הנזק לבתים בשריפה: "יכול להסתכם בעד 2 מ' ש' לבית"

‏‎‎יו"ר לשכת השמאים:"מדובר בתביעות של 'פגיעה ישירה'" ■‏‎‎‏ יש גם מי שקורא להפשיר חלק מקרקע לבנייה ולהשתמש בהיטל ההשבחה למימון השיקום‏

‎‎אף אחד כרגע לא יכול לשים את האצבע על היקפו הכספי הכולל של הנזק שנגרם למבני המגורים שנחרבו במוקדי השריפות בכרמל, אבל האומדן מתייחס לנזק של עשרות עד מאות מיליוני שקלים. לכך ניתן להוסיף את ירידת הערך התיאורטית שנגרמה לבתי המגורים ביישובי חוף הכרמל ובשכונת דניה היוקרתית בחיפה, שהנוף הנגלה מהם הפך מירוק יפהפה לשחור ומפויח.

לדברי כרמל סלע, ראש המעוצה האזורית חוף הכרמל, "מדובר ב-100 מבנים הרוסים ושרופים לגמרי, בעיקר מבני מגורים. בכל היישובים האלה הנזק הסביבתי והתשתיתי הוא עצום, כשמדובר במערכות חשמל, ביוב ומים. כרגע לא קיימת תשתית אלמנטרית שמאפשרת לחזור אל הבתים".

לשאלה בכמה נאמד הנזק הכספי, השיב סלע כי "מדובר בכמה עשרות עד מאות מיליוני שקלים. בטווח הקצר צריך להתבצע שיקום של מערכת החשמל, המים, הביוב והתקשורת. ייקח כמה ימים לתקן את התשתית השרופה. בטווח הארוך יש לשקם את התשתית ולבנות מחדש את הבתים. זה ייקח מספר חודשים עד שנה. אסור שזה יעבור את טווח השנה".

ברשות המסים טרם התקבלו פניות לקבלת פיצויים במסגרת מס רכוש, משום שמסגרת זו מכסה אך ורק נזקי מלחמה ופעולות איבה. ברשות המסים הסבירו היום שכאשר הממשלה תחליט על אופי הטיפול והפיצויים, ישתמש המערך המקצועי של מס רכוש ושל רשות המסים בניסיונו ובמומחיותו לכל משימה שהממשלה תטיל עליו.

לדברי יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, ארז כהן, "לגבי הבתים שנשרפו, יהיה מדובר בתביעה של פגיעה ישירה. בנושא פגיעה עקיפה, עוד מוקדם מאוד לדבר על ירידת ערך. עדיין, ברמת התיאוריה אנחנו מדברים על פגיעה עקיפה ועל תביעה נזיקית, ולא תביעה לפי חוק התכנון והבנייה. בתביעה כזו יהיה מדובר באובדן הנאה מהנוף הירוק, שהפך כעת לנוף פגוע".

‏לדבריו, הבתים שספגו פגיעה ישירה יזדקקו לבנייה מחדש, "וזה יכול להסתכם בסכום של עד 2 מיליון שקל לבית. בשכונת דניה בחיפה הפגיעה עקיפה, שלאו דווקא קשורה בנושא הנוף כרגע, אלא קשורה באירוע השריפה עצמו ומתקשרת לנושא הפיח, האבק והריח שחודר למזרונים, לבגדים, לווילונות ולשטיחים". לדברי כהן, בלשכת השמאים הוקם מרכז פניות בנושא המבנים, שם יוכל הצוות להעניק הכוונה לבעלי הבתים שנכסיהם נפגעו.

‏יו"ר איגוד המהנדסים, דני מריאן, מעריך כי "מבנים שהיו בתוך האש באופן מלא ולאורך זמן, רוב הסיכויים הם שהנזק שלהם הוא טוטאלי. ברור מאליו שכל הערכת נזק וכל שימוש במבנה, אחרי שהאנשים חוזרים להשתמש בו, מחייב בדיקה של המבנה על-ידי מהנדס מבנים מוסמך. האש ברוב המבנים גרמה לנזקים משמעותיים למערכת השלד. זה יכול להגיע למצב שבהפעלת עומס רגיל ויומיומי המבנה הזה יקרוס".

לדברי מריאן, "ממבנים שעשויים מעץ, כנראה לא נשאר כלום. מבנים מבטון מזויין ומורכבים ממוטות פלדה, אינם חסינים מאש ללא גבול. יש להם עמידות מסוימת, ולפי התקנים, מדובר בחסינות של משהו בין שעתיים לארבע שעות שריפה. באירוע אש המערכת והרכיבים המבניים והקונסטרוקטיביים של המבנה נפגעים. ההערכה שלי היא שבמבנים חד קומתיים עד שתיים-שלוש קומות לא תהיה כדאיות כלכלית לשפצם, ויהיה צורך לבנות מחדש".

אהוד המאירי, יו"ר פירמת שמאי המקרקעין אהוד המאירי ושות', מציין כי "חלק מסוים מפארק הכרמל הוא בבעלות פרטית, שלאורך השנים סירבו לתת להם לבנות בשל היות השטח שמורת טבע במסגרת פארק הכרמל. מדובר באנשים שקנו חלקות בשנות ה-40 וה-50. הבנייה שם הוקפאה. מצד אחד לא הפקיעו להם את הקרקע, ומצד שני זה שכב כאבן שאין לה הופכין. מה שקורה היום הוא שאותם ערכי טבע שהיו לשטחים האלה נשרפו".

לדברי המאירי, "היום לשטחים האלה אין ערכי טבע ולכן כדאי לנצל את ההזדמנות הזו ומתוך 50 אלף הדונם שנשרפו להפשיר 1,000-2,000 דונם, לשנות את ייעודם למגורים ולגבות היטל השבחה על שינוי הייעוד, וכך יהיה תקציב למימון הפיתוח וחלק משיקום הפארק, ולהזרים כספים לרשויות המקומיות".

המאירי מסביר כי "בכל דבר רע יש גם משהו טוב. העילה להקפאת הבנייה היתה ערכי הטבע, אבל הם כיום כבר לא קיימים, לפחות באותם שולי ישובים שנשרפו. אין סיבה לא להפשיר אותם היום לבנייה. ההשפעה של השריפה על שוק המקרקעין מועטה. בדניה לא נשרפו בתים, אבל נכון שהנוף מהבתים הקיצוניים של השכונה הוא כבר לא אותו נוף ירוק. בשלבים הראשונים תהיה השפעה על המחירים, השאלה האם מישהו ימכור בגלל זה".

תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי צ'מנסקי-בן שחר, מתגורר ברחוב פרנק פלג בשכונת דניה בחיפה. לדבריו, "בימים האחרונים אולי 20% מהבתים בשכונת דניה התפנו. לבתים לא נגרם נזק בכלל. בניגוד לאמירה של הרבה שמאים בימים האחרונים על כך שערכי הנכסים האלה יירדו, אני חושב שהם טועים ושהנוף ישחזר עצמו מהר מאוד".

הבעלים של מתחם האירועים בקתה ביער בקיבוץ בית אורן, מיקי מרסיאנו, מעיד שהמתחם לא נפגע. "כל הסביבה של הבקתה ומרבית הקיבוץ, למרות הפרסומים האפוקליפטיים, לא נפגעו. מה שנפגע קשה היא רק השכונה הדרומית של הקיבוץ. מתחם האירועים מורכב ממבנה ומחצר יפה בחזית. הכל עדיין ירוק ונקי. לא רק המתחם עצמו, אלא גם השכונה מסביב והשבילים שמובילים למקום. האירועים שהיו אמורים להתקיים במתחם ביום חמישי ושישי והאירועים של היום ומחר נדחו. הזוג שהיה אמור להתחתן ביום חמישי אילתר חתונה חלופית בקיבוץ יפעת. אני מעריך שהשבוע כבר נהיה מוכנים לחידוש האירועים".

‏מנהלת מוזיאון ינקו דאדא בעין הוד, רעיה זומר, העריכה שבכפר האמנים נהרסו כעשרה בתים. "לא נכנסנו עדיין לתוך המוזיאון אבל המבנה עצמו, חוץ מהתשתיות, לא ניזוק". לגבי הבתים טוענת זומר כי "מדובר בסכומים אדירים של נזקים, הרי מדובר בבתים שנהרסו עד היסוד". ‏‎‎‏