גלולה מרה לטבע: למרות הפוטנציאל, מניית החברה יורדת

השחקנית הבולטת ביותר בשוק התרופות הגנריות לא נחה, יש לה 203 תרופות בשרוול וצפי להגדלת הרווח ל-31 מיליארד דולר עד 2015 ■ ובכל זאת, המשקיעים מבוהלים

היצרנית הכי גדולה בעולם של תרופות גנריות, טבע , היא ללא ספק השחקן הבולט ביותר בשוק של 93 מיליארד דולר, שעוד צפוי להכפיל את עצמו עד 2015 - כך כותב היום המגזין הפיננסי הפופולרי "בארונ'ס" בסקירה מיוחדת על ענקית התרופות הישראלית. אנליסטים צופים שהחברה תכפיל את גודלה כבר בחמש השנים הבאות. בנוסף, מחזיקה טבע בתרופת הדגל המקורית שלה, "קופקסון", לטיפול במחלת הטרשת הנפוצה.

על הנייר משקיעים לא יכולים לבקש יותר. עם זאת, מניית החברה נסחרת בפחות מ-49 דולר למניה - משלימה בכך צניחה של כ-25% משער השיא שלה בניו יורק שנרשם קרוב למרץ.

"זוהי חברה לא מספיק מוערכת", אמר שיבני מלהוטרה, אנליסט בחברת RBC Capital Markets. "החברה מתמודדת עם הרבה חששות סביבה כיום, אבל החברה תצליח להתגבר".

בשבוע שעבר, החליט דירקטוריון החברה לרכוש בחזרה מניות טבע בשווי של מיליארד דולר. מנכ"ל החברה, שלמה ינאי, חשף בינואר תוכניות להגדלת התשואות של החברה ל-31 מיליארד דולר עד 2015 ולהגדיל את ההכנסות מהרשת ל-6.8 מיליארד דולר. עד כה, נראה שטבע עומדת במטרות שהיא הציבה לעצמה.

כמו כן, לטבע יש עדיין 203 תרופות גנריות שעדיין מחכות לאישור מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA). תרופות מקוריות אחרות בשווי של כ-30 מיליארד דולר צפויות לאבד החזקה על הפטנט ב-2011. בזכות כל אלו, צופים מומחים כי מכירות תרופות גנריות יגיעו לבין 135 ל-150 מיליארד דולר עד 2015. גם מחוץ לארה"ב שוק התרופות הגנריות מתרחב. בזכות רכישה שטבע ביצעה של חברת גרמנית לייצור תרופות גנריות, טבע צפויה להיות שחקן מוביל בתחום גם באירופה.

עם זאת, לאחרונה טבע נאלצת לבלוע את הגלולה המרה של עצמה: בתקופה האחרונה מקיימת טבע מלחמה משפטית עם חברות כמו Mylan ו-Momenta Pharmacuticals, המעוניינות לחקות את תרופת הדגל של טבע למחלת הטרשת הנפוצה. תוקף הפטנט פג ב-2014, וכבר ב-2012 צפויה פסיקה בנושא. נציין, כי תרופת הקופקסון נחשבת תרופה מורכבת ועל כן העריכו רבים כי ה-FDA לא ימהר לאשר חיקויים לתרופה. עם זאת, אישור הגרסה הגנרית לתרופת Lovenox של חברת סנופי-אוונטיס בחודש יולי, העלתה בקרב המשקיעים את הסברה כי גם תרופת הקופקסון חשופה לאישור מתחרות גנריות. לאור אישור הלובנוקס אז, רשמה מניית טבע ירידה חדה בערכה ביולי.

הציפיות על פי מורגן סטנלי הן שאם תרופה גנרית של קופקסון תאושר על ידי המנהל לאוכל ותרופות אמריקני, מניית טבע יכולה לצנוח לשווי של 40 דולר בלבד למניה - צניחה של יותר מ-18% נוספים ביחס לשווי המניה כיום.

ובכל זאת, הגלולה של טבע עדיין קלה לבליעה: הצפי הוא לרווח של 5.3 דולר למניה בסה"כ בשנת 2011 לצד עלייה ברווח השנתי בשיעור של 15%. "גם אם מציירים תסריט שלילי לתרופת הקופקסון מבחינת טבע, החברה צפויה לצמוח בצורה טובה מאוד", אמר דיוויד האופל, בכיר בחברת Thrivent Asset Managment בסקירה שפירסם ביחס לחברה.