משכנתאות: הריבית בשפל, הממשלה תדון בסבסוד לצעירים

ריבית המשכנתאות בדצמבר - 2.2% ■ ועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום בהצעתו של שר השיכון אטיאס לסבסד משכנתאות לזוגות צעירים בפריפריה

ריביות המשכנתאות ממשיכות לשהות ברמות שפל חרף ניסיונות בנק ישראל לייקר את המשכנתאות. לפי נתוני בנק ישראל, הריבית הממוצעת על משכנתאות צמודות למדד עומדות על 2.2% בלבד, כמעט ללא שינוי מ-2.18% בחודש האחרון.

הריבית הנמוכה ביותר הינה לתקופה של 5-12 שנה - 2.02% בלבד. בריביות ארוכות הטווח למשכנתאות של 20 שנה ומעלה נרשמה ירידה בריבית, לרמה של 3.16% מ-3.21%.

בתוך כך, ועדת השרים לענייני חקיקה תדון בעוד שבוע בהצעתו של שר השיכון אריאל אטיאס, לפיה יינתן סבסוד ממשלתי למשכנתאות שייטלו זוגות צעירים המבקשים לרכוש דירות בפריפריה. אטיאס מעוניין להעניק החזרים של עד 800 שקל בחודש לזוגות צעירים שירכשו דירות בפריפריה ולהפחית את ריביות המשכנתאות לזכאי משרד השיכון.

מדובר בהצעה אותה מנסה אטיאס לקדם מזה זמן רב, אולם במשרד האוצר מתנגדים לה. הסיבה הרשמית להתנגדות האוצר היא הטענה שמהלך זה יעודד את הביקושים לדירות בפריפריה, שם זינקו מחירי הדירות בחודשים האחרונים. עלייה בביקושים תגרור עליית מחירים נוספת ותפגע, לטענת האוצר, בדיוק באותם צעירים שלהם מנסה אטיאס לעזור. לצד סיבה זו ניצבת כמובן הסיבה הלא-רשמית: עלות סבסוד המשכנתאות, שנאמדת ביותר ממיליארד שקל.