נא להכיר: סוציו-טכנולוגיה

הטכנולוגיה מעצימה את הצרכן, האם כוחו של אותו צרכן בכובעו כאזרח עולה באותה מידה?

כוחו של הצרכן עולה באופן מתמיד. אפשרויות בחירה רבות הולכות ונפתחות בפניו: הוא יכול להשוות מחירים, איכויות, להשפיע על צרכנים נוספים, לרכוש מוצרים בדרך מקוונת, וכל אלה מכורסת המחשב. אך האם כוחו של אותו צרכן בכובעו כאזרח עולה באותה מידה? למרות תופעות נקודתיות, נראה כי כוחו של האזרח לא עולה, וכי הדרך להעצימו עוברת דרך גורמי השלטון.

הצרכן שואב את כוחו מבחירתו התדירה בחברה ובמוצר, ומיכולת ההשפעה שלו על בחירותיהם של חבריו. החברות מתחרות על "קולו" ולכן בוחרות להעצים את כוחו באופן שוטף. בחירתו כאזרח מתבצעת רק פעם בארבע שנים ולכן יכולת ההשפעה שלו, ומכאן כוחו, אינם באים לידי ביטוי באופן שוטף.

יחד עם זאת, השינויים הסוציו-טכנולוגיים האחרונים נותנים לאזרח יכולות שלא היו לו בעבר. בקישינב, בירת מולדובה, שיחת בית-קפה שגרתית ביום שלאחר הבחירות ב-2009, הביאה את נטליה מוראר לפתיחתה של חזית טוויטר מולדובית. קריאתה של מוראר להפגנה כינסה 20 אלף איש סביב הפרלמנט. מוראר אמנם נעצרה, אך נערכה שם ספירה מחודשת של הקולות.

באיראן, לאחר פרסום תוצאות הבחירות האחרונות, פרצה סדרת הפגנות מחאה המכונה "מהפכת הטוויטר". על-פי דיווחים, ממשלת איראן ניסתה לחסום את טוויטר (וגם את פייסבוק) עוד לפני הבחירות, אולם האיראנים השתמשו באתרי תיווך דרך חברים וקרובי משפחה בעולם, כדי לגשת לטוויטר ללא ידיעת השלטונות. ניסיון ההפיכה אמנם לא צלח, אך העם האיראני והעולם למדו להכיר את כוחו של האינטרנט ככלי לשינוי, הנתון בידי הציבור.

ההדלפה המאסיבית של רבע מיליון מסמכי הבית הלבן באתר ויקיליקס לאחרונה, מסמכים הנוגעים בעיקר לאספקטים "רכילותיים" של יחסי ארה"ב עם מדינות העולם, חידדה את ההבנה כי מסמך שנכתב היום עשוי להתפרסם בראש חוצות מחר.

בדומה לחברות, כך גם חשוב שגורמי השלטון ידעו כי על מסר המועבר בפומבי להיות תואם את הנעשה בפועל, כיוון ששליטתם על חיסיון המידע הפכה למוגבלת. ההדלפה הבהירה גם דבר נוסף: אזרחים רוצים לדעת ולהשפיע, בדיוק כמו צרכנים, ובשעת הכושר הם ימצאו את הדרך לעשות זאת.

העצמת האזרח ושיתופו בקבלת החלטות מהותיות (או אף בתהליכים פשוטים) יש בהם כדי לשרת גם את גורמי השלטון. שיתוף כזה עשוי להוריד את רף ההתנגדות, ויכול ליצור אהדה גדולה לאותם גורמים בקרב ציבור הבוחרים. מנהיגים בעולם הבינו את היתרון הטמון בהעצמת האזרח. הבולט שבהם הוא נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שיצר הד עצום בקמפיין שלו לנשיאות ארה"ב, רבות בזכות פעילותו בפייסבוק, בטוויטר וביו-טיוב.

חברות רבות מצאו כי שיתוף הצרכן בהחלטות פיתוח, שיווק ותחומים נוספים, יכול להעלות את ערך החברה. על מקבלי ההחלטות הציבוריות להגיע לאותה תובנה: שיתוף של אזרחים, בעלי עניין, מומחים ומקבלי החלטות, בדיונים סביב בעיה. זאת, מתוך ההנחה כי לכל המשתתפים יש ידע, ניסיון, ערכים או דעות הרלבנטיים להכרעה.

שיתוף כזה יש בו כדי לייצר פתרון טוב יותר. הערך המוסף שתקבל החברה של כולנו, החברה הישראלית, מהעצמת אזרחיה הוא דמוקרטיה טובה יותר והגברת המעורבות האזרחית הרדומה מעט, בהחלטות שנוגעות לכולנו.

הכותבת היא מנכ"לית Tefen אסטרטגיה, משתתפת בוועידת ישראל לעסקים 2010 של "גלובס"