אומ"ץ עתרה לבג"ץ: להקים ועדת חקירה לשריפה בכרמל

אתמול החליטה הוועדה לביקורת המדינה שלא להקים ועדת חקירה ממלכתית לשריפה בכרמל, בשל ההתנגדות שהוביל נתניהו ■ אומ"ץ: זהו עניין בעל חשיבות ציבורית מהמעלה הראשונה

לאחר שנכשלו המאמצים הפוליטיים להביא להחלטה בממשלה או בוועדה לביקורת המדינה בכנסת על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר כשלי אסון השריפה בכרמל, עתרה הבוקר (ג') תנועת אומ"ץ לבג"ץ, בדרישה שבית המשפט יורה על הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית כזו, בהיותה עניין בעל חשיבות ציבורית מהמעלה הראשונה.

השריפה בכרמל גרמה למותם של 44 בני אדם, רובם צוערי שב"ס שנלכדו בלהבות בתוך אוטובוס בוער, וכן לנזק רחב היקף לבתים, לרכוש וליערות הכרמל.

לטענת כתבו באי-כוחה של אומ"ץ, עוה"ד מיכאל קורינאלדי ושמואל שנהר, "יש חשיבות ציבורית חיונית בשעה זו הטעונה בירור דחוף, כדי לברר את כל המחדלים שהביאו לתוצאות הקשות של האירוע, את הכשלים שבניהול האירוע, כדי לקבוע מי נושא באחריות המיניסטריאלית והאישית לכשלים וכדי למנוע את הישנותו של מחדל כזה בעתיד".

העתירה הוגשה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אלי ישי, האחראי על מערך הכבאות.

לטענת אומ"ץ, אף שנתניהו עצמו כינה את הפרשה "אסון לאומי", הממשלה בראשותו מסרבת להקים ועדת חקירה ממלכתית, וראש הממשלה אף פעל כדי שלא יימצא רוב להקמת ועדת חקירה בוועדה לביקורת המדינה בכנסת.

"אנו סבורים כי מבקר המדינה אינו יכול לבוא במקום ועדת חקירה לצורך חקירת הנושא", נטען בעתירה. "חוק מבקר המדינה עצמו אינו מעמיד דו"ח של המבקר כתחליף להקמת ועדת חקירה. דו"ח המבקר איננו בא למנוע או להחליף את האפשרות להקמת ועדת חקירה".

אלה השאלות שלדעת העותרת צריכות להיחקר במסגרת ועדת חקירה ממלכתית: מדוע לא פעלו שר הפנים, שר האוצר וראש הממשלה לביצוע מסקנות מבקר המדינה; מי היה אחראי לניהול האירוע בכרמל, אם היה בכלל אחראי כזה; האם הופעלה רשת הקשר לחירום; האם היתה קיימת "תורת לחימה" לאירוע מסוג זה שאירע בכרמל; מי הורה לאוטובוס אנשי השב"ס לנסוע בדרך שבה נסע; האם ההחלטה להזעיק את אנשי השב"ס לכלא דמון היתה הכרחית; ןהאם הממשלה, ובעיקר משרד הפנים, פעלו לתקן במהירות את הכשלים.

יצוין כי בשנת 2006 עתרה אומ"ץ לבג"ץ בעקבות החלטת ממשלת אולמרט להימנע מלהקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר כשלי מלחמת לבנון השנייה, ולהקים במקומה ועדת בדיקה ממשלתית בראשות השופט בדימוס אליהו וינוגרד. העתירה נדחתה בבג"ץ על חודו של קול, 4 שופטים נגד 3, וכתוצאה מכך נמנע בג"ץ מלבטל את ההחלטה להסתפק בוועדת בדיקה ממשלתית לחקר כשלי המלחמה. (בג"ץ 9388/10).