הצמתים של 2011

הפיצוץ בדיור בישראל, אירופה המתנדנדת, מלחמת המטבעות והצצה לעבר 2012

פיצוץ או ניפוח?

מי שמתעניין ברכישה דירה או במכירה, לא יוכל להיעזר בתחזית מאקרו כלכלית על מחירי הדירות בישראל כולה. מה שנכון למחירה העתידי של דירה ממוצעת בישראל, לא יהיה בהכרח נכון למחירה של דירה בפ"ת בקומה רביעית ללא מעלית. ברמת המיקרו בוודאי קיימים אזורים שבהם המחירים הגיעו לשיא, אולם ברמת המאקרו אנחנו מעריכים שמחירה של דירה ממוצעת בישראל ימשיך לעלות ב-2011, אם כי לא בקצב של 20% שנרשם ב-2010.

ההערכה מבוססת על ניתוח התוספת השנתית להיצע הדירות, כפי שמשתקף בהתחלות הבנייה השנתיות, אל מול תוספת הביקוש השנתית לדירות, המתבטאת במספר משקי הבית החדשים. גם לאחר הגידול בהתחלות הבנייה השנה, הפער בין הביקוש להיצע, שגדל בשנים האחרונות, מצדיק המשך עלייה במחיר הממוצע.

מתי יבוא הפיצוץ? מתי תבוא ירידת המחיר? איננו מתיימרים לתזמן את השווקים, אבל צריך להיות ברור שגם מחירי שוק הדיור, כמו כל נכס פיננסי, מאופיינים בהתנהגות מחזורית.

PIG או PIGS?

אחרי שיוון ואירלנד קיבלו סיוע מקרן ההצלה האירופית, נראה שפורטוגל בדרך. השאלה היא האם אחרי פורטוגל תבוא ספרד.

התשובה לשאלה הזו מהותית בעיצוב תמונת 2011, לא רק בגלל שספרד אינה סתם ה-S שב-PIGS, אלא משק שגודלו כמעט כפול מזה של כל ה-PIG ביחד.

וגם לא בגלל שספרד היא גדולה מכדי להציל, כפי שיש מי שטוען - ברור לנו שאם קרן הסיוע הקיימת לא תוכל לעמוד בעלות החילוץ, קרן המטבע הבינלאומית תגדיל את תרומתה. מדובר בנקודה מהותית, משום שבקשה של ספרד לסיוע תערער את הביטחון בעתידו של מרחב האירו.

לא צריך להפוך את הדברים לדרמטיים יותר ממה שהם - איננו מעריכים שגוש האירו יתפרק, אם כי ייתכן שיהיו שינויים בהרכבו. אולם מצב בו ארבע מדינות מערב אירופיות עשירות אינן יכולות להחזיר את חובותיהן, וקיים סימן שאלה לגבי מדינות נוספות, הוא מצב שלא ישאיר את כלכלות העולם ושוקי ההון בו אדישים. ובאותו ענין:

האירו או הדולר?

מחירי המטבעות, בניגוד למחירי נכסים פיננסיים אחרים, נקבעים באופן יחסי בתחרות יופי (או כיעור) בצמדים. מול זה שניצח, יהיה תמיד זה שהפסיד.

אלא שבשנים האחרונות מחליפים ביניהם הדולר והאירו את כתר הזכייה בתחרות כיעור שרק הולכת ומסלימה. מדי פעם, כמו במחצית השנייה של 2010, כאשר הדולר נחלש ב-20% מול האירו בתוך חמישה חודשים בלבד עקב ציפיות להדפסה מסיבית של דולרים, יוכרז הוא כמנצח. לפני כן היה זה האירו שנחלש ב-20% מול הדולר תוך חצי שנה, עקב ציפיות לחולשת הכלכלות שלו.

מאז ומעולם קיימת נדנדה שכזאת, ומעולם לא ניתן היה לחזות מי מהשניים יזכה, מתי, ומתי תתהפך הזכייה ותעבור לצד השני. במובן הזה שנת 2011 לא תהיה שונה מקודמותיה. השוני הוא בעוצמת אותה תחרות כיעור וברמות הקיצוניות שאליהן היא מגיעה. ב-2011 התחרות תהיה בין מטבע ששרידותו לא מובטחת - האירו - לבין מטבע שהמדפיס האחראי לו השתגע.

מלחמת מטבעות או מלחמת סחר?

מלחמת מטבעות יש לנו כבר היום. שורה של מדינות, ישראל ביניהן, מנסה לשפר את מצבה היחסי באמצעות רכישת מט"ח, שמפחתת את שוויו של המטבע המקומי. הבעיה היא שהניסיון העולמי מלמד שלא ניתן לנצח במלחמת המטבעות לאורך זמן, והחשש הוא שאי-הצלחה במלחמת המטבעות תגרום להסלמה ולמלחמת סחר.

וזה כבר סיפור אחר.

אם הניסיון העולמי מלמד שאי אפשר לנצח במלחמת מטבעות, הרי שבמלחמות סחר - בהן מדינות מעלות מכסים ותעריפים במטרה לסייע לייצור המקומי על חשבון היבוא - הניסיון מלמד שתמיד מפסידים. כל הצדדים. קול הלמות תופי מלחמה נשמע כבר דווקא מכיוונה של ארה"ב. האבטלה הגבוהה בה מלבה את התסכול הגובר מהתעלמותם של הסינים מהדרישות לחדול מפיחות המטבע שלה, והתוצאה עלולה להיות חקיקה שתזיק לסחר העולמי כולו.

2008 או 2010?

כל אחת מנקודות הפיצול שהצגנו כאן (ועוד רבות שקצרה היריעה מלהציג) תוכרע בשנה הקרובה. אלא שלמרות כל ההייפ והטון הדרמטי, יכול להיות שההכרעות הללו תעשנה באופן מסודר ורגוע יחסית, ושנת 2011 לא תהיה בעלת מאפייני הקיצון שראינו ב-2008, אלא דומה יותר לרגיעה האופטימית (לפחות על פני השטח) שאפיינה את השווקים ב-2010.

וזה לא שחסרו דרמות השנה. הרי אלו אותן דרמות שממשיכות אתנו לשנה הבאה. אבל איכשהו ממבט אל השווקים אי אפשר היה לנחש שמשהו מיוחד קרה השנה. דבר אחד נראה לנו שאפשר לסכם - אם הדרמות של 2011 תורגשנה רק מתחת לפני השטח, כפי שקרה ב-2010, הרי שהשאלה תעבור ביתר שאת ל-2012.

הנושאים האלה יידונו בוועידת ישראל לעסקים 2010 של "גלובס" הנפתחת ביום א' בשבוע הבא.

הכותבת היא כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות בית השקעות. פסגות עוסקת בשיווק השקעות ובשיווק פנסיוני ולא בייעוץ. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או פנסיוני ו/או מס ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, וכן, אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך. במידע ובנתונים המובאים בכתבה ייתכנו טעויות