ורד דר: "הנתונים מראים את האמא של בועות הנדל"ן"

"אם מחירי הדיור ימשיכו לעלות בשנה הבאה זו אכן תהיה בועה - אבל אני לא בטוחה שהמצב יימשך - אין לנו סממנים של סאב פריים" אמרה הכלכלנית הראשית של פסגות בכנס היועצים

"אנחנו צופים מהפך בדירוג הכלכלות העולמיות ב-10 השנים האחרונות. הכלכלות המתפתחות יתפסו חלק משמעותי בעולם הזה, כך אמר עו"ד עודד ארבל, לשעבר הנציג הכלכלי של ישראל בסין, ויועץ עסקי לשוקי דרום מזרח אסיה, בפאנל "המערב OUT - המזרח IN, וישראל לאן?" בו משתתפים גם ורד דר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות, דורון צור, מנכ"ל פסגות קומפס ומנהל מחלקת מחקר חו"ל בפסגות.

ורד דר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בבית ההשקעות פסגות, אמרה כי "ישראל לא יכולה בלי המערב. אנחנו בנויים על ייצוא למערב ואנחנו נתקשה לייצר צמיחה בלי זה. אנחנו פועלים גם בייצוא למזרח אבל בשום פנים זה לא ישתווה לייצוא למערב. המזרח פשוט לא מייבאים את מה שאנחנו מייצאים".

דר הוסיפה בנוגע למלחמת המטבעות, ואמרה כי ישראל מובילה אותה, אחריה סין וארה"ב. אני לא מבינה מה ההבדל בין מדינה שרוכשת מט"ח לבין מדינה שמדפיסה את המט"ח. מלחמת המטבעות יכולה להפוך למלחמת סחר והמלחמה הזו כולם נפגעים".

"בישראל הנתונים מראים שיש בועה - האמא של הבועות"

המשתתפים התייחסו גם לשוק הנדל"ן העולמי והמקומי - לבועה בארה"ב, לבועה המתנפחת בסין, והשאלה אם יש בועה בישראל. דורון צור, מנכ"ל פסגות קומפס ומנהל מחלקת מחקר חו"ל בפסגות, אמר כי "בדיעבד כולם יודעים כשיש בועות (כמו זו של הנדל"ן בארה"ב - י.נ) אבל רק בדיעבד".

דר הוסיפה בעניין, כי "בישראל הנתונים מראים שיש בועה - האמא של הבועות. היה לנו עשור של עלייה במחירי הדירות שהקפיץ את המחירים. אם זה יימשך כך בשנה הבאה זו אכן תהיה בועה, אבל אני לא בטוחה שהמצב יימשך כך - אין לנו סממנים של סאב פריים, אין לנו מינוף על המשכנתאות ולכן אני לא בטוחה שהמצב יהיה גרוע יותר. בלתי אפשרי לתזמן מתי בועה מתחילה. אני לא חושבת שמחירי הדירות יירדו ב-2011, אבל מתישהו הם יירדו".

דורון צור, מנכ"ל פסגות קומפס ומנהל מחלקת מחקר חו"ל בפסגות, התייחס לסיכונים הגלובליים העיקריים ב-2011 והזכיר את האינפלציה בסין והמדיניות המוניטרית המרסנת שם, בארה"ב צור הזכיר את מחירי הדיור את האג"ח המוניציפלי ואת הדולר החלש.

ארבל אמר בעניין, כי "סין צריכה להגדיל את הצריכה המקומית ואחד הכלים היה להעלות את שכר המינימום שם - וזה מביא שוב את חששות האינפלציה".

דר הוסיפה בעניין ואמרה כי "בשנה הבאה ספרד היא זו שתהיה בכותרות בקרב מדינות אירופה. משבר ה-PIIGS האירופי הוא משפיע ומהווה סיכון גלובלי אמיתי".

תחזית לשנת 2011

לפאנל נוסף תחת הכותרת תחזית ל-2011 השתתפו דר וצור, ואליהם נוספו גם טל ורדי, מנכ"ל פסגות תעודות סל; שלומי ברכה, סמנכ"ל השקעות בפסגות קופות גמל; וזיו שמש, מנהל מחלקת אג"ח בפסגות קרנות נאמנות.

זיו אמר בפאנל, כי "תשואות האג"ח ל-10 שנים בישראל ובארה"ב יכולות לעלות וגם לרדת. הסיכונים הם תשואות אבסולוטיות נמוכות, עליית מדרגה בציפיות האינפלציה, רמת החוב הגבוהות של מדינות, והתפתחות משבר החוב האירופי. ההמלצה שלי הוא לקצר את המח"מ של תיק ההשקעות בתיקי מניות וגם בתיקים ללא מניות".

דר הוסיפה ואמרה, כי "מתאם שלילי בין מניות לאג"ח נובע מסיבה כלכלית וכיום כשהריבית נמוכה וכשמעלים אותה זה משפיע מאוד על תשואות האג"ח ופחות על המניות. בתרחיש של האטה כלכלית יהיו רווחי הון גם ב-2011 - התשואות יהיו מעט גבוהות יותר ולכן אני ממליצה להוריד את רכיב האג"ח מדינה לטובת אג"ח קונצרני".

טל ורדי אמר כי "העשור האחרון היטיב עם השווקים המתעוררים ובתוכם ישראל. שוק המניות הישראלי השיג תשואה יפה ולכן אנחנו מעדיפים השקעה בשווקים המפותחים כיום. ישראל נמצאת דווקא עם השווקים המתעוררים בקורלציה והשקעה במפותחים תהווה גיוון טוב".

דורון צור אמר, כי "בהשקעה בסקטורים בחו"ל אנחנו מעדיפים השקעות דפנסיביות כמו טלקום, אנרגיה ופארמה. בשוק הישראלי קשה לדבר על מגזרים - כי זה מאוד חופף, יש חברות ספציפיות שנחשבות דפנסיביות. בנושא סקטור הגז בישראל, הן עדיין הבטחה בלבד - צריך לחפש 18-15% תשואת דיבידנד ורק אז להשקיע". לדבריו, בנושא מניות הגז בישראל "טוב דג על הצלחת מאשר שני דגים בים".

באשר לאג"ח קונצרני, שלומי ברכה אמר כי "האג"ח הקונצרני הוא אכן מעניין מאוד להשקעה בישראל". זיו שמש אמר בעניין כי השקעה באג"ח הקונצרניות היא סוג של דפנסיביות". שלומי ברכה אמר כי "הפיזור מאוד חשוב - הסדרי חוב למשל זה משהו שלא מאפיין רק משברים כלכליים ולכן על המשקיעים להפעיל פיזור רחב באפיקי ההשקעה שלהם".

בנוסף שודר במסגרת הארוע ראיון עם ג'ים רוג'רס, גורו ההשקעות האמריקני ומחבר רב המכר "מתנה לילדי" (המדריך למשקיע).