דיור בר-השגה: ועדת הפנים בעד בניית יותר דירות קטנות

הוועדה הצביעה היום להעביר את הוראת השעה להגדלת שיעור הדירות הקטנות בתכניות בנייה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת

אור ירוק לדיור בר-השגה: ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשותו של ח"כ דוד אזולאי, הצביעה היום (ב') להעביר את הוראת השעה להגדלת שיעור הדירות הקטנות בתכניות בנייה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

המדובר בסעיף של חוק ההסדרים, שמטרתו להגדיל את מלאי הדירות הקטנות בישראל, שמחירן מטבע הדברים נמוך יותר. לפי ההצעה, יוכלו יזמים לבקש מוועדות התכנון המחוזיות בתהליך של "הקלה" את הגדלת מספר הדירות בתכניות בניין עיר (תב"ע) על מנת שיוכלו לבנות דירות קטנות יותר.

הביקורת העיקרית על הצעה זו, מארגונים סביבתיים כגון "במקום", היא כי הגדלה ניכרת של מספר יחידות הדיור עלולה להוביל למחסור בשטחי ציבור. בדיון הוועדה היום, נשאלה גם השאלה האם יהיו תשתיות וחניות מספיקות.

לכן, אישרה היום וועדת הפנים תיקון להוראת השעה לפיו הוועדה המחוזית לא תאשר הוספת דירות קטנות לתכנית, אלא אם הונחה בפניה חוות דעת בכתב של מתכנן הועדה לפיה מוסדות הציבור, השטחים הפתוחים והתשתיות הכלולים בשטח התכנית נותנים מענה לצרכים הנובעים מהתכנית.

אזולאי אף הביע "חשש גדול שיזמים לא ישתמשו בהקלה, יבנו דירות גדולות ולא יבנו את הדירות הקטנות" וביקש שהנושא יחודד לקראת ההצבעה במליאה.‏ ההגדרה של מהי דירה קטנה, מבחינת שטח, והגדרות נוספות, ייקבעו על ידי שר הפנים, שיצטרך לקבוע באופן מדויק באמצעות תקנות את ההגדרות הללו. התקנות יובאו שוב להצבעה בוועדת הפנים.

כזכור, לאחרונה קבעה חוות דעת משפטית של היועץ המשפטי לממשלה כי אין תשתית חוקית לאישור תכניות דיור בר השגה ועל כן הוועדות המחוזיות אינן מוסמכות לאשר תכניות הכוללות הקצאת דיור בר השגה. "גלובס" אף חשף כי הוועדה המחוזית תל אביב דרשה מהעיריות במחוז להפסיק להגיש תכניות לדיור בר השגה.