ביהמ"ש פסק: יכין חק"ל לא תקים מרכז לוגיסטי בשרון

‎‎ביהמ"ש לעניינים מינהליים הפך את החלטת ועדת הערר המחוזית, ומנע הקמת מבנה גדול על 14.5 דונם ליד צומת הדרים‏

‎‎לא יוקם מרכז לוגיסטי ארצי בשרון: ביהמ"ש לעניינים מינהליים ביטל את החלטת ועדת הערר המחוזית שקיבלה עררה של חברת יכין חק"ל, לאפשר לה להקים מרכז לוגיסטי ארצי להפצה ואחסנה סמוך לצומת הדרים בשרון, בקרבת היישובים בני ציון וחרוצים. זאת בנימוק כי הבקשה לבנות מרכז לוגיסטי ארצי לא תואמת את הוראות התוכנית שחלה על השטח, שמתירה אזור חקלאות ומבני עזר לחקלאות. יכין חק"ל נשלטת בידי יורשיו של סמי שמעון.

‏פסק הדין התקבל‏ בדיון בעתירתה המינהלית של עמותת אדם טבע ודין בבקשה למנוע מתן היתר בנייה ליכין חק"ל לצורך הקמת מבנה לאחסנת פירות וירקות בשטח כולל של 14.5 דונם בקרקע חקלאית סמוך לצומת הדרים. עתירה זו הוגשה בתגובה להחלטת ועדת הערר המחוזית באוגוסט האחרון, שקיבלה ערר שהגישה חברת יכין חק"ל על החלטת הוועדה המקומית שסירבה לאשר לחברה את בניית המבנה. קבלת הערר של יכין חק"ל בוועדת הערר עשויה הייתה לאפשר לחברה לקבל היתר בנייה.

‏אדם טבע ודין טענה שהתוכנית שחלה על השטח מתירה בניית מבני עזר רק לצורך חקלאות באזור הסמוך לתוכנית, בעוד שבקשת ההיתר של יכין חק"ל והחלטת ועדת הערר עוסקות בבניית מבנה לוגיסטי לצרכים כלל-ארציים.

התוכנית שחלה על השטח תקפה מ-1965 וקובעת בין היתר שבשטח התעשייה והאחסנה מותרת "בנייה של מבנים הקשורים לתוכנית האזור", אבל לטענת ביהמ"ש אין בעצם העובדה שבעבר הותרה בנייה בשטח גדול במיוחד להביא למסקנה שהכוונה הייתה לשימוש ארצי.

עוד טען ביהמ"ש שהגיון הדברים ותכליתם בתוכנית מביאים למסקנה שיש להגביל את השימוש במבנים שניתן לבנות לפי התוכנית למבנים שמשמשים את האזור, ואילו הקמת מרכז לוגיסטי ארצי לירקות ולפירות אינו זהה במאפייניו לאלו של בית אריזה לצורכי האזור.

‏ביהמ"ש הזכיר גם שהוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דחתה שתי בקשות דומות להקמת מבנה אחסנה שהוגשו לפני הבקשה הנוכחית של יכין חק"ל, תוך שנקבע שהשימוש באזור התעשייה (אחסנה) נועד לשירות האזור החקלאי שסביב, ולא לשימוש כמרכז אחסון ולוגיסטיקה. עוד נקבע שהחלטת ועדת הערר לקבל בקשתה של יכין חק"ל לא מאזנת כראוי בין זכויות הקניין של יכין חק"ל לבין האינטרס הציבורי לשמירת השטח הפתוח. לכן קבע ביהמ"ש שהחלטת ועדת הערר שקיבלה את עררה של יכין חק"ל, בטלה.