אנשי הגז, רק חכו בסבלנות

מה עושות החברות הקטנות בתוך מגזר החיפושים? זה לא טרנד חולף, חכו לתגליות

האם טרנד מניות הגז מתחיל להתפוגג? לא ברור. מה שבטוח הוא שבשבועות אלה, בעיקר מאז פרסום דוח ועדת ששינסקי, לא מעט משקיעים פרטיים מפסידים לא מעט כספים על חלומות על גז מבעבע ובארות נפט גועשות.

אחת התופעות המעניינות במניות הגז נוכחת בחברות קטנות שהסתערו על הסקטור הלוהט, לפני פרסום דוח הוועדה. אני מתכוונת לחברות שימור שונות ומשונות, שלאחר מציאת פעילות אנרגיה, לכאורה אטרקטיבית, מסעירות את דמיון המשקיעים ויוצרות אשליה של ה"דבר הגדול הבא".

מניות כמו פרימיום , גלוב , הזדמנות ישראלית, ספן, שלדיאלי , והכוכבת התורנית אוריאלי, הן רק חלק מרשימת מניות שנכנסו לסקטור ושבימים אלו מלמדות את המשקיעים שיעור חשוב בשוק ההון.

קחו למשל את אוריאלי - שלד בורסאי קטן שפעילותו כחברה התפוגגה מזמן כתוצאה מהשקעות כושלות. הדבר היחיד שנותר באוריאלי היה קופת מזומנים מפתה בסך כ-5.5 מליון שקלים, שמשך את חברת גינקו למזג את פעילות האנרגיה שלה לתוכה (לאחר ניסיון כושל של גינקו להתמזג לשלד הבורסאי יורו אוברסיז).

מה שמעניין בסיפור המיזוג-לא-מיזוג הזה, הוא דווקא התנהגות מניית אוריאלי.

בתחילת דצמבר, בעקבות חרושת השמועות לגבי המיזוג בין שתי החברות, החלה אוריאלי לזנק. ביום חמישי שעבר הוציאה אוריאלי הודעה לבורסה שבה אישרה קיום מגעים למיזוג. בסוף השבוע שעבר זינקה החברה בכ-20 אחוזים, במחזורים גבוהים במיוחד, לא מן הנמנע, ואולי אפילו סביר למדי, שהזינוק הושפע מהודעה זו.

וראה זה פלא - ביום שלמחרת ההודעה, התחיל מחיר המניה לנטות כלפי מטה ובעת כתיבת שורות אלו (ג') - שלושה ימים בלבד לאחר ההודעה ההיא - הספיקה המניה לרדת בכ-30%. האבסורד הגדול יותר הוא שגם אם המיזוג יצליח, המניה לא בהכרח תחזור לעלות.

דוגמא בולטת לכך ניתן לראות בחברת שלדיאלי , שבסוף השבוע האחרון פרסמה הודעה טובה למשקיעים.

בדיווח לבורסה סיפרה אוריאלי שהעסקה בינה לבין IPC צפויה להיות מאושרת באספת החברה הקרובה, כך שמניות IPC יועברו לשלדיאלי, שתחזיק ב-49.95% מהשותפות המוגבלת.

והרי לכם בשורות טובות שהמשקיעים עדיין לא הרוויחו מהן. מניית אוריאלי לא מגיבה. למה? כי התגובה למהלך שדווח רשמית בדצמבר, קרתה כבר לפני חודשיים, עת פשתה בשוק חרושת שמועות על העסקה הנרקמת עם IPC וגרמה למניה להכפיל את עצמה, מבלי שתהיה לכאורה סיבה רשמית לכך. לאחר אישוש השמועות באופן רשמי על ידי החברה, החלה המניה לרדת וכיום היא כבר נסחרת ב-50% פחות מהשיא.

בחברת פרימיום, לשעבר שמיר השקעות, נרשם מהלך דומה. בסוף חודש אוגוסט עברה שמיר השקעות לשליטת יולי ורותי עופר (54.65%) ונמרוד רינות (21.49%) שמשמש גם יו"ר החברה.

שמיר מיזגה לתוכה את קבוצת סנטרל יורופיאן שבשליטת יולי עופר ונמרוד רינות, והפכה לחברת החזקות אשר בבעלותה פעילות הנדל"ן של סנטרל יורופיאן.

שמועות על כך שמשפחת עופר מתעתדת להשיק בחברה פעילות גז ולרכוש חלקים מ-IPC הובילה את המניה לזינוק של כ-100% וכמו שלדיאלי, לאחר ההודעה הרשמית המניה החלה יורדת - ואיבדה כ-50% משוויה בשיא.

טיפ למשקיעים קטנים

הקלישאה היא שכדאי לקנות בשמועה ולמכור בידיעה, אלא שצריכים לפעול בזריזות על מנת ליהנות מהשמועות. רוב המשקיעים אינם זריזים דיים. אינם מסוגלים, מבחינה פסיכולוגית, לפעול כסוחרים יומיים. רוב המשקיעים בד"כ מצטרפים מאוחר מדי למסע. לאחר פרסום הידיעה וחוטפים בסופו של דבר מהלומה, כפי שקרה במקרה שתיארתי כאן.

החומר שצריך להצטייד בו, ובכמויות, כשמתכוננים לקראת משחק במגרש הזה הוא: סבלנות.

לשלוש החברות המדוברות, מכנה משותף מרכזי. חיפושי גז ונפט.

אם סיפור הגז בישראל אינו טרנד חולף, ותגליות הגז גם לפי החוקרים הן דבר ממשי , אזי למשקיעים שהפסידו יש תקווה, ובעיקר בשתיים מהן - שלדיאלי ופרימיום בעקבות פרסום הדוח של חברת צ'פמן בהודעת המיזוג של שלדיאלי כי קיימת הסתברות גיאולוגית בשיעור 43% למציאת גז טבעי בהיקף 4.77 TCF טריליון רגל מעוקב, בשני הרישיונות שבהם מחזיקה IPC.

לפיכך מה שצריך הוא להמתין להודעות הרשמיות על תגליות, כי הן אלו שבסופו של דבר יניבו את התשואה הגבוהה באמת.

הכותבת עשויה להחזיק בניירות עליהן היא כותבת.
אין לראות בדברים המלצה לרכישת מניה כזו או אחרת.