ביהמ"ש: סגירת חורף לבתי-קפה ומסעדות אפשרית בלי היתר בנייה

עם זאת, ניתן לאשר אותה במסגרת היתר לעבודה מצומצמת ■ פסק הדין ניתן במסגרת עתירתה של מסעדת ביסטרו 56 בקניון ארנה במרינה בהרצליה נגד החלטת ועדת הערר המחוזית

סגירת חורף למסעדות ולבתי-קפה אינה מחייבת היתר בנייה, אלא ניתן לאשר אותה במסגרת היתר לעבודה מצומצמת - כך קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב בדיון בעתירתה של מסעדת ביסטרו 56 בקניון ארנה שבאזור המרינה בהרצליה, שעתרה נגד החלטת ועדת הערר המחוזית שלא להעניק לה היתר לסגירת חורף.

מסעדת ביסטרו 56 הגישה לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הרצליה בקשה לסגירת חורף של מרפסת המסעדה, אבל זו סירבה להעניק לה היתר בנימוק שסגירת החורף של המרפסת מבטלת את זכות המעבר החופשי של הציבור, ובנימוק שבשביל סגירת חורף יש צורך בהיתר בנייה שהמסעדה לא זכאית לו, מכיוון שבמגרש נוצלו כל אחוזי הבנייה העיקריים.

המסעדה הגישה ערר לוועדת הערר בטענה כי אין צורך באחוזי בנייה לצורך מתן היתר לסגירת חורף, אך ועדת הערר דחתה את הערר וטענה כי יש צורך באחוזי בנייה עיקריים בכדי לקבל היתר לסגירת חורף.

בעקבות עתירתה של ביסטרו 56 התעוררה השאלה האם הקמת "סגירת חורף", "פרגוד או "סוכך עונתי" מחייבת קבלת היתר בנייה לפי חוק התכנון והבנייה, שמחייב אחוזי בנייה - או שניתן בכלל להעניק היתר מכוח תקנות עבודה מצומצמת, שלא מחייבות אחוזי בנייה.

‏בשנים האחרונות, טוענת השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן, צמצם המצב המשפטי את האפשרות של עסקים שמשמשים למסעדות ולבתי-קפה לבצע סגירות חורף להגנה על באי העסק מפני מזג-האוויר. עד שנת 2000 מרבית הרשויות המקומיות נתנו אישורים לסגירת חורף בהסתמך על חוקי העזר המקומיים, אבל המצב השתנה כשבית המשפט קבע כי לצורך הקמת סגירת חורף יש צורך בהיתר בנייה. מאז קביעה זו נוצרה חוסר עקביות בהתנהגות הרשויות המקומיות בכל הקשור באישור סגירת חורף - חלקן מאשרות באמצעות חוקי עזר עירוניים, וחלקן מבקשות לאשר סגירת חורף רק באמצעות היתר בנייה.

השופטת קבעה בעתירת ביסטרו 56 כי דרך המלך להסדרת סגירות חורף היא קבלת היתר לעבודה מצומצמת, שכאמור לא מחייב אחוזי בנייה עיקריים. כן נקבע כי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הרצליה תדון מחדש בבקשת ביסטרו 56 לפי תקנות היתר לעבודה מצומצמת, מבלי לבחון את אחוזי הבנייה.