"אסור שתמלוגי הנפט והגז יגיעו לחרדים, לקצבאות או לישיבות; אם זו תהיה התוצאה, לא עשינו כלום"

יו"ר ועדת הכלכלה היוצא, ח"כ אופיר אקוניס, מסיים היום את תפקידו ומספר על הלחצים, על החקיקה והאפשרות שימונה לשר להגנת הסביבה ■ "הממשלה חייבת לקבל החלטה שלא תאפשר לתקציבים האלו להתאדות ככה סתם בקופת האוצר - ומשם לזרום לתקציבי החרדים"

שבועיים בלבד מפרידים בין מועד סיום תפקידו של יו"ר ועדת הכלכלה המכהן, ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד), למועד נחיתת מסקנות ועדת ששינסקי על שולחן הממשלה. אף שהדיונים על העלאת תמלוגי הגז כבר לא יהיו במשמרת שלו, אקוניס, שהעביר היום (ב') את פטיש היו"ר לח"כ כרמל שאמה ממפלגתו, מתכוון להילחם על כך שכספי התמלוגים שיזרמו לקופת האוצר יועברו לחינוך, למוסדות להשכלה גבוהה ולסטודנטים, להגנת הסביבה, לרווחה, לפריפריה ולמערכת הבריאות.

"אסור שהכסף הזה יגיע לחרדים, לקצבאות ולישיבות. אם זו תהיה התוצאה, לא עשינו כלום", אומר אקוניס. "הממשלה חייבת לקבל החלטה שלא תאפשר לתקציבים האלו להתאדות ככה סתם בקופת האוצר - ומשם לזרום לתקציבי החרדים".

על השאלה אם הרעיון הזה מקובל גם על ראש הממשלה, שאקוניס נחשב מקורבו, עונה יו"ר ועדת הכלכלה היוצא: "שאלה כזו צריך להפנות לראש הממשלה. בניגוד לשמועות, לא דיברתי עם נתניהו אפילו פעם אחת על תמלוגי הגז, כי בסופו של דבר, התפיסה הכלכלית שלי היא תפיסת היסוד של הליכוד. אני בא מתפיסה שלא מדברת על הלאמה, אלא ההיפך, על כלכלה שנתונה בידי השוק החופשי. שוק חופשי יודע לנהל כלכלה טוב יותר בכל העולם, ולכן אמרתי שבין 12.5% שהיו נכונים ב-1952 לבין ה-80% מס מתמלוגים שמנסים להוביל כרגע, אני באמצע. צריך לבצע העלאה מידתית ומאוזנת. אין לי כל צל של ספק שמחליפי, כרמל שאמה, שותף כאיש ליכוד לאותן עמדות. אני מאחל לשאמה הצלחה, כי הצלחתו היא הצלחת הצרכן הישראלי".

ההצהרה האחרונה אינה טריוויאלית לגמרי. שאמה ואקוניס ניהלו בחודשים האחרונים קרב מר על ראשות הוועדה, שבמהלכו האשים שאמה את אקוניס בכך שהוא פועל למען טייקוני הגז. "לחצים מופעלים תמיד, בכל מצב, כל הזמן - אם זה בתחום הבנקאות, הגז, האשראי או הטלפוניה. אז מה? זו דמוקרטיה", אומר אקוניס. "הגוף שמפעיל את המונופול אינו רוצה תחרות, ולכן יש לו שליחים והם פועלים למניעת פתיחת השוק לתחרות. הם רוצים לשמר את העוצמה שלהם, אפרופו הריכוזיות במשק.

"המנהיגות, קרי יו"ר הוועדה או השר, אינם נבחנים בסופו של דבר במידת הלחצים. זה ממש לא משנה אם הופעלו עליך לחצים ועם מי נפגשת. היו לחצים, ועוד יהיו לחצים וקמפיינים ציבוריים. כל אחד במאבק הזה אומר את דברו".

הציבור משלם פחות

לאורך הקדנציה של אקוניס, המהלך שהוא הכי גאה בו, לדבריו, הוא אישור הצעת החוק המאפשרת לצרכן לקבל את כספו חזרה - מהלך שלא יהיה מופרז לכנותו מהפכה צרכנית. זה היה הבייבי שלו - קידום הצעת החוק, שתהליך חקיקתו עוכב יותר מחמש שנים, יצא לפועל רק אחרי שהצעת חוק של אקוניס עלתה לקריאה טרומית - והקלישאה "להצלחה אבות רבים" מעצבנת את היו"ר היוצא. לא מעט חברי כנסת ביקשו לחלוק עמו את הקרדיט להצלחה, ובהם סגנית שר התמ"ת, ח"כ אורית נוקד, וח"כ איתן כבל.

"אמרתי לכבל שגם בן גוריון רצה לעשות שלום עם מצרים, אבל מנחם בגין הוא זה שעשה אותו. עובדה שהביצוע של התקנות הגיע לאוויר העולם בזכות החקיקה שלי, ובזכות זה שהודעתי שאני נכנס למרתון של דיונים. תוך שלושה שבועות הסתיימה העבודה עליהן, ותוך פחות מחצי שנה מאז שעבר החוק בקריאה טרומית הן נכנסו לתוקפן. גם כאן הופעלו לחצים כבדים מאוד של איגוד לשכות המסחר, של איגוד התעשיינים, של ההתאחדויות השונות. היו לחצים בישיבה, לפני ואחרי. מנהיגות נבחנת במבחן הביצוע, ולא רק במבחן הדברת".

לא חותמת גומי

מהפכה נוספת שאקוניס שמח להיות שותף לה היא המהפכה בשוק הסלולר. כדי לסבר את האוזן, שיעור החדירה של טלפונים סלולריים בישראל עומד על 130% ובידי 7 מיליון אזרחים מוחזקים יותר מ-9 מיליון מכשירים. שבועיים לאחר שנכנס לתפקידו, אישרה הוועדה שבראשותו את כניסתו של מפעיל סלולרי רביעי, ורק באחרונה אישרה הוועדה הפחתה משמעותית של קנסות היציאה, שכבלו את הלקוח ולא אפשרו תחרות בשוק הסלולר. כמו כן אישרה הוועדה כניסתו של מפעיל וירטואלי. "זה מהפך שלא נעשה בתחום הטלפוניה הסלולרית עשור שלם", אומר אקוניס ומפרגן לשר התקשורת. "הטריאפול הסלולרי פעל במשך עשר שנים ללא הפרעה. הכנסת לא עסקה בו, הממשלות לא נגעו בתחום הזה, עד שבא באומץ שר התקשורת, משה כחלון, והוביל את המהלכים כמדיניות הממשלה כולה. אני בכנסת הבאתי את המהפכה לידי מימוש בצורה נמרצת".

למרות שכמקורבו של נתניהו נחשד אקוניס באופן אוטומטי בהיותו חותמת גומי, הייתה גם חקיקה ממשלתית שהוא טרפד. אקוניס גאה להיות זה שבלם את "הניסיון המביך של האוצר", כדבריו, להטיל אגרה על הקטעים הדרומיים של כביש 6, וכן את הרפורמה ברשות השידור. "הניסיון של האוצר לקיים רפורמה ברשות השידור במימון הציבור הוא שגוי, ועלול היה להיות מסוכן. הציבור צריך לשלם באמצעות אגרה את הרפורמה? אין לזה שום הצדקה".

פעולת תגמול?

רגע אחרי שלחצו היום ידיים, התיישב שאמה על כיסא היו"ר ואקוניס על כיסא של ח"כ מן השורה. חברי הוועדה שזוכרים איך שאמה ניסה למרר את חייו של היו"ר בהגשת רוויזיות על כל החלטה שהתקבלה, תוהים אם עכשיו תגיע פעולת התגמול. "אני מתכוון להמשיך לפעול לטובת הצרכן הישראלי", לא מסגיר אקוניס את כוונותיו. "ככל שהכלכלה שלנו תהיה יותר פתוחה וחופשית - החברה שלנו תרוויח".

ההתנגשות הראשונה בין השניים עשויה להתרחש סביב ההסכם שאליו הגיע אקוניס עם בנק לאומי ועם בנק הפועלים, סביב מתן ריבית ללקוח בגין יתרת זכות בחשבון העובר ושב. אתמול הצהיר שאמה כי בכוונתו לבחון מחדש את ההסכם שהגיע אליו קודמו בתפקיד. "ההבנות עם הבנקים וולונטריות, אבל הן אבן דרך ביחסים שבין הבנקים הגדולים", אומר אקוניס ומדגיש כי אם לא יעמדו הבנקים בהסכם, יקדם את הצעת החוק המשותפת לו, ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ולח"כ ציון פניאן, שתחייב את הבנקים להעניק ללקוח ריבית על כל יתרת זכות מהשקל הראשון. לדבריו, הצעת החוק עומדת על המדף ורק מחכה לרגע שתישלף ותנחת על שולחן ועדת השרים לענייני חקיקה, כשרוב להצבעה כבר גובש: ישראל ביתנו וש"ס כבר הודיעו על תמיכתן.

בדרך לממשלה?

לא ברור עדיין אם אקוניס יישב על כיסא ח"כ זמן ארוך או קצר. בכנסת מתרבות ההערכות כי אם יתמנה השר גלעד ארדן לשגריר ישראל באו"ם, את מקומו סביב שולחן הממשלה עשוי לרשת אקוניס. "רב סרן שמועתי עובד שעות נוספות", אומר אקוניס בתגובה, "כל עוד חברי הטוב הוא אחד השרים היותר מוכשרים סביב שולחן הממשלה, הדיון הזה מיותר. הוא עדיין לא הודיע כלום. כשהוא יקבל החלטה - נדבר מחדש".