גלובוס: שווי מניות רציו המגיעות לנו - כ-100 מיליון שקל

הגישה את כתב הסיכומים בהליך בו היא מבקשת לבטל את הבוררות בינה לבין רציו מול הבורר עו"ד אסף ברם, בטענה למעורבות של גורמים מהעולם התחתון ובראשם מאיר אברג'יל בבוררות

פרשת הבוררות בין חברת גלובוס אינטרנשיונל לחברת רציו חיפושי נפט הולכת וקרבה אל קו הסיום. אתמול (ד') הגישה גלובוס לסגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט יהודה זפט, את כתב הסיכומים, בהליך שבו היא מבקשת לבטל את הבוררות בין הצדדים מול הבורר, עו"ד אסף ברם, בשל מעורבות גורמים מהעולם התחתון, ובראשם העבריין מאיר אברג'יל, בבוררות.

אחת מנקודות המחלוקת העיקריות, הבאות לידי ביטוי בסיכומים, היא השאלה האם הסכם הבוררות מגביל את תביעתה של גלובוס לסכום תביעה מקסימלי של 6 מיליון שקל.

לשיטתה של רציו, הסיבה האמיתית והיחידה להגשת הבקשה לביטול פסק הבוררות על-ידי גלובוס היא רצונה "לחמוק" מתקרת סכום התביעה בסך 6 מיליון שקל, שנקבעה לדבריה בהסכם הבוררות. זאת לאור העלייה המסחררת בשוויה של שותפות רציו והעובדה שגלובוס לא יכולה ליהנות ממנה.

מנגד, גלובוס טוענת בסיכומים כי מדובר במניע מופרך שרציו מנסה לשייך לה, "בניסיון להימלט מאחריותה למעשיה החמורים ו'לאחז' את עיני בית המשפט".

לדברי גלובוס, הסכם הבוררות כולל בתוכו שני מרכיבים. הראשון - תביעות כספיות מוגבלות ל-6 מיליון שקל; השני והנוסף - מינוי שמאי שייקבע את שווין של 15% ממניות רציו, שהיו אמורות להיות מוקצות לגלובוס, אותן תרכוש רציו מגלובוס בהתאם לשווי זה.

כלומר, לטענת גלובוס, תקרת ה-6 מיליון שנקבעה בהסכם לא חלה על נושא מכירת המניות, שהוא סוגיה נפרדת שאינה בגדר התביעות בבוררות.

לדברי גלובוס, שווי המניות לו היא זכאית "אינו נופל מ-100 מיליון שקל". עם זאת, גלובוס מבקשת מבית המשפט לא להכריע במחלוקת זו שבין הצדדים, שלדבריה כאמור כלל לא היתה חלק מהבוררות.

בנוסף על עמדתה בנוגע למגבלת ה-6 מיליון שקל, חוזרת גלובוס בסיכומיה באופן מפורט על טענותיה כי פסק הבוררות בין הצדדים צריך להתבטל, בנימוק שניסוח וכריתת הסכם הבוררות הם פועל יוצא של מאזן אימה שהפעילה רציו, באמצעות העבריין מאיר אברג'יל ,שאף בחר את עו"ד ברם לתפקיד הבורר.

לדברי גלובוס בסיכומיה, אין מחלוקת בין הצדדים ביחס למעמדו של אברג'יל בעולם הפשע, כי הוא 'ייצג' את רציו במסגרת הסכסוך, כי מנהלי גלובוס הגיעו לביתו בעקבות זימון של ראש משפחת פשע אחר, כי יגאל לנדאו השתתף בישיבה בביתו של אברג'יל, וכי לאברג'יל היתה מעורבות במינוי הבורר, עו"ד ברם.

עוד טוענת גלובוס כי אין מחלוקת בין הצדדים כי "נסיבות לידתו וכריתתו של ההסכם, שהתקיימו תחת הצל הכבד של גורמי הפשיעה, השפיעו גם על תוכנו, וגלובוס נאלצה להסכים לכך שבתום הבוררות היא תמכור 15% ממניות רציו, שהיא זכאית להן על-פי ההסכם עמה".

גלובוס טוענת כי "עובדות הליבה האמורות, שאינן שנויות במחלוקת, גוזרות את דינו של הסכם הבוררות לבטלות ומחייבות את העברת הבורר מתפקידו".

הסכסוך בין רציו לגלובוס פרץ ב-2005, לאחר ששותפות רציו ביקשה לבצע גיוס הון בבורסה. גלובוס, שהחזיקה בחלק ממניות השותפות, התנתה את הגיוס בכך שיכוסו כל הפסדיה ויובטחו השקעותיה. בעקבות הדרישה נחתם הסכם בין גלובוס לרציו, שלפיו רציו תקצה 15% ממניותיה לגלובוס ותשלם לחברה 2,000 דולר בחודש כ"דמי ייעוץ". בתמורה הסכימה גלובוס להצביע בהתאם להחלטה של רציו. בהמשך טענה גלובוס כי רציו הפרה את ההסכם, ובין הצדדים פרץ סכסוך שהגיע לבסוף לבוררות.

רציו טענה בתגובה לבקשת גלובוס לבטל את הליך הבוררות, כי טענותיה של גלובוס מהוות ניסיון ציני ומופרך לבטל את הסכם הבוררות, כדי להשתחרר מהמגבלה על סכום התביעה בבוררות, עקב העלייה הדרמטית בשוויה של רציו בשל תגלית הגז. "לצורך זה איימה גלובוס להשחיר את פניה של רציו בתקשורת עם סיפור מעוות ומסולף", טענה רציו.

עוד טענה רציו, באמצעות עורכי הדין אלי זהר ואהרן מיכאלי, כי הקלטות והמסמכים מגלים כי שלומי שוקרון, מבעלי גלובוס, ומקורביו, הפעילו מסכת איומים מתמשכת על מנהלי רציו ובני משפחותיהם.