זאת, שוק האינטרנט הגדול ביותר בעולם - סין - עדיין חסום בפני פייסבוק, לאחר שהממשלה המקומית חסמה את הנגישות של המשתמשים מטעמי צנזורה. "לצערי, רוב המשתמשים בסין מתקשים לקבל נגישות לפייסבוק. אני לא אכנס לסיבות לכך, אבל זה משהו שאנחנו חושבים עליו".

- אתם נמצאים במגעים עם ממשלת סין?

צ'נדלי: "כרגע אנחנו לא מנהלים שיחות לגבי זה, אבל אנחנו בהחלט רוצים שבסופו של דבר לכולם תהיה נגישות לפייסבוק".

ראש בראש עם גוגל

פייסבוק היא כבר מזמן הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, ועל-פי קומסקור מדובר באתר השלישי בגודלו בעולם (633 מיליון גולשים שונים בחודש), אחרי אתרי גוגל (976 מיליון גולשים) ואתרי מיקרוסופט (840 מיליון גולשים).

כך, בעוד שב-2009 התמקדו בעיקר בתחרות של פייסבוק מול הרשת החברתית מייספייס, והתעסקו בפופולריות הגוברת של טוויטר שעשויה להאפיל על פייסבוק, היום כבר ברור כי המתחרה האמיתי של פייסבוק היא ענקית החיפוש.

- עקפתם את גוגל בכל הנוגע לזמן השהייה של גולשים באתר. מתי תעקפו אותה ותהיו אתר האינטרנט הגדול בעולם?

"בשווקים מסוימים כבר עקפנו את גוגל גם במונחים של תנועת גולשים, ובארה"ב, לדוגמה, אנחנו ממש ראש בראש", אומר צ'נדלי. "אבל אנחנו לא חושבים שפייסבוק מתחרה בגוגל על טראפיק - אנחנו מתמקדים בעסקים שלנו ואם זה אומר שאנחנו מצליחים, מה טוב. אנחנו לא מקדישים יותר מדי זמן כדי להשוות את עצמנו לגוגל. רוב העולם עושה זאת בשבילנו, וזה בסדר".

לגבי השמועות שגוגל שואפת להקים רשת חברתית מתחרה, שזכתה לכינוי Google me, צ'נדלי אומר כי "יש הרבה ספוקלציות לגבי זה, אבל עוד לא ראינו במה מדובר, ואנחנו לא מתעסקים בזה".

בחודש שעבר הכריז מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, על מערכת ההודעות החדשה של הרשת החברתית, שתאפשר למשתמשים לנהל את כל התקשורת שלהם - צ'טים, מיילים והודעות טקסט - במקום אחד. ברחבי הרשת קראו לפרויקט Gmail Killer, אולם צוקרברג מיהר להכריז כי הם לא מתחרים בשירותי הדואר של גוגל או של מיקרוסופט, וכי מדובר במערכת תקשורת חדשה לחלוטין.

למרות זאת, צ'נדלי לא מתנער מהתחרות הזו. "כמובן שנתחרה בג'ימייל, הוטמייל ויאהו מייל עם המערכת החדשה שלנו", הוא מצהיר, אבל ממהר להגיד כי "אנחנו חושבים שהמייל נעשה פחות רלוונטי בכל הנוגע לתקשורת אישית. הדור הצעיר כבר לא משתמש במייל בשביל לתקשר עם החברים שלו, וכל התקשורת הבין אישית משתנה. המערכת החדשה של פייסבוק עוצבה באופן שמצהיר כי המהפכה של המייל כבר כאן. זאת מערכת הודעות, לא מערכת מייל".

לישראל יגיע השירות החדש במהלך הרבעון הראשון של 2011, וצ'נדלי מסביר כי "התקופה האחרונה היתה מאוד לחוצה עבור המהנדסים שלנו, והם היו עסוקים בבניית מוצרים רבים שיושקו גלובלית רק בתחילת השנה הבאה".

"אפשר לעשות עבודה טובה יותר בישראל"

באחרונה השיקה פייסבוק שירות נוסף, Facebook Places, פיצ'ר מבוסס מיקום המאפשר למשתמשים לעדכן ברשת החברתית על מיקומם הפיזי. צ'נדלי מבטיח כי "בתחילת הרבעון הראשון יגיע Places גם לישראל, וכחודשיים לאחר מכן יגיע גם Facebook Deals (שירות שיאפשר לבתי עסק להציע הטבות מקומיות למשתמשים פעילים, נ' פ')".

לפי הערכות, פייסבוק תסיים את 2010 עם הכנסות של 1.4 מיליארד דולר, גידול של כ-100% בהשוואה ל-2009. לדברי צ'נדלי, "עיקר ההכנסות של פייסבוק מגיע מארה"ב, למרות שכ-80% מהמשתמשים של פייסבוק הם מחוץ לארה"ב".

לדבריו, המגמה הזו "משתנה באופן דרמטי, ואני צופה שהפער הזה יצטמצם במהירות - זה בדיוק התפקיד שלי".

את עיקר ההכנסות שלה עושה פייסבוק מפרסום. צ'נדלי מציין כי "השקנו את הפעילות הבינלאומית של פייסבוק לפני 3 שנים, וכ-90% מ-100 המפרסמים הגדולים בעולם כבר משקיעים משאבים רבים בפרסום בפייסבוק".

לדבריו, "יש לנו גם מאות מיליוני בתי עסק קטנים שמשתמשים במערכת הפרסום שלנו, במטרה להגיע לקהלי יעד מפולחים. מדובר כמובן בתקציבים נמוכים יותר, אבל גם זה מהווה חלק חשוב בהכנסות שלנו".

בישראל פייסבוק חברה לאתר נענע10, שמשווק החל מהשנה את שטחי הפרסום של עמוד הבית של פייסבוק בישראל, במסגרת גוף המדיה החדש MASA. "יש לנו שותף טוב בישראל", אומר צ'נדלי. "התחלנו את הפעילות בישראל במטרה להגדיל את המודעות המקומית ולהציע תמיכה לכל מי שרוצה לפעול בפייסבוק", הוא אומר ומוסיף: "האם אפשר לעשות עבודה טובה יותר בישראל? אני חושב שכן, ואנחנו מקדישים לכך מאמצים רבים".

- השווי של פייסבוק האמיר בבורסות המשניות לכ-40 מיליארד דולר. זה לא נראה לך מוגזם?

"השווקים המשניים מונעים בעיקר מדעות של אנשים, ויש שם הרבה מאוד ביקוש בהשוואה להיצע הנמוך - זו הסיבה מדוע מחיר המניה של פייסבוק ממשיך לעלות, ואני מניח שיש כאלה שסבורים כי מדובר במחיר משוגע. אבל יש גם משקיעים מנוסים שמוכנים לקנות את המניה במחירים הללו ואף מאמינים כי הם יכולים עדיין להרוויח. בכל אופן, ימים יגידו אם המחיר מוגזם או לא".

- מה חשבת על הסרט "הרשת החברתית", האם הוא דומה לסיפור האמיתי של פייסבוק?

"אני חושב שאני העובד היחיד שלא ראה את הסרט", הוא צוחק. "אני כל הזמן נמצא בנסיעות ובטיסות, אבל אני יודע שפייסבוק שכרה לכל עובדי החברה בפאלו אלטו 3 בתי-קולנוע ליום אחד, ואחרי זה הזמינה את העובדים לארוחת ערב. שמעתי שזה סרט טוב, ולמרות שכולם דיברו על כך שמארק (צוקרברג, נ' פ') מוצג בסרט הזה באופן שלילי, הבנתי שזה לא היה כזה נורא כמו שסיפרו.

"אם תפגשי את מארק את תביני שלא מדובר בדמות כה מרגשת כפי שהסרט מרמז - הוא בעצמו אמר 'הייתי רוצה שהחיים שלי יהיו כה מעניינים, אבל המציאות היא שב-6 השנים האחרונות כתבתי בעיקר קודים'. אבל אנחנו מבינים את האופן שבו הוא הוצג בסרט - אי-אפשר למכור סרט בלי סקס, סמים ורוק'נרול, ואני מאוד מחכה לראות אותו".

"סלקום היתה צריכה לפנות ללקוחותיה דרך פייסבוק"

חברת הסלולר סלקום סבלה בשבוע שעבר מהמשבר הכי גדול שלה, כשיותר מ-3 מיליון לקוחות התקשו לקבלת ולהוציא שיחות והודעות טקסט. לכך התלווה משבר תקשורתי לא קטן, שהוביל לתלונות רבות של צרכנים ברשת.

סלקום היא אחד המותגים הגדולים הבודדים שלא מתחזק עמוד רשמי בפייסבוק, ולמעט הודעה לקונית באתר החברה, לא נרשם ניסיון מיוחד להגיע לצרכנים שנמצאים בפייסבוק ובטוויטר.

צ'נדלי סבור כי מדובר בטעות. "מותגים חייבים שיהיה להם עמוד בפייסבוק, שבו הם מנהלים את הקהילה שלהם בהתאם לערכי המותג.

"תקלה כזו משבשת לצרכנים את החיים התקינים, וזה לא ייעלם מעצמו. בסביבה החברתית יש לצרכנים קול, וכשמשהו כזה קורה, צרכנים רוצים להתלונן. אם לא יהיה להם מקום רשמי לכך בפייסבוק - הם הרי ימצאו מקום אחר".

לדברי צ'נדלי, "סלקום היתה צריכה להשתמש בעמוד המותג ולהסביר לצרכנים מהי הבעיה, לספר שהיא מטפלת בה ושהיא מבינה לליבם. להתחמק מהסברים זו לא הדרך הנכונה לטפל במשבר - צרכנים רוצים שקיפות, ועמוד בפייסבוק מאפשר להפיץ בקלות את המידע הרלוונטי. ברוב המקרים, אם מותג מסביר לצרכנים מהי התקלה - 90% מהתלונות נפתרות במקום".