ברק: מדינה פלסטינית צריכה ליהנות מרציפות טריטוריאלית

חיים סבן כבר לא מיואש מהבית הלבן ■ בראיון ב-CNN אמר סבן שהוא "מרוצה מ99.99%" מנאומה של קלינטון בליל שבת, שבו הודיעה כי ארה"ב תעלה הצעת גישור במו"מ

שר הביטחון, אהוד ברק, הרחיב אמש (א') את החיץ בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר שהמדינה הפלסטינית העתידית צריכה ליהנות מרציפות טריטוריאלית, ומחיבור ישיר לרצועת עזה. זו ההתבטאות השניה של ברק שצפויה לעורר מורת רוח בלשכת רה"מ.

בליל שבת קרא שר הביטחון למסור למדינה הפלסטינית העתידית את השטחים הערביים המיושבים בצפיפות במזרח ירושלים. לשכת נתניהו פרסמה הודעה, שלפיה דברי ברק על ירושלים נאמרו על דעתו בלבד ואינם מייצגים את עמדת הממשלה.

ברק רואיין אמש ב-CNN, בתכנית הראיונות הוותיקה של לארי קינג. הוא התראיין לצידו של ראש הממשלה הפלסטיני, סאלם פיאד, שיום קודם לכן רואיין לצידה של ראש האופוזיציה, ציפי לבני. באותה תכנית רואיינו, בנפרד, גם חיים סבן, המיליארדר הישראלי-אמריקני, איש העסקים האמריקני-פלסטיני האני אל מאסרי ונציג הקוורטט לתהליך השלום, טוני בלייר.

שר הביטחון אמר עוד, שישראל "חייבת לחדול מנקיטת פעולות צבאיות בשטחים שבשליטה פלסטינית... כדי לתת אמינות לתהליך השלום ולעשות צעד נוסף בדרך לסיום הכיבוש וכך תסייע למדינה הפלסטינית העתידית".

ברוב הראיון חזר ברק בדרך כלל על דברים שאמר בנאומו בלילל שבת בפורום סבן. הוא חזר והדגיש במיוחד את דעתו שיש למסור שטחים ערביים מיושבים בצפיפות במזרח ירושלים למדינה הפלסטינית העתידית, אולי כמענה להודעת ההסתייגות שיצאה מלשכת רה"מ.

ברק אמר עוד, כי בעיית הפליטים צריכה להיפתר במסגרת המדינה הפלסטינית, וכי ארה"ב יכולה לסייע במציאת פתרונות ליישוב פלסטינים במקומות אחרים. הוא ציין, שישראל שוב אינה מקימה התנחלויות ואינה מפקיעה שטחים, ושבכל מקרה, שטחי ההתנחלויות מהווים רק כ-2% משטחה של המדינה הפלסטינית.

סבן, שרק לפני חודשיים אמר, בשיחות פרטיות, שהוא מיואש מה"שמאלנים" בבית הלבן, בגלל מדיניות ממשל אובמה כלפי ישראל, עשה סיבוב של 180 מעלות. עכשו הוא תומך במדיניות המזרח-תיכונית של הממשל כמעט לגמרי וקורא למעורבות ארה"ב בתהליך השלום.

בתחקיר באתר האינטרנט הליברלי האפינגטון פוסט, ב-10 באוקטובר, צוטטו דברים של סבן בשיחות פרטיות, כדלקמן: "ההנחה בממשל אובמה היא, שמפני שהיהודים הם ליברלים הם פשוט לא יצביעו בעד הרפובליקנים. אובמה יכול להזמין את עשרת מגייסי התרומות הפוריים ביותר בעולם היהודי לבית הלבן לדיון, לשאת נאום נפלא והוא יחשוב שבכך פתר את כל בעיותיו עם יהודי ארה"ב. אז ייתכן שכן וייתכן שלא".

סבן: "יהיה שלום, זה חייב לקרות"

הדברים עוררו בזמנם הדים גדולים מפני שסבן הוא אחד מגדולי התורמים למפלגה הדמוקרטית וידיד אישי של ביל והילארי קלינטון.

אבל בראיון ב-CNN הרעיף סבן שבחים חמים על שרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, שהיתה אחת מהנואמים המרכזיים בפורום שלו. "קלינטון נשאה נאום משכנע ואני מרוצה מ-99.999% מהדברים שאמרה", אמר סבן.

"המזה"ת הוא אזור סבוך וטעון רגשות", אמר סבן. "למנהיגי ישראל והפלסטינים יש כוונות טובות, אך הם זקוקים לעידוד ואני מקווה שארה"ב תספק את העידוד הזה, וכן רשת ביטחון ששני הצדדים זקוקים לה. אני חושב שלממשל אובמה יש כל הכוונות לפעול כך".

"יהיה שלום, זה חייב לקרות", הוסיף סבן. "אין דרך אחורה. על פיסת האדמה הקטנה הזו בין הים התיכון לירדן יש גם 2.4 מיליון פלסטינים. לכן, הדרך היחידה שפתוחה לפנינו היא שתי מדינות לשני עמים. לישראל או לפלסטינים אין חלופה אחרת".

הוא גילה, כי בדעתו ליזום הפקת סרטי תעודה ומוצרי מדיה אחרים לקידום הבנה, סובלנות ושלום בקרב צעירים ישראלים ופלסטיניים.

פיאד אמר, כי הפלסטינים מנסים להבין למה בדיוק מתכוון נתניהו בדברו על פתרון של שתי מדינות. הוא קרא לראש הממשלה להימנע מהכללות ולרדת לפרטים והביע אמונה שיהיה אפשר למצוא פתרון עד ספטמבר 2011. "אני רואה אור בקצה המנהרה", אמר.