ברק לגייטס: צייד את צבא היבשה בנגמ"ש ישראלי

שר הביטחון לכתבים: קמפיין הדה-לגיטימציה נגד ישראל – איום אסטרטגי כמו חיזבאללה

שר הביטחון, אהוד ברק, המליץ לעמיתו האמריקני, רוברט גייטס, לצייד את צבא היבשה של ארה"ב בנמ"ר, נגמ"ש כבד מתוצרת ישראל. כך גילה ברק בהודעה לעיתונות. הוא וגייטס נפגשו אמש (ב') בפנטגון.

הנמ"ר, שמורכב על תובת טנק מרכבה סימן 4, נחשף ב-2008 ונמצא בשירות צה"ל, שהזמין 130 יחידות בעלות של כשלושה מיליון דולר ליחידה. אחת מהבעיות הגדולות של צבא ארה"ב באפגניסטאן, וקודם לכן בעיראק, היא מטעני צד קוטלי נגמ"שים. תכנון הנמ"ר נשען במידה רבה על לקחי מלחמת לבנון השניה.

אם הפנטגון יחליט בסופו של דבר לרכוש את הנגמ"שים, זו עשויה להיות, לכאורה, אחת מעסקות היצוא הגדולות ביותר של התעשיות הביטחוניות בישראל. חלקים של הנמ"ר (כמו גם של ה"מרכבה") מיוצרים ע"י תעשיות ביטחוניות ישראליות שמשמשות קבלניות משנה, וההרכבה נעשית במרכז שיקום ואחזקה (מש"א 7000), מרכז לייצור והשבחה של כלי רכב קרבים ופריטים צבאיים אחרים, שכפוף לאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל.

אנליסטים אמרו אמש, כי יצוא הנמ"ר לארה"ב הוא אופציה שמימושה נראה רחוק מלהיות ודאי. יחד עם זאת, העובדה ששר הביטחון דיווח על "המלצתו" לגייטס ביזמתו, בהודעה לעתונות, עשויה לרמז שייתכן שמסתמנת עסקה באופק.

אך לפי הערכות בוושינגטון אין להוציא מכלל אפשרות שיצוא של הנמ"ר לצבא האמריקני בכמויות גדולות יחייב העברת ייצור הנגמ"ש לארה"ב, במיזם משותף עם תעשיה ביטחונית אמריקנית. תעשיות ביטחוניות ישראליות הקימו חברות בנות כדי לחדור לשוק הצבאי בארה"ב.

לפני כשנה שקל משרד הביטחון להעביר את ייצור הנמ"ר לארה"ב, לידי חברה אמריקנית (עם שותפות ישראלית), כדי שצה"ל יוכל לרכוש את הנגמ"שים בכספי הסיוע האמריקני. (כידוע, צריכה ישראל להוציא כ-76% מסכום הסיוע האמריקני השנתי רק בארה"ב). חשיפת התכנית חוללה מחאות עזות בישראל בגלל החשש מפיטורי מאות עובדים מומחים, עמוד השדרה של המסד התעשייתי-ביטחוני בישראל.

בפגישה עם גייטס העלה ברק גם את חששה של ישראל מפני המשך התחמשותן של סוריה וחיזבאללה בכלי נשק מתוחכמים שעלולים לפגוע בעליונותה האיכותית של ישראל ובביטחונה. הם דנו גם בנושא ההגנה האקטיבית מפני טילים ורקטות. כפי שפורסם באחרונה, אישר בית-הנבחרים כ-205 מיליון דולר לתכנית "כיפת ברזל".

בשיחה עם כתבים ישראליים, לסיכום שיחותיו בוושינגטון, אמר ברק כי קמפיין הדה-לגיטימציה שמתנהל נגד ישראל הוא איום אסטרטגי חמור לא פחות מהאיום שנשקף מחיזבאללה או חמאס, עם ביטוייו באקדמיה, או בהטלות חרם על מוצרים ישראליים, ואיום זה עלול להתממש בהיעדר שלום.

הוא הביע ביטחון שהמו"מ עם הפלסטינים ייתחדש בקרוב, כשה"מכניקה" של השיחות תקבע כבר בשבועות הקרובים. להערכתו, המו"מ המחודש יהיה משמעותי ויעסוק בנושאי הליבה. למרות הסתייגות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מדברי ברק על חלוקת מזרח ירושלים, בנאום וושינגטון בסוף השבוע שעבר, חזר שר הביטחון על עמדתו שיהיה צורך למסור למדינה הפלסטינית העתידית שטחים ערביים מיושבים בצפיפות במזרח ירושלים.

לבד מגייטס, נפגש שר הביטחון גם עם סגן הנשיא, ג'ו ביידן, היועץ לביטחון לאומי, טום דנילון, ראש סי.איי.אי, ליאון פאנטה, ודניס רוס, יועץ מיוחד לשרת החוץ בענייני איראן.