ורדה אלשיך יוצאת נגד פיטורי העוזרים המשפטיים

תקופת ההעסקה של העוזרים המשפטיים קצובה ל-6 שנים ■ אלשיך במייל לנשיאת העליון ביניש ולהנהלת בתי המשפט: "ניוותר ללא עוזרים משפטיים"; קוראת לשנות את מבנה העסקתם

יו"ר נציגות השופטים, ורדה אלשיך, פותחת חזית נגד הנהלת בתי המשפט במהלך אחרון לפני הבחירות לראשות הנציגות ביום שישי הקרוב - בעניין העוזרים המשפטיים של השופטים.

במייל ששיגרה השבוע לנשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ולמנהל בתי המשפט, משה גל, קובלת אלשיך נגד פיטוריהם הקרובים של כמה מהעוזרים המשפטיים הוותיקים ביותר בלשכות השופטים, וקוראת לשנות את מבנה העסקתם כך שיוכלו להתמקצע בעבודתם ולא לסיימה בתום 6 שנות קדנציה.

"שופטים אחדים פנו אליי לאחרונה, ומפניותיהם הובהר כי קיימת דאגה רבה בנושא הארכת החוזים של העוזרים המשפטיים", כתבה אלשיך לביניש ולגל. "מספר שופטים לגמרי לא מבוטל, שהעוזרים המשפטיים שלהם מסיימים 6 שנות העסקה במהלך החודשים הקרובים, אינם מבינים את המניעה להמשיך ולהאריך את החוזה מעת לעת, באותם תנאים".

אלשיך מזכירה כי פרופ' בועז רונן, היועץ הארגוני ששכרה מערכת בתי המשפט, "שם דגש על שתי נקודות: התמקצעות וחיזוק לשכת השופט כיחידה ארגונית ומקצועית".

לדבריה, "המצוקה קיימת לעת הזו אצל אותם שופטים הניצבים בפני הבעיה כבר עתה, הואיל והעוזרים המבולבלים שלהם מתחילים לחפש עבודה אחרת, וניתן לומר בביטחון שאף ימצאו. בסופו של יום הבעיה תגיע לפתחו של כל שופט. אני מתריעה כי ניוותר ללא עוזרים משפטיים, דבר שיפגע בקצב וביעילות העבודה".

הבוקר (ג') השיב מנהל בתי המשפט גל לאלשיך, בתפוצת כלל חברי נציגות השופטים: "העוזרים המשפטיים מועסקים בחוזה מיוחד למשך 4 שנים", כתב גל, "מכוח החלטה מיוחדת שלי הוארך משך העסקתם של כל העוזרים המשפטיים בשנתיים נוספות, קרי עד לתקופה מקסימלית של 6 שנים, לאור תפקידם החשוב בהטמעת מערכת נט המשפט בלשכת השופטים".

"זמניות הכרחית"

לדברי גל, אין בסמכותו להאריך את משך התקופה יותר מכך, ואולם במשא-ומתן שהתקיים עם העוזרים המשפטיים במסגרת סכסוך העבודה, שעליו הכריזו, הוצעה להם הארכה ל-8 שנים, אך הם דחו את ההצעה והתעקשו לבטל לגמרי את מגבלת תקופת ההעסקה. "בנסיבות אלה", כתב גל, "לא ניתן לדון בכל שאלה הנוגעת לתקופת העסקתם".

עם זאת, גל מבהיר כי העיקרון שלפיו תקופת ההעסקה של עוזרים משפטיים לשופטים היא זמנית, מקובל עליו. "איננו סבורים כי העסקת העוזרים המשפטיים יכולה להיעשות לצמיתות, בדומה לעובדי מדינה רגילים. תפקיד זה מיועד לעורכי דין איכותיים בתחילת דרכם המקצועית, המבקשים לצבור ניסיון ומקצועיות בבית המשפט לתקופה קצובה, שלאחריה יתקדמו לתפקידים עצמאיים בשירות המדינה או במגזר הפרטי. העסקה צמיתה בתפקיד שכזה תביא בהכרח לגיוס פחות איכותי של עורכי דין ולפונקציונליות שתלך ותפחת עם השנים".

מנהל בתי המשפט מציין כי כל העוזרים המשפטיים שאמורים להגיע לוותק המרבי בקרוב, קיבלו הודעה על סיום העסקתם כחצי שנה לפני המועד, כדי שיוכלו להיערך. בנוסף, למרות סכסוך העבודה, אישר האוצר להנהלת בתי המשפט לגייס עוזרים משפטיים חדשים במקום אלה שיפוטרו. "אי לכך", מסכם גל, "אין צפי של שיבוש עבודת השופטים בהקשר זה".

"תעמולת בחירות"

בהנהלת בתי המשפט שוררת מורת-רוח מפנייתה של אלשיך, ואף נשמעה הערכה כי עיתוי הפנייה אינו מקרי, וכי מדובר בתעמולת בחירות לקראת הבחירות לראשות נציגות השופטים, שבהן מתמודדת אלשיך מול יוסף שפירא מירושלים.

עוד נטען כי אלשיך אינה מייצגת בעניין זה ציבור גדול של שופטים, שכן רוב השופטים מרוצים מהעובדה שהעסקת העוזרים המשפטיים קצובה בזמן.

מקורביה של אלשיך דחו את הטענה כי מדובר בחלק ממסע הבחירות, והסבירו כי הפנייה באה לאור העובדה שכמה מהשופטים בתל-אביב נאלצו להיפרד לאחרונה מעוזריהם המשפטיים, ועוזרים משפטיים נוספים אמורים לסיים את עבודתם בקרוב.

מהנהלת בתי המשפט נמסר: "הנהלת בתי המשפט איננה מתכתבת עם יו"ר נציגות השופטים, השופטת ורדה אלשיך, מעל דפי העיתון".

ועד הפעולה מברך

מוועד הפעולה של ארגון העוזרים המשפטיים נמסר: "אנו מברכים על דברי כבוד השופטת אלשיך, אשר נראה כי הגיעה למסקנה כי מתווה ההעסקה הנוכחי של העוזרים המשפטיים, לתקופה קצרה וקצובה, אינו תואם את מהות התפקיד ואת חשיבות תרומתו להתייעלותה של מערכת המשפט. הדברים מתיישבים עם עמדתו העקבית של ועד הפעולה בהקשר זה ומחזקים עמדה זו.

"כאז כן היום, ועד הפעולה מעונין לשתף פעולה עם נציגות השופטים על מנת לקדם אימוץ מתכונת העסקה הולמת, שיהא בה כדי להועיל ולהיטיב, הן עם מערכת בתי המשפט והן עם העוזרים המשפטיים.

"ועד הפעולה תמך מלכתחילה בהידברות כדרך המועדפת להגעה לכלל הסדר הוגן שיפעל לטובת כל הצדדים, והוא תומך בהמשך ההידברות גם כעת.

"הוועד סבור כי מכתבה של אלשיך עשוי להוות שעת רצון לחדש את ההידברת ולהשיג פתרון מהיר ויעיל למחלוקות שבין הצדדים המעורבים".