המחוקקים לאובמה: וטו באו"ם על הכרה במדינה פלסטינית

בהחלטה הצהרתית, שאינה מחייבת, קוראים המחוקקים להתנגד לכל יזמה להכרה חד-צדדית של מדינה פלסטינית

בית-הנבחרים בוושינגטון קיבל אמש (ד') החלטה הצהרתית שמביעה התנגדות לכל יזמה חד-צדדית להכריז על הקמת מדינה פלסטינית ושקוראת לממשל אובמה להטיל וטו על כל הצעת החלטה במועצת הביטחון שתכיר במדינה כזו.

החלטת בית-הנבחרים, שאינה מחייבת, נחשבת הישג גדול לאייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שדחפה את המהלך. יו"ר ועדת יחסי החוץ של הבית, הדמוקרט האווארד ברמן, הוביל את היזמה. גורמים פרו-ישראליים אמרו הערב, כי ההחלטה היא "מתנת הפרידה" של ברמן לישראל. הוא יאבד את ראשות הוועדה לאחר שהשליטה בבית תעבור לידי הרפובליקנים בתחילת ינואר.

אחד הגורמים שהניעו את היזמה היו החלטתן של ברזיל, ארגנטינה ואורגוואי להכיר במדינה פלסטינית עתידית.

החלטת בית-הנבחרים קוראת לממשל אובמה להוביל מאמץ דיפלומטי לשכנע מדינות אחרות להתנגד להצהרה חד-צדדית על הקמת מדינה פלסטינית ולהתנגד למהלך כזה במסגרת או"ם ובפורומים בינלאומיים אחרים. ההחלטה גם קובעת שהממשל לא יכיר במדינה פלסטינית שתוקם בהליך חד-צדדי ושהוא יטיל וטו על מהלך כזה במועצת הביטחון.

ההחלטה מאשרת את התמיכה החזקה של המחוקקים בפתרון שיושג במו"מ בין ישראל לפלסטינים ושיביא להקמת שתי מדינות, מדינת ישראל היהודית ומדינה פלסטינית דמוקרטית ובת-קיימא, שתתקיים בצידה של ישראל בשלום, בביטחון, ומתוך הכרה הדדית.

ההחלטה מביעה "התנגדות חזקה" לכל מאמץ להקים מדינה פלסטינית שלא באמצעות מו"מ עם ישראל וקוראת למנהיגים הפלסטיניים לחדול מכל מאמץ לעקיפת תהליך המו"מ, לרבות המאמצים להשיג הכרה ממדינות אחרות, או במסגרת או"ם, ולחדש מיידית את המו"מ הישיר עם ישראל.