אוהד בית"ר שצעק "מוחמד מת" הורחק מהמגרש למשך שנה

בבקשת ההרחקה שהגישה המשטרה כנגד האוהד, אלירן לוי, נטען כי מאבטח במשחק הכדורגל שמע אותו צועק מספר פעמים "מוחמד מת", "מוחמד פועל בניין" ו"מוות לערבים"

אוהד של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים שצעק "מוחמד מת" במהלך משחק של הקבוצה באצטדיון טדי הורחק ממגרשי כדורגל למשך שנה שלמה - כך קבע הבוקר (ג') בית משפט השלום בירושלים.

בבקשת ההרחקה שהגישה משטרת מחוז ירושלים כנגד האוהד, אלירן לוי, נטען כי בסביבות הדקה ה-75 של המשחק שמע מאבטח במגרש את הקהל ביציע הצפוני צועק "מוחמד מת", "מוחמד פועל בניין" ו"מוות לערבים".

לדברי המאבטח, הוא הבחין בבחור קירח עם ג'ינס כחול וחולצה קצרה בצבע תכלת שעומד על הגדר בחלק העליון של היציע וצועק "מוות לערבים", "מוחמד מת" ו"מוחמד פועל בניין" מספר פעמים. מפקד הכוח הורה לו להוציא את כל האוהדים שקוראים קריאות גזעניות, ועל כן הוא הוציא את אותו אוהד מהמגרש.

בחקירתו אישר לוי כי היה במשחק וצעק "מוחמד מת", אך טען כי לא קרא "מוות לערבים". בתשובה לשאלה מה יש לו נגד ערבים, השיב "כלום. כולם צעקו, נסחפתי".

לוי טען כי אם "מוחמד מת" זו קריאה גזענית, היו צריכים לעצור 3,000 איש שצעקו את זה. "אם מישהו היה אומר משה רבנו מת, היו עוצרים אותו? אני לא מאמין שהיו עוצרים אותו", אמר.

השופט ארנון דראל לא השתכנע מהטיעון המלומד. "את האמירה 'מוחמד מת' אין לפרש כאמירה היסטורית או דתית המיועדת לספק לשומע מידע, אלא בהינתן ההקשר, הזמן והמקום שבו הדברים מושמעים - משחק כדורגל שבגדרו מושמעות קריאות שונות שמטרתן פגיעה בערבים ובמוסלמים", ציין, והוסיף כי "לא דומה האמירה 'מוחמד מת' במסגרת הרצאה על מקורות האסלאם או בשיעור היסטוריה בבית-ספר לצעקה ברוח זה במגרש כדורגל בסמוך לקריאות האחרות... אין מדובר בהכרח באמירה המתייחסת למה שאירע לנביא מוחמד ולכך שהוא מת, אלא מכוונת למה שהוא מסמל ולדת האיסלאם".

על הרקע הזה, הוסיף השופט, ברור כי מדובר בקריאה שיש בה משום גילוי איבה או עוינות כלפי ציבור מסוים בשל השתייכות דתית או מוצא לאומי אתני.

באשר לטענתו של האוהד כי "כולם צעקו והוא נסחף איתם", ציין השופט כי "בוודאי שאין להתחשב בכך או לראות בכך שהצעקה הושמעה מרבים אחרים נסיבה שמצדיקה שלא יינתן צו, אלא לכל היותר הדבר יכול לבוא לביטוי בקביעת משך תקופת ההרחקה.

"לסיכום, האמירה מיועדת לפגוע בציבור הערבי, והיא משתלבת בקריאות האחרות: 'מוות לערבים' ואף 'מוחמד פועל בניין', שמטרתה לבזות את האוכלוסייה הערבית", קבע השופט, והוסיף כי "יש לקוות כי פעולת אכיפה מתאימה של המשטרה; הגשת כתבי אישום והוצאת צווי הרחקה ביחד עם צעדים חינוכיים והסברתיים תוכל להביא לכך שהתופעה הפסולה הזו תיעלם".

בנסיבות אלה נעתר השופט לבקשה להרחקת האוהד מהמגרש והוציא צו המורה על לוי להימנע מלהיכנס למגרשים שבהם מתקיימים משחקי כדורגל במסגרת הליגות המאורגנות על-ידי ההתאחדות לכדורגל, או להימצא במרחק הנמוך מ-100 מטר ממקום בו מתקיימים משחקי כדורגל כאמור למשך שנה אחת - עד ליום 20.12.11.