האם יחזור סינדרום 'תמר' ב'לוויתן'?

סופ"ש לוהט מחכה למשקיעים בחיפושי הגז: מתחת לפני השטח כבר מבעבעות שמועות

18 בינואר 2009 היה יום חג בבורסת תל אביב. ממצאים ראשונים לארץ זבת גז וחלב הרעישו את המשקיעים שנהרו בהמוניהם למניות השותפות בקידוח תמר. פרסום התוצאות על עתודות הגז הטבעי בקידוח "תמר 1", שנמצא 90 ק"מ מערבית לחופי חיפה עירפל את חושי המשקיעים שהסתערו על דלק קידוחים , אבנר יה"ש וישראמקו .

יום מסחר סוער למדי, נסגר ב"מניות תמר", בעליות שערים ניכרות ובראשן ישראמקו שנסגרה בעליה בשיעור 124% (כשבמהלך המסחר הספיקה לעלות 165%) ובעצם השלימה עלייה של 426% מתחילת שנת 2009.

הסיבה שנזכרתי בתמר פשוטה ואף טריוויאלית: בסוף השבוע הקרוב צפויות שותפויות החיפושים השותפות בקידוח "לוויתן" לפרסם אומדן ראשוני להיקף הגז המצוי במאגר. כמו במקרה תמר, גם במקרה לוויתן תהיה זו נובל, השותפה בקידוחים, שתנצח על המקהלה. וכמו אז, כן היום, חרושת השמועות והציפיות הן אלו שמכתיבות את הטון במניות השותפויות בלוויתן שכבר כמה חודשים עולות ועולות ללא הפסקה.

קחו למשל את רציו , זו לא נחה לרגע. על אף מסקנות ששינסקי ולמרות אזהרות בתי ההשקעות, מתחילת השנה היא עלתה בכ-300% והיום בעת כתיבת שורות אלה נרשם שיא נוסף במחיר של 57.2 אג' למניה כך שהציפיות מהלוויתן גבוהות.

עד עתה, נובל אנרג'י, מפעילת הקידוח ובעלת הזכויות הגדולה ברישיון, עיכבה דיווח על עיכובים בהשלמת הבדיקות בשכבת המטרה, עם זאת על פי ההערכות שפרסמה החברה בחודש יוני בעקבות תוצאות הסקר התלת ממדי, במבנה "לוויתן" קיימות רזרבות גז בהיקף 16 TCF ושיש מי שרומז כי גם נפט נמצא אי שם במצולות.

מכאן שהמשקיעים בשותפויות השונות שמחזיקות בלוויתן: רציו, דלק קידוחים ואבנר, לא יסכימו לשמוע על פחות מכך. בתי ההשקעות מעריכים כמות גדולה מ-16 TCF בקידוח לוויתן, תעלה את שווי רציו בעשרות אחוזים וזאת עוד בהנחה שמדובר בתוצאות ראשוניות שמרניות.

עד שיתפרסמו התוצאות משתדלים החזאים להיות זהירים. מהמרים על כך שנובל, מטעמי מדיניות זהירה ועל פי ההיסטוריה של 'תמר', לא תלהיב את המשקיעים בתוצאות חריגות ממה שדווח עד כה, ותעדיף לשמור את הדבר האמיתי קרוב לחזה.

מה יקרה ביום ההודעה? לא ברור. מה שבטוח הוא שאם התוצאות יעמדו ברף הציפיות של המשקיעים, הסקטור כולו, יזכה לעדנה חוזרת.

סביר להניח שגל עליות שערים חדש במניות הגז שמדשדשות כבר חודשים, ובפרט באלו שמחזיקות בשטחים הסמוכים ללוויתן, כמו מודיעין, יתחיל, על אף העננה הרובצת של מסקנות ועדת ששינסקי.

כך או אחרת, חיובי או שלילי, אין ספק שיום ההודעה יהיה יום מסחר מרתק. מה שבטוח הוא שהסוחרים הזריזים ידעו כיצד לסחור במניות לוויתן, גם במציאות שבה יירשמו ירידות שערים חדות.

אין לראות בדברים המלצת קניה או מכירה לניירות ערך. הכותבת משקיעה פרטית אשר עשויה להחזיק במניות עליהן היא כותבת