בג"ץ דחה את בקשות חברות הסלולר להקפיא את דמי הקישוריות

ניצחון ביניים למשרד התקשורת: תעריפי הקישוריות יפחתו כמתוכנן ב-1 לינואר ל-8 אגורות ■ השופטת: "באירופה עושים שימוש במודל שמרני עוד פחות מזה בו בחר משרד התקשורת"

שופטת בית המשפט העליון, מרים נאור, דחתה את בקשותיהן של החברות סלקום, פרטנר ופלאפון למתן צו ביניים בנושא הפחתת דמי קישוריות, הבקשות שהופנו לשר התקשורת ולשר האוצר הוגשו במסגרת בג"ץ.

העתירה תתברר במהלך המחצית הראשונה של שנת 2011, ככל הנראה המשמעות היא כי החברות יצטרכו לשקול האם להמשיך בתהליך שלא צלח בשלב הביניים. בנוסף ניתן לומר כי מדובר בניצחון למשרד התקשורת ותעריפי הקישוריות יפחתו כמתוכנן ב-1 לינואר ל-8 אגורות.

השופטת נאור ציינה כי העותרות מעלות בעתירתן טענות כבדות-משקל בין היתר נגד מודל החישוב שמשרד התקשורת נקט בו לחישוב דמי הקישור, לרבות טענות כגון חוסר סמכות וכן פגיעה חוקתית בזכות הקניין ובזכות לשיוויון. טענות כבדות-משקל מועלות גם באשר להיעדר ההדרגה בתעריפים עליהם הורו המשיבים ובשינוי דרכי ההתנהלות.

יחד עם זאת, מגדישה השופטת כי ממכתב היועצת המשפטית למשרד התקשורת מיום 28 בספטמבר 2010 המסביר, ולו בקווים כלליים, את עמדת המדינה, עולה כי ככלל בפי המדינה תשובות לטענות. כך, למשל, ממכתב זה עולה כי באשר למודל החישוב, ההנחייה המחייבת באירופה מאז שנת 2009 היא לעשות שימוש במודל שמרני עוד פחות מזה בו בחר משרד התקשורת בענייננו. במכתב יש גם התייחסות להיעדר ההדרגה בהפחתת התעריפים.

השופטת כותבת בהחלטתה כי "המחלוקת היא לכאורה בסוגיות מורכבות ומתעוררת גם שאלת ההתערבות בכגון דא. בנסיבות אלה יש לדעתי להותיר את ההכרעה בכל אלו לדיון בעתירות. מכל מקום, לדעתי די בשיקולי מאזן הנוחות, כפי שיפורטו להלן, כדי לדחות את הבקשות לצווי ביניים".

(בג"צ8337/10)