אבי שמחון מתנצל: "העלייה מרוסיה - ברכה גדולה למדינה ולמפעל הציוני; קשה להטיל ספק בתרומתה"

(עדכון) - היועץ הכלכלי הבכיר של שר האוצר אמר כי 400 אלף עולים שהגיעו מרוסיה אינם יהודים - וזומן לשיחת בירור אצל שטייניץ ■ טען כי העולים מרוסיה הגיעו לארץ ממניעים כלכליים: "נתנו להם סל קליטה; אם הייתה להם אפשרות להגיע לארץ יותר מפותחת - הם היו הולכים"

היועץ הכלכלי הבכיר של שר האוצר, ד"ר אבי שמחון, התבטא שלשום (ו') בצורה חריפה נגד העולים החדשים מרוסיה. בתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל פרסמו הבוקר (א') את דברי שמחון, כפי שהוקלטו בפאנל שהתקיים בכנס בתל-אביב. לאחר שיחת בירור עם שר האוצר יובל שטייניץ התנצל שמחון על דבריו.

"יותר מ-400 אלף עולים שהגיעו לארץ לא היו מעולם יהודים, אולי יש להם איזה סבא שהיה פעם יהודי. הם הגיעו לכאן כי כאן נתנו להם סל קליטה והסכימו לקלוט אותם. אם הייתה להם אפשרות להגיע לארץ יותר מפותחת אז הם היו הולכים לשם".

שמחון גם השווה אותם למסתננים מאפריקה: "אם קלטנו אותם אז למה שלא נקלוט את המסתננים מאפריקה? גם הם ישמחו לעבור הליך גיור מזורז".

בעקבות הדברים התקיימה הבוקר שיחת בירור ביו שר האוצר, יובל שטייניץ לשמחון. שמחון הבהיר לשטייניץ כי הוא "רואה בעלייה בכלל ובעלייה מחבר העמים בפרט ברכה גדולה למדינה ולמפעל הציוני. קשה בכלל להטיל ספק בתרומתה העצומה של עלייה זו למדינה, לחוסנה, לביטחונה, לכלכלתה ולתרבות בישראל. שמחון הסביר כי הפרשנות שניתנה לדבריו כאילו יצא נגד העלייה מחבר העמים או כנגד חוק השבות רחוקה מאוד מעמדותיו ובכל מקרה הוא מבקש להתנצל בפני כל מי שנפגע מהדברים כפי ששודרו".

"העלייה מרוסיה כולה תרמה תרומה עצומה למדינת ישראל, לתרבותה וכלכלתה", אמר שטייניץ. "כולי תקווה כי העלייה המבורכת הזאת תימשך בכל עוצמתה על פי חוק השבות. אני בטוח שהיועץ שמחון לא התכוון למה שאמר".

בתגובה אמר הבוקר אבי שמחון לגלי צה"ל כי "הדברים לא הובאו במלואם ולא הובאו בהקשר הנכון. אני דיברתי על אותם אנשים שהם באופן הגדרתי חסרי דת. אני בשום פנים ואופן לא העלתי בדעתי לערער על היהדות של עולי ברית המועצות לשעבר. מישהו זרק את המספר 450 אלף אבל הכוונה שלי היא רק לאלה המוגדרים חסרי דת".

שמחון הוסיף כי "לא התכוונתי להשוות בין שני המגזרים. אנחנו חייבים לדבוק בכללים לפיהם אנחנו מגדירים מיהו יהודי ומי לא. ההקשר הוא שאנחנו לא יכולים לפתוח את הסכר. יש למדינה כללים איך מישהו שהוא לא יהודי הופך ליהודי. וצריך לדבוק בכללים. אגב, כל הדברים שנאמרו שם הם לא על דעתו של שר האוצר, מעולם לא היה דיון באוצר בנושא הזה".

סופה לנדוור, שרת העלייה והקליטה, אמרה בתגובה לדברי שמחון כי "העלייה ממדינות חבר העמים הביאה עד היום יותר ממיליון איש משכילים, תורמים לחברה, עלייה ששינתה את המדינה והרימה את הכלכלה. אפילו ראש הממשלה אמר שהעלייה הצילה את מדינת ישראל".