"בשוק של קונים קשה לשכנע להיכנס להנפקה הראשונית"

גורם בענף החיתום מסביר מה העיב ב-2010 על פעילות השוק הראשוני ■ הנפקת עזריאלי שברה שיאים, אבל הציפיות לגל הנפקות התבדו

הרמות הגבוהות בהן שוהה הבורסה מאז תחילת השנה, לצד תשואות אלטרנטיביות נמוכות, הובילו לפני חודשים לא רבים להערכות לפיהן 2010 תהיה שנה פוריה לשוק הראשוני, הלוא הוא שוק הנפקות האקוויטי.

בחברות החיתום היו מי שצפו עליית מדרגה בהיקפי גיוסי ההון הראשוניים בחלק הראשון של השנה, אולם פחות מחודש לסוף 2010 מספר המצטרפות החדשות לבורסה - 17 - הוא פחות ממחצית החברות שהנפיקו מניות לראשונה ב-2007 . כך גם היקפי הגיוסים השנה, המסתכמים בקצת יותר מ-3 מיליארד שקל.

שיא אחד שכן נשבר השנה, ולמעשה ממנו נובע עיקר הסכום שגויס בהנפקות ראשוניות של מניות ב-2010, הוא הנפקת האקוויטי הגדולה בתולדות הבורסה בת"א. לשיא זה אחראית קבוצת הנדל"ן המניב של דוד עזריאלי, שגייסה ביוני האחרון יותר מ-2 מיליארד שקל תמורת כ-21% ממניותיה.

סיבה אפשרית למיעוט ההנפקות היחסי היא ביצועי חסר שהפגינו השנה החברות המונפקות, בעיקר בימים שלאחר הגיוס. כך קרה למשל להכשרה אנרגיה בשבוע שעבר, כאשר ביום המסחר הראשון במניותיה של זרוע חיפושי הגז והנפט של עופר נמרודי, חוו המשקיעים הפסד של יותר מ-9% במחיר החבילה המונפקת.

חוסר אטרקטיביות של תמחור ההנפקות, נראה כמכשול מרכזי במשיכת המשקיעים לקחת בהן חלק, מה שמסביר את הפחתת המחיר לה נדרשו המגייסים בכמעט כל הנפקות האקוויטי, החל מעזריאלי, דרך אלעד קנדה של יצחק תשובה ועד שתי ההנפקות שהושלמו בשבוע שעבר, של החברות אלקטרה מוצרי צריכה ובראק פרופרטיס. מי שסירב להתפשר על המחיר, למשל קברניטי חברת הנכסים המניבים בארה"ב ביג USA, נאלץ לגנוז את ההנפקה.

47% הוא שיעור החברות שהנפיקו השנה והניבו לרוכשים בהנפקתן תשואה חיובית מיום המסחר הראשון ועד היום. נתון זה מסייע להבהיר את הסיכון אותו לוקחים המשתתפים בהנפקות האקוויטי. מבין החברות שהנפיקו, בולטות לחיוב שותפויות חיפושי הגז והנפט. העובדה כי החברה הראשונה מסקטור זה שנחשפה לציבור באמצעות הנפקה השנה, אלון חיפושי גז, רושמת עד כה תשואה שלילית של יותר מ-40%, לא פגעה באלה שהגיעו אחריה.

העניין הגובר בתחום החיפושים אפשר לעוד שלוש חברות מהענף הלוהט להנפיק מניות בהמשך, האחרונה שבהן הייתה כאמור הכשרה אנרגיה בשבוע שעבר. בסך הכול היו חברות ושותפויות המשתייכות לענף החיפושים אחראיות לכעשירית מסך גיוסי ההון הראשוניים השנה, עם סכום מצטבר של כ-285 מיליון שקל.

מבין חברותשותפויות אלו בולטת לחיוב השותפות גלוב אקספלוריישן, עם זינוק של יותר מ-100% בערכה תוך פחות מחצי שנה, לשווי שוק שמתקרב ל-100 מיליון שקל. נציין כי לצד ההנפקות, פעילויות חיפושי נפט וגז לא מעטות מוזגו במהלך השנה לתוך שלדים בורסאיים קיימים (ספן, שמיר השקעות).

6 הוא מספר חברות הנדל"ן שהנפיקו את מניותיהן לראשונה השנה. למרות הכותרות הגדולות להן זכו חברות המשתייכות לסקטור החיפושים והביומד, דווקא תחום הנדל"ן היה זה שסיפק את מרבית ההנפקות הראשוניות ב-2010, גם במספר החברות וגם בהיקף הגיוס - יותר משליש מההון שגויס השנה.

בנטרול הנפקת עזריאלי, חברות הנדל"ן הנפיקו לראשונה מניות בהיקף שחצה את חצי מיליארד השקלים. למרות הפופולריות של הנדל"ן, כמשתקף במספרי הגיוס, התשואות שהניבו מניות אלו למשקיעים היו בדרך כלל שליליות. כאמור, מעל כולן בלטה השנה בהיקפה הנפקת קבוצת עזריאלי, כשלפחות בינתיים זוהי מניית הנדל"ן היחידה ממחזור 2010 שמניבה למשקיעיה תשואה חיובית.

4 הוא מספר חברות הביומד שהונפקו השנה. הענף נהנה בשנה האחרונה מפופולריות הולכת וגואה, אם כי גיוסי ההון בתחום זה בדרך כלל מצומצמים יחסית בהיקפם. לאחר שב-2009 הנפיקה בת"א חברה בודדת, גייסה השנה רביעיית הביומד כ-169 מיליון שקל.

הנפקת מניות פרוטאולוג'יקס, המפתחת תרופות על בסיס מנגנון היוביקוויטין (פירוק החלבונים על ידי הגוף), מספקת חיזוק לטענה בדבר חוסר הכדאיות שבהשתתפות בהנפקות ראשוניות: מפברואר ועד כה השילה מניית החברה יותר מ-60% מערכה.

כאמור, בשוק החיתום מייחסים את הדלילות היחסית בהנפקות לחולשה בימי המסחר שלאחר ההנפקה. "יש המון חשדנות וסקפטיות בשוק הזה, ומשקיעים מעדיפים לראות את הנייר מתחיל להיסחר ואז להיכנס אליו", אומר גורם בשוק. "הנפקות הולכות חלש כי בתקופה האחרונה אפשר היה לרכוש את המניה אחרי ימי מסחר בודדים, במחיר נמוך יותר מזה שהוצע בהנפקה".

עוד לדברי גורמים בשוק החיתום, "בגלל שהשוק היום נתפס כשוק של קונים ולא של מוכרים, קשה לשכנע את הגופים להיכנס להנפקה הראשונית. הגופים המוסדיים יותר אגרסיביים מבעבר ודורשים מחירים טובים. מצד שני, החברות באות מראש עם מחיר יחסית גבוה, כי הן יודעות כמעט בוודאות שהוא ייחתך".

11
 11